آیا توافق هسته ای در وین به ثمر می رسد؟

 

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ روز چهارشنبه دوازدهم مرداد ۱۴۰۱ انریکه مورا، هماهنگ کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای، علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران و راب مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا بار دیگر برای از سرگیری مذاکرات راهی وین شدند. بیش از یک سال است که مذاکرات برای احیای برجام ادامه دارد و هنوز با قطعیت نمی‌توان از شکل‌گیری توافق صحبت کرد.هفته گذشته نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متنی برای احیای برجام در اختیار تهران و واشنگتن قرار داد. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این راه حل جدید گفته است: بهترین توافق برای تمامی طرف‌ها روی میز قرار گرفته است و همه طرف‌های برجام باید گام آخر را بردارند.

طبق اعلام مقامات ایران و آمریکا دو طرف متن بورل را مورد بررسی قرار دادند و امروز پس از گذشت یک هفته نمایندگان دو کشور عازم وین شدند.

هفته‌ پرتنش تهران و واشنگتن

البته در یک هفته گذشته شاهد روابط پرتنش تهران و واشنگتن بوده‌ایم و تحریم‌های جدیدی علیه ایران از سوی آمریکا وضع شده است. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ را پاسخ تحریم‌های جدید آمریکا دانست و هشدار داد، آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات می‌توانند در میز مذاکرات امتیاز بگیرند. همچنین کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی اعلام کرد که ایران توانایی ساخت بمب اتم را دارد.

 
 

همچنین نمایندگان ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانیه منفی صادر کردند. از طرف دیگر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که سرعت پیشروی برنامه هسته‌ای ایران بسیار بالاست.

در واقع کری‌خوانی‌های دو طرف در یک هفته اخیر به اوج خود رسیده است.

آخرین فرصت

با پیشرفت هسته‌ای ایران و کاهش زمان کمی گریز هسته‌ای – به زعم آمریکا – بدون شک این مذاکرات را باید آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای تلقی کرد. در مذاکرات وین توقع می‌رفت پیشرفتی حاصل شود با این حال این مذاکرات نتیجه مطلوبی به همراه نداشت.

اما این بار به نظر می‌رسد اروپا که به دلیل جنگ اوکراین به بازار انرژی ایران نیاز دارد و خواستار اتمی نشدن ایران است، آخرین گزینه خود را روی میز قرار داده است. بر همین اساس وین احتمالاً شاهد پایان کشمکش‌ها بر روی میز مذاکرات برای احیای برجام است.

با این حال میز مذاکرات هنوز با قطعیت نشان نمی‌دهد که چه پایانی برای این پرونده قطور در نظر گرفته است.

روز دوم مذاکرات

ساعت ۲۴:۰۰

ظرف یکی دو روز آینده درک بهتری از مذاکرات وین به دست خواهیم آورد 

دستیار وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات جاری در وین با ادعای اینکه ما همچنان در نقطه مشابه چند ماه گذشته خود هستیم، گفت: ظرف یکی دو روز آینده درک بهتری از مذاکرات بدست خواهیم آورد.

ساعت ۲۳:۴۹

باقری با مورا دیدار کرد​

علی باقری عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان به همراه تیم ایرانی با انریکه مورا مسئول هماهنگ کننده برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

باقری کنی

ساعت ۲۲:۱۷

تروئیکای اروپایی: ایران هم اکنون تصمیم بگیرد

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی عضو برجام، روز جمعه ۱۴ مرداد با صدور بیانیه‌ای مشترک بار دیگر از ایران بار خواستند تا «خواسته‌های غیرواقعی» و «فرابرجامی» خود از جمله مسائل نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کنار بگذارد و اکنون تصمیم نهایی را بگیرد.

این بیانیه که هم‌زمان با دومین روز از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت اتریش منتشر شده است، تاکید دارد که «گفت‌وگوهای امروز در وین به معنای دور جدیدی از مذاکرات نیست».

بیانیه مورداشاره می‌افزاید که «این‌ها (صرفا) بحث‌های فنی درباره واکنش ایرانی‌ها به متنی است که جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات احیای برجام، برای تصمیم‌گیری نهایی روی میز گذاشته و مسئله اصلی بین ایران و آمریکاست».

تروئیکای اروپایی تاکید کرده‌اند که «متن توافق روی میز است» و «دور جدیدی از مذاکرات در کار نخواهد بود. ایران باید همین حالا و در حالی که هنوز امکان‌پذیر است، تکلیف انعقاد توافق را مشخص کند».

ساعت ۲۲:۱۲

توافق نهایی مشروط به حل و فصل ادعاهای پادمانی

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در توییتی نوشت: در تمامی گفت‎وگوهای تلفنی آیت‎الله رئیسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود توافق نهایی قابل دست یافتن است.

جمشیدی

ساعت ۲۰:۴۸

مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای: بحث ارائه تضمین به ایران هنوز روی میز است

سید محمد مرندی روز جمعه طی پیامی در توئیتر نوشت: اتهام های سیاسی علیه برنامه هسته ای ایران قرار بود بعد از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای حل شوند اما آمریکا و سه کشور اروپایی برعکس عمل کردند. این رویکرد باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: پیشرفت هایی حاصل شده است اما همه مسائل دیگر از جمله ارائه تضمین به ایران هنوز روی میز هستند.

ساعت ۲۰:۲۳

آخرین جزئیات از مذاکرات وین

خبرنگار اعزامی به وین در مورد آخرین وضعیت مذاکرات گفت: هیات‎ها عمدتا به صورت دوجانبه مشورت‌‎های خود را ادامه می‎دهند. چند موضوع در مذاکرات باقی مانده است. از جمله‎ مهمترین این موارد می‎توان به موضوعات پادمانی ایران و آژانس انرژی اتمی اشاره کرد.

ساعت۱۹:۳۷

کارشناسان ایران دقایقی پیش برای ادامه مذاکراتی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد وارد هتل کوبورگ شدند

ساعت ۱۷:۲۰

خبر ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته کذب است

مطلبی که در برخی رسانه‌ها تحت عنوان «ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته» منتشر شده است، برداشت نادرستی از مطلب پایگاه بلومبرگ است.

در مطلب مورد اشاره، عنوان شده است که در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، از لحاظ فنی این امکان وجود دارد که ظرف ۷۲ ساعت توافق نهایی شود.

این عبارت، به معنای تعیین ضرب‌الاجل نبوده و اتفاقا ایران نیز بارها تاکید کرده است که اگر تصمیمات سیاسی لازم اتخاذ شود، می‌توان ظرف مدت کوتاهی به توافق رسید.

ساعت ۱۶:۵۲

امیرعبداللهیان: در مذاکرات به ۳ اصل مهم توجه داریم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، به سوالات و ابهامات مطروحه در خصوص نحوه اجرای قانون راهبردی مجلس و مذاکره برای لغو تحریم‌ها پاسخ داد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر رئیس کمیسیون و آقایان نبویان، خضریان و بیگی نژاد به تشریح ابهامات خود در خصوص پیش نویس توافق وین پرداختند.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ارائه گزارشی از روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تاکید کرد: برای تیم مذاکره کننده انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح آمیز هسته‌ای مورد توجه جدی است.

ساعت ۱۵:۴۰

اولیانوف: نشست سازنده دیگری با هیأت ایرانی داشتم

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین جمعه (پنجم اوت) در توییتی اعلام کرد بار دیگر با هیأت ایرانی حاضر در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دیدار کرده است. 

وی در این خصوص با انتشار تصویری نوشت: یک نشست سازنده دیگر با همتایان ایرانی در مذاکرات وین درباره برجام.

مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به ریاست علی باقری و میخائیل اولیانوف پیش از ظهر پنجشنبه (چهارم اوت به وقت وین) هم در آستانه دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به گفت‌وگو نشسته بودند.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه همچنین در توییتی دیگر از دیدار با «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات خبر داد و اعلام کرد: یک بار دیگر با تیم اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین درباره برجام دیدار کردم.

«سرگئی لاروف» وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست آسه‌آن درباره مذاکرات هسته‌ای در وین گفت موضع ایران درباره برجام که ایالات متحده از آن خارج شده است مشروع است. وی تاکید کرد آمریکا قصد دارد اصلاحیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را موضوع یک توافق جدید قرار دهد و این غیرقابل قبول است. 

گفت‌وگوهای رفع تحریم امروز جمعه در وین پایتخت اتریش ادامه دارد. این گفت‌وگوها از دیروز آغاز شد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر سفر هیأت ایرانی به وین برای شرکت در این مذاکرات گفت: در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

ساعت ۱۴:۴۰

ادامه مذاکرات در وین

گفت‌وگوهای رفع تحریم امروز (جمعه) ۱۴ مرداد ماه نیز در وین پایتخت اتریش ادامه دارد. این گفت‌وگوها از دیروز در وین آغاز شد. تیم مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز وارد پایتخت اتریش شد.

در همین راستا صبح امروز دیدار دوجانبه‌ای بین علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده فدراسیون روسیه برگزار شد. رایزنی با هیأت‌های دیگر نیز در دستور کار امروز قرار دارد.

دیروز (پنجشنبه) همچنین هیأت‌ مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری و هیأت اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا در هتل کوبورگ دیدار و گفت‌وگو کردند. قبل از آن هم جلسه‌ای دوجانبه بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران و چین و همچنین ایران و روسیه برگزار شد و علی باقری و انریکه مورا نیز دیداری دوجانبه داشتند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر سفر هیأت ایرانی به وین برای شرکت در این مذاکرات گفت: در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۲ مرداد ماه در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین روز چهارشنبه در دیدار دیپلمات ایتالیایی با بیان این‌که آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند، گفت:‌ در مذاکرات پیش رو، اراده جدی و واقعی آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روزهای هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

ساعت ۱۳:۴۵

لاوروف: موضع ایران در مذاکرات هسته ای کاملا مشروع است، آمریکا باید به تعهداتش عمل کند

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف که برای شرکت در نشست وزیران خارجه «آسه‌آن» در کامبوج به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: اکنون آمریکایی‌ها دنبال این هستند که یک طرح متفاوت را در یک توافق جدید بگنجانند در حالی که ایرانی ها بر مفاد توافق حاصل شده در سال ۲۰۱۵ تاکید دارند. من معتقدم موضع ایران کاملا مشروع است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون موضوع این است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند یک طرح تغییر یافته را موضوع یک توافق جدید قرار دهند در حالی که ایرانی‌ها بر توافق‌های مصوب ۲۰۱۵ پافشاری می‌کنند.

دیپلمات ارشد روسیه گفت: آمریکایی ها از طرحی خارج شدند که همه طرف‌های دیگر و خود آمریکایی‌ها آنرا تایید کرده بودند. باتوجه به اینکه واشنگتن تلاش کرد این توافق را از بین ببرد خودش هم باید با تجدیدنظر در موضعش به آن برگردد. امروز مشکل این است.

لاوروف افزود: موضع روسیه نیز درباره امضای توافقی برای احیای برجام کاملا روشن و غیرقابل تغییر است؛ این طرح باید به همان شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده احیا و مشمول هیچ گونه اصلاح یا استثنایی نشود.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در وین اتریش بار دیگر از سر گرفته شد.

تارنمای پولیتیکوی اروپا  نیز به نقل از سه منبع آگاه در این باره نوشت که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته ای ایران انجام می دهد و همه مذاکره کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه فرا خوانده است.

در این گزارش آمده است که هدف این مذاکرات مانند گذشته احیای برجام است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. مذاکره کنندگان درحال سفر به وین هستند تا برای دستیای به توافق یک بار دیگر تلاش کنند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

مقام ها و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالی‌ است که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده  و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

ساعت ۱۳:۴۰

اولیانوف: فضای مذاکرات جدی است

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات جاری درباره رفع تحریم‌ها را برعهده دارد پیش از دیدار با علی باقری کنی گفت: وضعیت برای من کاملاً روشن نیست، اما ظاهراً همه طرف ها در مورد متن نهایی در حال رسیدن به اجماع هستند.

وی افزود که رسیدن به خط پایان «ممکن است خیلی آسان نباشد و زمان نشان خواهد داد که آیا ما موفق می شویم یا خیر. اما در کل فضای گفت‌وگوها جدی است.»

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، از دیروز پنجشنبه در پایتخت اتریش آغاز شده است. گفت‌وگوها پس از آن آغاز شد که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است و با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد.

بعد از آن انریکه مورا معاون بورل در توئیتی اعلام کرد که گفت‌وگوها را با محور متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پیگیری می‌کند.

اما میخائیل اولیانوف می‌گوید که متن پیش‌رو متعلق به اتحادیه اروپا نیست و سندی است که اسفندماه گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شد با این تفاوت که برخی از بندهای آن اصلاح شده است.

او در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: «من معتقدم که این یک تفسیر نادرست است،چرا که متن اتحادیه اروپا وجود ندارد، بلکه یک متن مشترک است که هماهنگ کنندگان اتحادیه اروپا تعدادی اصلاحات را در آن پیشنهاد کرده‌اند. بنابراین متن متعلق به اتحادیه اروپا نیست، بلکه یک میراث مشترک است که روی میز باقی مانده و روی آن بحث می‌شود.»

اولیانوف ادامه داد؛ طرف ایرانی نیز پیشنهادات خود را ارائه کرده که فراتر از اصلاحات اروپایی‌ها است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پیش از آغاز مذاکرات گفته بود: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.

باقری تصریح کرد: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

هیات جمهوری اسلامی ایران با اراده و اختیارات لازم برای دست یابی به توافق نهایی در مذاکرات حضور دارد و اگر طرف غربی تعصبات نادرستی را که در تضاد با مذاکرات حرفه‌ای است کنار گذاشته و رفتار مسئولانه‌ای نشان دهد می‌توان در کوتاه‌ترین زمان به توافق نهایی دست یافت.

ساعت ۱۳:۳۸

اولیانوف با علی باقری دیدار کرد

علی باقری عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان با میخائیل اولیانوف عضو تیم مذاکره‌کننده روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به ریاست علی باقری جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شده است.

باقری روز گذشته دوبار بصورت جداگانه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز «پیتر لاونسکی تیفنتهال» قائم مقام وزارت خارجه اتریش دیدار و گفت وگو کرده بود.

همچنین انریکه مورا روز گذشته یکبار با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده است.

گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

یک منبع آگاه هم در تیم مذاکره کننده به ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران، درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.

علی باقری همچنین هفتم تیر امسال پس از وقفه‌ای سه ماهه، در قطر با انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم به گفت‌وگو نشست.

ساعت ۱۳:۳۳

یک مقام اروپایی: برای نهایی کردن متن توافق در وین هستیم

به نوشته تایمز اسرائیل به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که پس از ازسرگیری مذاکرات در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا عنوان کرد که این پیشرفت‌ها شامل تضمین‌هایی است که در آن آمریکا با زیرپا گذاشتن قول‌هایش در آینده نتواند توافق را مختل کند.

وی ادعا کرد: ما حال تضمین‌هایی اساسی در اختیار داریم. آن جایی که من دریافته‌ام ایران خوشحال است و در رابطه با آنچه که در متن توافق است، احساس خرسندی می‌کند.

این مقام اروپایی همچنین مدعی شد که درخواست ایران مبنی بر خروج نام سپاه از لیست گروهک‌های ترویستی آمریکا رها شده است.

به گفته این مقام، به این مسئله «در آینده» و پس از حصول توافق پرداخته خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد که همچنان «مسائلی در رابطه با رفع تحریم‌ها وجود دارد و چندین سوال هسته‌ای عنوان شده که در ماه مارس مطرح نشده بود؛ چراکه از آن زمان برنامه (هسته‌ای) ایرانیان پیشرفت کرده است».

این منبع اتحادیه اروپا در ادامه گفت: ما کمی خسته هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که چهار هفته در اینجا بمانم. این دیگر مذاکرات نیست. ما برای نهایی کردن متن توافق اینجا هستیم. به نظر من احتمالی واقعی (برای حصول توافق) وجود دارد اما قرار نیست آسان باشد.

مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد.

آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.

رایزنی‌ها و تماس‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انحام شده است و گفته می‌شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده‌ای از نماینده اتحادیه اروپا به ویژه روی میز قرار دارد.

بر خلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تمایلی جهت نهایی کردن توافق نشان نداده است، اما در ماه‌های گذشته، چه در مکاتبات و تماس‌های غیرحضوری با هماهنگ‌کننده و چه در سفرهای وی به تهران و چه در جریان نشست دوحه، هیأت ایرانی در مورد موضوعات باقی‌مانده با رویکردی سازنده و رو به جلو حاضر بوده است.

در واقع حل‌نشدن برخی موضوعات ناشی از عدم تصمیم‌گیری آمریکا و اصرار دولت این کشور بر مواضعی بوده است که خواسته‌های اصولی ایران را که مبتنی بر برجام است، تأمین نمی‌کند.

ساعت ۱۲:۳۶

بلومبرگ: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند ۷۲ ساعت برای شکست مذاکرات یا احیای برجام فرصت وجود دارد

دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش می‌گویند: فاصله میان ایران و آمریکا در مذاکرات- از زمان برگزاری آخرین دور در وین- بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی حاصل شود یا ظرف سه روز آینده خواهد بود یا دیگر توافق بر سر احیای برجام حاصل نخواهد شد.

این دو مقام اروپایی گفتند: در مذاکراتی که از روز پنجشنبه در وین شروع شده، دستکم دو موضوع جدید مرتبط با مسائل هسته‌‌ای در ماه‌های اخیر مطرح شده که فهرست موانع موجود بر سر احیای برجام را به ۶ یا ۷ مورد افزایش داده است.

این دیپلمات‌های ناشناس به بلومبرگ گفتند: از نظر فنی این موانع می‌توانند در کمتر از ۷۲ ساعت حل شوند اما این مسائل مستلزم تصمیم‌گیری سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است.

ساعت ۱۱:۰۰

لاوروف: طرح آمریکا برای اصلاح برجام غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست آسه آن گفت، ما آماده هستیم تا از طریق مجاری دیپلماتیک درباره پرونده تبادل زندانیان با واشنگتن گفتگو کنیم.

وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته ای در وین نیز گفت، موضع ایران درباره برجام که ایالات متحده از آن خارج شده است مشروع است.

وی تاکید کرد، آمریکا قصد دارد اصلاحیه برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را موضوع یک توافق جدید قرار دهد و این غیرقابل قبول است.

ساعت ۱۰:۱۰

واشنگتن: زمان برای تهران در حال سپری‌ شدن است

علی‌رغم حضور تیم‌های ایرانی و کشورهای ۱+۴ به همراه تیم آمریکایی در وین جهت از سر گرفتن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، واشنگتن اما هنوز به بیانیه‌های دوپهلو ادامه می‌دهد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه مدعی شد که زمان برای تهران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای در حال تمام شدن است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید، مدعی شد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است».

 هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها امروز (پنجشنبه) وارد شهر وین پایتخت اتریش شدند.

روز چهارشنبه نیز «انریکه مورا» در توئیتی اعلام کرده بود که در مسیر وین است و نوشت: «در راه سفر به وین هستم تا بازگشت به اجرای کامل برجام بر اساس متنی که هماهنگ‌کننده بیستم جولای روی میز گذاشت را به بحث بگذارم. از مقامات اتریشی بسیار قدردانی می‌کنم».

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روزهای هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

متعاقباً چهارم مرداد ماه بورل در یادداشتی در فایننشال تایمز از پیشنهادی که روی میز گذاشته خبر داد و نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است».

جان کربی پیش از این نیز با تکرار ادعای آماده بودن توافق در مذاکرات وین، گفت مسئولیت اینکه بخواهند توافق را بپذیرند یا نه، با ایران است.

ساعت ۹:۵۲

 ادعای تازه مقام اروپایی درباره مذاکرات

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که در وین در حال برگزاری است، پیشرفت حاصل شده که شامل تضمین‌هایی است که ایالات متحده با عقب‌نشینی از قول خود در آینده، باعث مختل کردن توافق نمی‌شود.

به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری فرانسه، مشخص نیست که چگونه این امر امکان‌پذیر است و تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قبلاً متعهد شده‌اند که در صورت پیروزی در سال ۲۰۲۴، بار دیگر ایالات متحده را از توافق خارج کنند.

طبق این گزارش، این مقام اروپایی مدعی شد: «ما در حال حاضر تضمین‌های کاملاً قابل توجه داریم. درک من این است که ایران خوشحال است و از آنچه در متن است احساس رضایت می‌کند».

او همچنین در ادامه ادعا کرد «درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، از مذاکرات خارج شده است. در عوض در آینده - پس از توافق- به آن رسیدگی خواهد شد».

به ادعای این مقام اروپایی، تهران و واشنگتن هنوز باید در مورد «مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها و چند سؤال هسته‌ای که در ماه مارس و همزمان با پیشبرد برنامه (هسته‌ای) ایرانی‌ها وجود نداشت» به توافق برسند.

این منبع اتحادیه اروپا گفت: ما کمی خسته شده‌ایم، نمی‌توانم خودم را برای چهار هفته دیگر اینجا تصور کنم. این دور دیگری نیست، ما اینجا هستیم تا متن را نهایی کنیم. فکر می‌کنم احتمال واقعی وجود دارد، اما آسان نخواهد بود.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه با این ادعا که «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده»، بار دیگر با انداختن توپ در زمین ایران گفت: اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است.

پیش‌تر و در پی اعلام خبر ازسرگیری دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، یک مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن با انتظارات کم از مذاکرات در آن شرکت می‌کند. وی همچنین با بیان اینکه «همه می‌دانند توافق باید چه شکلی داشته باشند»، مدعی شد که لازم است برای حصول توافق، ایران مطالبات در خصوص موضوعاتی که خارج از حیطه برجام هستند (مانند بازرسی‌های آژانس و خروج سپاه از فهرست FTO) را کنار بگذارد.

 هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها پنجشنبه (چهرام اوت) وارد شهر وین پایتخت اتریش شد.

روز چهارشنبه نیز «انریکه مورا» در توئیتی اعلام کرده بود که در مسیر وین است و نوشت: در راه سفر به وین هستم تا بازگشت به اجرای کامل برجام بر اساس متنی که هماهنگ‌کننده بیستم ژوئیه روی میز گذاشت را به بحث بگذارم.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روزهای هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه چهارشنبه ۱۲ مردادماه گفت در این دور از مذاکرات در وین در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

ساعت ۹:۵۲

جزییاتی از دور جدید مذاکرات از زبان رییس سازمان انرژی اتمی

محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: نصب هزار ماشین IR۶ و سایر ماشین ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از جمله موارد مورد تاکید مجلس بود، که همه آنها مطابق قانون انجام شد و می توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان صددرصد اجرا شده است.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

العالم: در روزهای اخیر به ۵۰۰ سانتریفیوژ گاز رسانی شد، این اقدام در چه راستایی بود؟

اسلامی: گازدهی به ماشین های جدید در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست، متاسفانه طرفی که برجام را امضا کرد، تعهدات خود را انجام نداد و تحریم‌های مضاعفی را بر کشور ما تحمیل کرد.

آنها به ویروس «تحریم کردن» گرفتار هستند این در حالی است که اقدامات ما در راستای لغو تحریم‌هاست، تا آنها بدانند که با این اتهامات نخ نما شده و با این مدارک و مکان‌های ادعایی که سالیان سال است مطرح می‌کنند به جایی نخواهند رسید.

همین اتهامات موجب بروز و ظهور برجام شده است و برجام پرونده این اتهامات را در قالب PMD با شرح و بسطی که نوشته شده، بست، اگر اراده‌ای برای بازگشت به برجام و انجام تعهدات دارند دلیلی برای اعمال تحریم‌های مضاعف وجود ندارد.

اقدام ما و گسترش ظرفیت‌هایمان تا زمان بازگشت طرف مقابل به تعهدات‌ و لغو تحریم و کنار گذاشتن موارد ادعایی که اساسا، اتهامی علیه جمهوری اسلامی است، ادامه خواهد داشت.

العالم: پس اقدامات ایران مابه  ازاء سیاسی دارد یعنی در مقابل تحریم هایی که انجام می شود، جمهوری اسلامی ایران اقدامات متقابل را انجام می دهد، آیا این درست است؟!

اسلامی: براساس قانون ابلاغی باید ظرفیت غنی سازی را با تاکید بر ماشین‌های پیشرفته IR۶ به ۱۹۰ هزار سو برسانیم، این ماشین های پیشرفته امروز در خط تولید با بهترین راندمان و کیفیت در حال کار هستند.

العالم: درخصوص وضعیت و حجم غنی سازی و نیاز کشور بیشتر توضیح دهید؟

اسلامی: هدف تعریف شده ۱۹۰ هزار سو است و طراحی زیرساخت‌ها، ماشین‌ها و نصب ماشین‌ها در چارچوب همین میزان است است.

پیش از پیروزی انقلاب بر اساس مطالعات غربی ها، کشور به ۲۳ هزار مگاوات برق هسته ای نیاز دارد، براساس قانون باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای ایجاد کنیم و برای تولید رادیو دارو نیز به ظرفیت‌های فناوری هسته ای نیاز دارید، به عبارتی برای پرتودهی و تولید برق به صورت همزمان ما نیاز به سوخت اورانیوم داریم و سوخت را در قالب هدف ۱۹۰ هزار سو دنبال و گسترش می‌دهیم.

العالم: تعرض‌های گاه و بی گاه به تاسیسات هسته‌ای مدتی است فروکش کرده است و نزدیک به صفر رسیده، این نشان دهنده چیست؟ آیا پاسخ به اقدامی است یا تمهیدات ایران تغییر کرده است؟

اسلامی: تمهیدات امنیتی اتخاذ شده مثبت بوده است و هوشیاری امنیتی هم موجب شده است که عملیات خراب‌کارانه و اقدامات تخریبی-تروریستی که صهیونیست‌ها داشتند در نطفه خفه شود و نیروهای آنها توسط نیروهای امنیتی شناسایی شوند.

العالم: اخیرا با استناد به نقل قول‌هایی از مقامات، منابع غربی ادعا دارند، ایران به ساخت بمب هسته ای نزدیک شده است و این توانایی را دارد، حقیقت ماجرا چیست؟!

اسلامی: آنها بیش از ۲۰ سال است که این ادعا را مطرح می کنند، یک بار می گویند در لویزان، یک روز می گویند در جنوب غرب تهران، یک روز می گویند در تورقوزآباد، یک روز می گویند در پارچین!

هر مقطعی را در ۲۰ سال گذشته نگاه می کنیم، همین ادعا را مطرح کرده اند که ایران در این یک مکان ادعایی به فعالیت هسته ای نظامی مشغول است، تمام این موارد ساخته و پرداخته خود آنها، دشمنان ما و ضد انقلاب که مزدورانی برای آنها علیه منافع کشور هستند، می‌باشد.

بارها تمام مکان های ادعایی بازرسی و بازدید شده است و آژانس مکرر اعلام کرده است که هیچ گونه انحرافی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد ما متعهد به پادمان هستیم،در حال حاضر فعالیت‌های ما طبق ضوابط پادمان توسط آژانس در دست نظارت دائمی قرار دارد و متعهد به ان پی تی و منع اشاعه هسته‌ای هستیم.

در دکترین دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران هیچ احساس نیازی [به تسلیحات هسته‌ای] نیست چون با باورها و اعتقاد جمهوری اسلامی مغایرت دارد و در همین رابطه فتوای شرعی هم وجود دارد.

موارد مطرح شده تنها اتهامی است برای فریب افکار عمومی اما در حقیقت بیشتر خود را فریب می‌دهند چرا که افکار عمومی دنیا در حال حاضر آگاه است، غربی‌ها به طور کل با دستیابی ایران به فناوری پیشرفته و اقتدار مخالف هستند، حتی قبل از پیروزی انقلاب، آنها با دولت شاه برای تکمیل ظرفیت‌ها همراهی نمی‌کردند، حرف و نیت آنها یکی نیست.

طبق اساسنامه؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف است از تجهیز همه کشورها به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کند، همین امروز یکی از اساسی ترین رویکردهای دنیا برای مقابله با تغییرات اقلیم و به هم خوردن اکوسیستم روی آوردن به فناوری هسته‌ای و انرژی پاک و پایدار است، بنابراین این راهی که دنیا در حال حرکت به سمت آن است اجتناب ناپذیر است.

در کنوانسیون پاریس تصویب کردند که تا سال ۲۰۵۰ هیچ گونه آلاینده زیست محیطی وجود نداشته باشد و گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند، چگونه کشورها می توانند از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و با دوام، بدون سرمایه گذاری استفاده کنند؟

العالم: روند بروز رسانی تجهیزات ایران سرعت بخشیده شده، آیا پیامی در این تجهیز و بروز رسانی است؟

اسلامی: نکته مهم اراده ماست، در بحث پرتودهی به محصولات کشاورزی، مواد غذایی و حتی صنعتی با یک عقب ماندگی تاریخی روبرو هستیم و آنها هرگز به ما این تجهیزات را نفروخته‌اند.

برای نمونه در همین سال و در همین دولت، ساخت و تولید سامانه‌های پرتودهی و شتاب‌دهنده ها را شروع کرده‌ایم در چند هفته آینده از این سامانه‌های تمام ایرانی رونمایی خواهیم کرد، یعنی اگر که ما با این اراده به سمت گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و در اقتصاد ملی‌مان حرکت نکنیم به آیندگان خودمان و به نسل حاضر کمک نکرده ایم.

این شتاب دهی به این خاطر است که ما بتوانیم فناوری هسته‌ای را به زندگی مردم برسانیم و تولید رادیوداروها را گسترش بدیم، بهره‌مند کردن مردم از خواص فناوری هسته‌ای را افزایش دهیم.

آنها در عملیات روانی و تبلیغاتی سو، اعلام می‌کنند که استفاده از ظرفیت آب سنگین برای تسلیحات است در صورتی که آب سنگین امروز یک ظرفیت فاخر در جهت تولید داروهایی هست که می تواند با شرایط جدیدی که در قالب دوتره تولید می‌شود یک تحول اساسی برای مقابله با بیماری‌های وخیمی مانند سرطان به کار گرفته شود.

ما در این راه فقط و فقط اراده مستحکم خودمان را با عنایت خداوند متعال فعال کرده ایم که بتوانیم هرچه گسترده‌تر برای خدمت به مردم از فناوری هسته‌ای استفاده کنیم.

العالم: گویا در یکی دو مورد مذاکرات منجمد شده است، این موارد اختلافات چیست؟ آیا فنی است یا موارد دیگری است؟ به طور مشخص افق مذاکرات را چگونه می‌بیند؟

اسلامی: مذاکرات همیشه برقرار بوده و کسی که بانی و مسبب این وضعیت است نمی تواند در موضع شاکی و طلبکار قرار بگیرد، شاکی و طلبکار جمهوری اسلامی است، سند توافق شده بین ۱ + ۵ و ایران سندی است که طرفین در آن تعهداتی داشته اند، ایران یکطرفه بدون ذره ای کوتاهی و مانند یک تکلیف شرعی نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کرد، با آنکه آنها بیش از یکسال از آن معاهده خارج شده بودند و آن را اجرا نکردند و حتی مانع دیگران شدند اما جمهوری اسلامی پایبند ماند.

اگر امروز هم حسن نیت دارند به مذاکرات برگردند، جمهوری اسلامی پایبند به تعهداتش بوده و خواهد بود مشروط بر اینکه صادق باشند و مجددا نخواهند فرصتی ایجاد کنند که به منافع ملت ایران آسیب بزنند، چرا که اینبار مانند دفعات گذشته نخواهد و با کوچکترین کوتاهی و لغزشی در اجرای تعهداتشان با اقدام متقابل جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

العالم: در آخرین توافق آمده است که ۸ نفر از مذاکره کنندگان ایران در یکی دو روز آینده به وین سفر خواهند کرد، آیا در این برهه درباره موارد فنی هم مذاکره خواهد شد؟ (مصاحبه در زمان قبل از اعزام تیم ایران به وین انجام شده است).

اسلامی: یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است، در مباحث فنی گفتگو صورت گرفته است و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن همین بحث اسناد و مکان های ادعایی است که مجددا مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.

چرا که باز ماندن این موارد به معنای تکرار حرکت مخرب آنها می باشد، اما پایان این ادعاها به معنای داشتن یک اراده مثبت است، پس باید بهانه های واهی را کنار بگذارند و بیش از این به حقوق حقه مردم ایران لطمه نزنند.

العالم: چرا مذاکرات در قطر تشکیل شد، گفته شده بود که فقط در وین مذاکرات صورت می‌گیرد و در کشورهای منطقه هیچ مذاکره‌ای نخواهیم داشت اما شاهد این بودیم که جلسه ای در قطر شکل گرفت؟

اسلامی: مذاکره صورت گرفته در قطر، یک جلسه خاص بود ولی مذاکرات در وین انجام خواهد شد، امیدواریم نتیجه آن به نفع ملت ایران باشد و مزاحمت آمریکایی ها از سر سایر کشورها هم برای تعاملات با ایران برداشته شود.

العالم: درخصوص ابهامات آژانس، سال گذشته پس از دیدار با گروسی، شما رویکردی را مطرح کردید و قرار شد که مسئله پایان باید اما پس از آن گروسی مسائل دیگری را مطرح کرد، حقیقت ماجرا چیست؟

اسلامی: جمهوری اسلامی انتظار دارد که مدیرکل آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی و استفاده از ادبیاتی که در چارچوب نیست و به ضوابط و شیوه های آژانس ارتباطی ندارد، پرهیز کند، آنچه که با آژانس تفاهم شده بود، همین موارد ادعایی بود که مربوط به گذشته است و تحت عنوان (پی ام دی ام) بسته شده است.

آنها می‌دانند که هیچ‌گونه تاسیسات هسته‌ای وجود ندارد که ایران اعلام نکرده باشد و این موارد و مدارک ادعایی را اسراییل در اختیار آنها قرار داده است، با ادبیات اسرائیل صحبت کردن در شان یک سازمان وابسته به سازمان ملل است نیست.

قرار بود به سوالاتی که ایشان مطرح می‌کند پاسخ داده شود و انها هم پاسخ‌ها را بررسی کنند و موضوع را ببندند اما آنها قبل از دریافت پاسخ‌ها اعلام کردند که قانع کننده نیست! این نشان می دهد که اراده انها بر قانع نشدن است، در این صورت تا ابد و دهر هم قانع نخواهند شد.

در میان موضوعات مطرح شده، موارد اتهامی و ادعایی است، که در آن اقدامات تروریستی اسرائیل نیز وجود دارد و خود اسرائیل هم مدعی این خرابکاری‌های تروریستی است، بنابراین اگر یک صحنه سازی صورت بگیرد و اتهامی را به گردن ایران بیندازد و افکار عمومی، دنیا و آژانس را فریب دهد، جمهوری اسلامی این کار را دون شان آژانس می‌داند و انتظار دارد که آژانس به این مسیر وارد نشود و اجازه دهد کارهای نظارتی بصورت روتین در چارچوب پادمان انجام شود و وارد عرصه تاخت و تاز صهیونیستی که صرفا دشمنی با ملت ایران است نشود.

العالم: درخصوص نشست آینده آژانس با توجه به رایرنی ها و دیدارها، انتظار دارید که رویکرد آژانس به لحاظ فنی تغییر یابد؟

اسلامی: آژانس هیچ رویکرد فنی نداشته است بلکه اینها رویکردهای سیاسی است که آژانس از آنها استفاده کرده است و امیدواریم که در این مقطع یک بار برای همیشه این موارد بسته شود.

العالم: آخرین روند اجرای قانون مجلس را بفرمایید

اسلامی: مجلس، برای ما، نصب هزار ماشین IR۶ و سایر ماشین ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تاکید کرده بود، که هم انها مطابق قانون انجام شد و می توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان صددرصد اجرا شده است.

روز اول شروع مجدد مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۵۱

رایزنی مورا و باقری ادامه دارد

جلسه دوجانبه هیأت‌ مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر علی باقری و هیأت اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است.

اروپا: مسیر دست‌یابی به توافق نهایی در وین، دشوار اما واقعی است 

یک مقام اروپایی هم زمان با آغاز دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تصریح کرد که مسیر دست‌یابی به توافق نهایی دشوار اما واقعی است.

ساعت ۲۲:۳۹

آمریکا تصمیم درست بگیرد، اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کنیم

 بعد از قریب به دو سال و نیم تعویق، دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل آغاز به کار کرد.  

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل طی سخنانی در این نشست ضمن حمایت از بیانیه عدم تعهد، با تاکید بر سه رکن اصلی معاهده شامل خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز، با اشاره به سابقه امر، تصریح کرد که در کنفرانس بازنگری سال ۲۰۰۰، کشورهای هسته‌ای با ۱۳ گام عملی برای اجرای ماده ۶ معاهده درباره خلع سلاح هسته‌ای موافقت کردند که گام ۶ آن شامل تعهد واضح و بدون ابهام این کشورها به امحاء کامل زرادخانه هسته‌ای خود در نیل به خلع سلاح هسته‌ای بوده است. در طرح اقدام سال ۲۰۱۰ نیز، این کشورها متعهد شدند همه انواع سلاح‌های هسته‌ای خود را کاهش داده و نهایتا امحاء کنند. با وجود این، نیم قرن پس از لازم الاجرا شدن این تعهد حقوقی الزام آور، هنوز هزاران سلاح هسته‌ای آماده به پرتاب در انبارها وجود دارد، صدها میلیارد دلار برای جایگزینی و ارتقاء زرادخانه‌های هسته‌ای هزینه می‌شود و یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای کمی و کیفی مداوم همچنان در جریان است.  

نماینده دائم کشورمان با اشاره به این که از زمان آخرین کنفرانس بازنگری در سال ۲۰۱۵، مذاکره‌ای بین کشورهای هسته‌ای جهت کاهش یا امحاء سلاح‌های هسته‌ای شروع نشده و کاهش جدیدی در نیروهای هسته‌ای رخ نداده است، نسبت به تداوم سیاست کشورهای هسته‌ای به صورت کاملا ناسازگار با معاهده و خلاف هدف دستیابی به دنیای عاری از سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرد. 

وی تصریح کرد که در حالی که دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۹۶ بر این تعهد حقوقی کشورهای هسته‌ای صحه گذاشته است، با توجه به اقدامات و سیاست‌های برخی کشورهای هسته‌ای این طور به نظر میرسد که آنها در عمل تعهدات خلع سلاح هسته‌ای خود را رها کرده و دیگر قصد ندارند آنها را محترم بشمارند. به عنوان مثال در یک اقدام اشاعهای، آمریکا با صرف بودجه ای بالغ بر یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار در حال نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود بوده و طی سال‌های اخیر تعداد و نقش سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داده است. انگلستان قصد خود را برای توسعه و ساخت ۸۰ کلاهک هسته‌ای جدید اعلام کرده و بدین ترتیب سقف فعلی سلاح‌های هسته‌ای خود را بالا می‌برد. فرانسه با صرف میلیاردها یورو به تدریج در حال تقویت و ارتقاء سلاح‌های هسته‌ای خود و سامانه‌های پرتاب آنهاست. 

دیپلمات ارشد کشورمان یادآوری کرد که پیامدهای بحران عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاحی بسیار نگران کننده است و ما معتقدیم این بحران، اعتماد به معاهده را به طور جدی تضعیف کرده است. این معاهده توازنی ظریف بین خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز برقرار کرده و ماده ۶ بخش محوری معامله‌ای است که ان.پی.تی بر آن مبتنی است یعنی: عدم اشاعه در عوض خلع سلاح هسته‌ای. 

تخت روانچی با تاکید بر این که اگر هدف این کنفرانس بازنگری، همانگونه که برخی کشورها اخیرا پیشنهاد کرده‌اند،  فقط مدیریت ریسک‌های هسته‌ای باشد، به جایی نخواهیم رسید. 

وی اضافه کرد که هدف و اولویت اصلی این کنفرانس بازنگری باید تعریف مسیری رو به جلو برای تغییر وضع موجود و از بین بردن ریسک‌های ناشی از سلاح‌های هسته‌ای باشد؛ در این راستا، ما معتقدیم که توافق در مورد شروع فوری مذاکره برای تدوین کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای به منظور امحاء کامل این تسلیحات در یک چارچوب زمانی مشخص مسیر واقعی برای تغییر وضع موجود را فراهم خواهد ساخت. 

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: کشورهای غیرهسته‌ای به استثنای چند کشور اروپایی از جمله آلمان که  با نقض روح و نص معاهده میزبان تعداد زیادی از سلاح‌های هسته‌ای در قلمرو خود هستند، به تعهد عدم اشاعه‌ای خود پایبند بوده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای است، به عدم اشاعه نیز متعهد است و از اجرای غیر تبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمانهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند. ایران تاکید می‌کند که آژانس وظایف خود را به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث و بخصوص اتهامات بی اساس سازمان‌های جاسوسی انجام دهد.

وی در راستای مواضع اصولی کشورمان یادآوری کرد که مفاد عدم اشاعه باید به طور جهانشمول و بدون استثنا اجرا شود و افزود: متاسفانه در نتیجه استانداردهای دوگانه در اعمال مفاد عدم اشاعه، سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی که با حمایت و کمک آمریکا تولید شده، همچنان تهدیدی جدی علیه امنیت کشورهای خاورمیانه‌ای عضو معاهده محسوب می‌شود. این رژیم تروریستی چندین دانشمند هسته‌ای بیگناه را ترور کرده است.این رژیم اشغالگر و متجاوز، در تلاشی باج خواهانه، اخیرا تهدید کرده به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز  تحت پادمان‌های آژانس در جمهوری اسلامی ایران حمله می‌کند. به منظور جلوگیری از وقوع یک بحران جدی برای معاهده، کشورهای عضو علاوه بر محکومیت این تهدید به استفاده از زور، لازم است یک اقدام بازدارنده مناسب علیه این رژیم قانون شکن اتخاذ کنند. بدون تردید، در صورت ارتکاب چنین تجاوز احمقانه‌ای، این رژیم بهای سنگینی پرداخت خواهد  کرد. بعلاوه، منافع عالیه ما به عنوان یک عضو معاهده به خطر خواهد افتاد. کنفرانس بازنگری بایستی سریعا با تهدید رژیم اسرائیل برخورد کند.

نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه قویا حمایت می‌کند و نگرانی عمیق خود را نسبت به تاخیر مستمر و طولانی در قطعنامه ۱۹۹۵ و برنامه اقدام ۲۰۱۰ در خصوص خاورمیانه ابراز می‌کند. بدون شک تا زمانی که به خطر برنامه سلاح‌های هسته‌ای مخفیانه رژیم صهیونیستی رسیدگی نشود، خطر اشاعه بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه باقی خواهد بود. 

تخت روانچی در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد که در حالی که ایران به گواهی ۱۵ گزارش صریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود طبق توافق هسته‌ای بود، آمریکا در می ۲۰۱۸ از آن خارج شد و به اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه و راه اندازی یک کارزار فشار حداکثری علیه ایران دست زد تا مانع از انتفاع ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق شود. جمهوری اسلامی ایران مسئولانه رفتار کرده و با صبر راهبردی و مقاومت حداکثری خود توانست این توافق را حفظ کند. از آوریل ۲۰۲۱، ایران با حسن نیت مشغول مذاکره با طرف‌های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق است. حصول این هدف به تاخیر افتاده زیرا دولت آمریکا هنوز تصمیم نگرفته است تا بهره مندی ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق را تضمین کند. 

وی افزود: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

ساعت ۲۲:۳۷

وزارت خارجه: اعضای اروپایی برجام از آمریکا طرفداری می‌کنند؛ این، مایه تاسف است

اسدالله اشراق جهرمی، مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به اتهامات مطرح‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، در جریان دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ضمن رد این اتهامات بی‌اساس، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و موارد عدم پایبندی کشورهای غربی به تعهداتشان را توضیح داد.

این دیپلمات ارشد اظهار کرد: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق بی‌چون و چرای کشورهای عضو معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و ایران نیز به عنوان کشور عضو این معاهده از این حق برخوردار است.

وی تاکید کرد: در حالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه فعالانه در حال تقویت و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند و آلمان به عنوان یک کشور غیرهسته‌ای برخلاف تعهدات خود میزبان تعداد زیادی از تسلیحات هسته‌ای در خاک خود است و همزمان همه این کشورها چشم خود را نسبت به تهدیدات ناشی از برنامه و زرادخانه هسته‌ای مخفی رژیم صهیونیستی می‌بندند و از آن حمایت می‌کنند، آنها هیچ جایگاه اخلاقی برای بیان این اظهارات ریاکارانه در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ندارند. در واقع، علاوه بر سیاست‌های دوگانه و تظاهر به داشتن یک موضع سازنده، آنچه باعث نگرانی شدید جامعه بین‌المللی است، عدم پایبندی دولت‌های مزبور به تعهدات الزام‌آور حقوقی خود طبق معاهده ان‌پی‌تی است.

اشراق جهرمی با اشاره به برجام به عنوان راه حلی برای حل و فصل بحرانی غیرضروری و تصنعی در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بر اساس عمل متقابل تصریح کرد: واقعیت غیرقابل انکار در این زمینه پایبندی ایران به برجام در عین خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌ها و نیز بی‌عملی شرکای اروپایی برجام بوده و در پاسخ به این وضعیت، ایران ناگزیر از توسل به اقدامات جبرانی خاصی مطابق با مفاد برجام، از جمله بندهای ۲۶ و ۳۶ بود. با وجود این، در صورت پایبندی سایر اعضا، ایران آمادگی دارد تعهدات برجامی خود را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی افزود: مایه تاسف است که دولت کنونی آمریکا ضمن انتقاد از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، در عمل به اجرای تحریم‌ها ادامه داده و حتی تحریم های بیشتری وضع کرده است. مایه تاسف بیشتر آن است که اعضای اروپایی برجام نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، بلکه از ایالات متحده که تعهدات برجامی خود را نقض کرده، طرفداری می‌کنند. نمایندگان این کشورها باید بدانند که استفاده از اهرم تحریم‌ها یا اتخاذ رویکرد طلبکارانه علیه ایران هیچ تاثیری نخواهد داشت و مسئولیت آمریکا و سایر شرکت‌کنندگان برجام است که انتفاع ایران از مزایای اجرای برجام را تضمین کنند. در این شرایط، مذاکرات جاری در وین فرصتی مناسب در اختیار آمریکا برای اثبات جدیت آن کشور برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام فراهم می‌سازد.

عضو هیات جمهوری اسلامی ایرن در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، در پایان تاکید کرد: با وجود تمام لفاظی‌ها و اتهامات علیه ایران، ما به توافقنامه پادمانی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سند الزام‌آور در این زمینه پایبند هستیم.

ساعت ۲۰:۰۰

آمریکا در تلاش برای بازگشت متقابل به برجام، «صادق و ثابت‌قدم» است

ند پرایس روز پنجشنبه درباره دیدار بلینکن و بورل گفت: وزیر خارجه آنتونی بلینکن با جوزپ بورل - نماینده عالی اتحادیه اروپا - در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در پنوم‌پن کامبوج دیدار کرد. وزیر خارجه و نماینده عالی اتحادیه اتحادیه اروپا در رابطه با تعهد مشترکمان نسبت به حمایت از اوکراین و مسئول دانستن روسیه در رابطه با جنگ غیرقابل‌ توجیهش - که تاثیراتی بر بازار انرژی و امنیت غذایی گذاشته است - گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد: وزیر خارجه از نماینده عالی اتحادیه اروپا به دلیل تلاش‌هایش برای حصول بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک قدردانی کرد و اشاره داشت که ایالات متحده در تلاش‌هایش برای رسیدن به این هدف صادق و ثابت‌قدم است. آن‌ها همچنین در رابطه با اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان برای هند-آرام و جهان به صحبت پرداختند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش در صفحه توییترش از دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین خبر داده و نوشت: با جوزپ بورل در کامبوج دیدار کردم و در آن‌جا بر تعهدمان نسبت به مرکزیت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا تاکید کردیم. ما به اتفاق هم برای حمایت از اوکراین، در حالی که روسیه را پاسخگو می‌دانیم، همکاری می‌کنیم.

بلینکن ادامه داد: ما همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران و گسترش صلح و امنیت در منطقه هندو-پاسیفیک صحبت کردیم.

دیدار و گفت‌وگوی بلینکن با بورل درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با از سرگیری مذاکرات وین درباره بسته پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام انجام شده است.

هم‌اکنون هیات‌های دیپلماتیک کشورهای عضو توافق، آمریکا و اتحادیه اروپا برای دیدارهای برجامی در وین حضور دارند.

ساعت ۱۹:۳۵

بلینکن: در بازگشت به پایبندی متقابل به برجام ثابت قدم هستیم

​آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه آسه آن در پنوم پن پایتخت کامبوج با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن از تلاش‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا در تمایل به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام صادق و ثابت قدم است.

در این بیانیه آمده است: بلینکن و بورل در مورد تعهد مشترک به حمایت از اوکراین و پاسخگو ساختن روسیه به دلیل جنگ غیرموجه این کشور در اوکراین و تأثیرات جهانی ناشی از آن بر بازارهای انرژی و امنیت غذایی گفتگوکردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین در مورد اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان برای منطقه هند و اقیانوسیه و جهان گفتگو کردند.

مذاکرات احیای برجام پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، روز پنجشنبه 13 مرداد ماه در وین اتریش بار دیگر از سر گرفته شد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت ملی در مورد دور جدیدی مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ما از تلاش های جوسپ بورل برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات قدردانی می کنیم.

وی ادعا کرد: ما آماده نهایی کردن یک توافق و اجرای فوری آن بر اساس توافقی بوده‌ایم که از ماه مارس تاکنون روی میز است. پیشنهاد جدید بورل که او آن را بهترین نتیجه ممکن توصیف کرده است، بر اساس متن توافق ماه مارس است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: او از ما دعوت کرده است که این هفته به وین بیاییم تا ببینیم آیا امکان دستیابی به توافق بر این اساس وجود دارد یا خیر. برای دستیابی به توافق، ایران باید خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد. امیدواریم که چنین باشد، اگرچه هم اکنون انتظارات کلی ما پایین است. با این وجود، ما برای حمایت از تلاش های بورل، به دعوت او پاسخ مثبت داده ایم.

پیش از این، تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرده است، ادعا کرد: ما با انتظارات کم به وین برمی گردیم، اما تلاش می کنیم حسن نیت داشته باشیم.

آکسیوس مدعی شد که مقامات آمریکایی نگران هستند که به دلیل اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای خود و محدود کردن فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافق هسته ای در آستانه از دست دادن تاثیر خود است.

تارنمای پولیتیکوی اروپا نیز به نقل از سه منبع آگاه در این باره نوشت که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته ای ایران انجام می دهد و همه مذاکره کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه فرا خوانده است.

در این گزارش آمده است که هدف این مذاکرات مانند گذشته احیای برجام است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. مذاکره کنندگان درحال سفر به وین هستند تا برای دستیای به توافق یک بار دیگر تلاش کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که هنوز مشخص نیست مقامات حاضر در این مذاکرات در چه سطحی قرار دارند و مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. مانند ماههای گذشته، جلسات عمدتا در هتل مجلل کوبورگ واقع در منطقه تاریخی وین برگزار می شود. نصب مجدد چادر رسانه ها در خارج از هتل نیز از امروز آغاز می شود.

در این گزارش ادعا شده است که منابع آگاه از مذاکرات اعلام کردند که نباید انتظار زیادی داشت و هشدار دادند که هنوز برای نتیجه گیری در مورد موفق بودن مذاکرات زود است. هنوز تعدادی از اختلافات وجود دارد که باید حل و فصل شوند و مشخص نیست که آیا ایران موضع خود را پس از دور قبلی مذاکرات در ماه مارس تغییر داده است یا خیر.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماههای گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

ساعت ۱۹:۲۰

بازگشت به وین؛ روز اول دور جدید مذاکرات در وین

پس از حدود ۵ ماه وقفه از انجام مذاکرات در وین، بار دیگر تیم‌های مذاکره‌کننده عازم اتریش شدند.

امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ روز اول دور جدید مذاکرات در هتل کوبورگ آغاز شد. در دیدارهای روز اول نقش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات، علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات به شدت پررنگ بود و دیدارهای مختلفی در کوبورگ میان این سه نفر برگزار شد. در حالی که اعلام شده بود روند مذاکرات مانند روند دیدارها در دوحه است و مذاکرات غیرمستقیم تیم ایران و آمریکا با واسطه‌گری اروپا ادامه می‌یابد.

اما اینطور به نظر می‌رسد که همه چیز به آنچه در وین می‌بینیم محدود نمی‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود از دیدار با جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در کامبوج خبر داد. این در حالی است که تیم‌های مذاکره‌کننده در وین بر روی متن پیشنهادی جوزپ بورل در حال رایزنی هستند.

همچنین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر خبر داد که با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در کامبوج گفت‌و‌گو کرده است. این دیدار در حالی رقم خورده است که قطر در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری برای احیای برجام انجام داده است.

در هر دو دیدار مذاکرات هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته و بدون شک روند توافق مورد بررسی قرار گرفته است.

سرانجام پرونده احیای برجام چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد پیشنهاد روی میز بورل و روند مذاکرات در این دور، آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به توافق باشد. در حقیقت شمارش معکوس برای مرگ یا احیای برجام شروع شده و فرصتی برای تعیین و تکلیف این پرونده قطور رو به پایان است.

در حالی که چند ساعت قبل شروع مذاکرات رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفته است: من به وین می‌روم، اما انتظار پیشرفت زیادی ندارم. اما هنوز امید برای احیای برجام وجود دارد. در حالی که برخی روسیه و جنگ ا‌وکراین را عامل عدم توافق مذاکرات برجامی می‌دانند. اما مقامات روسیه و حتی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز بارها اعلام کردند که خواهان احیای برجام هستند. از سوی دیگر ۱+۵ هیچ کدام مایل به دستیابی به بمب اتم برای هیچ کشور جدیدی نیستند. 

هتل کوبورگ این روزها شاهد آخرین تلاش‌ها برای تعیین و تکلیف پرونده برجام است و هنوز مشخص نیست که پایان این داستان چه خواهد بود.

ساعت ۱۹:۱۵

دیدار تیم مذاکره کننده ایران و چین

هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در وین دیدار و گفت‌وگو کردند.

مذاکرات

ساعت ۱۸:۴۴

قائم مقام وزارت خارجه اتریش با «علی باقری» دیدار کرد

 «پیتر لاونسکی تیفنتهال» قائم مقام وزارت خارجه اتریش با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

گفتنی است، در جریان سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به وین، وی با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار دوجانبه‌ای برگزار کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از عزیمت هیئت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خبر داد و گفت: در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد.

ساعت ۱۵:۵۹

اولیانوف: مذاکرات سازنده ای با باقری درباره موضوعات باقی مانده داشتم

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، از دیدار امروز (پنجشنبه) خود با «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در مذاکرات وین خبر داد.

وی در این پیام توییتری خود نوشت: «امروز (پنجشنبه) با رییس هیأت ایران در مذاکرات وین درباره برجام دکتر باقری کنی دیدار کردم. مثل همیشه، تبادل نظر صریح، عمل‌گرایانه و سازنده‌ای درباره راههای غلبه بر موضوعات باقی‌ مانده داشتیم».

اولیانوف در توییت دیگری در خصوص دیدار با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نوشت: «امروز صبح با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین انریکه مورا دیدار کردم. ما درباره راههایی که باید برای احیای برجام برداریم، تبادل نظر کردیم».

در ادامه رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در وین، دقایقی قبل علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در هتل پله کوبورگ شهر وین به صورت دوجانبه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روزهای هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

ساعت ۱۵:۱۷

دیدار بلینکن و بورل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییترش از دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین خبر داده و نوشت: با جوزپ بورل در کامبوج دیدار کردم و در آن‌جا بر تعهدمان نسبت به مرکزیت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا تاکید کردیم. ما به اتفاق هم برای حمایت از اوکراین، در حالی که روسیه را پاسخگو می‌دانیم، همکاری می‌کنیم.

بلینکن ادامه داد: ما همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران و گسترش صلح و امنیت در منطقه هندو-پاسیفیک صحبت کردیم.

دیدار و گفت‌وگوی بلینکن با بورل درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با از سرگیری مذاکرات وین درباره بسته پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام انجام شده است.

هم‌اکنون هیات‌های دیپلماتیک کشورهای عضو توافق، آمریکا و اتحادیه اروپا برای دیدارهای برجامی در وین حضور دارند.

ساعت ۱۴:۵۹

دیدار علی باقری و انریکه مورا در وین

علی باقری عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان دقایقی پیش با انریکه مورا مسئول هماهنگ کننده برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

ساعتی پیش،مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران با روسیه هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران امروز به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شده است.

گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

یک منبع آگاه هم در تیم مذاکره کننده به ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران، درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.

ساعت ۱۴:۵۲

دیدار برجامی اولیانوف و مورا در وین

نماینده روسیه در مذاکرات وین از دیدار و تبادل نظر برجامی با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در این مذاکرات خبر داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: امروز صبح با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دیدار کردم. درباره اقدامات لازم برای احیای برجام تبادل نظر کردیم.

دیدار اولیانوف با نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در پی این انجام شده است که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات اعلام کرد که برای ازسرگیری مذاکرات برجامی درباره طرح ارائه شده از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین می‌رود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عصر امروز در این رابطه گفت: در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

او با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نیز برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به وین سفر کرده‌ است.

ساعت ۱۴:۰۰

اسلامی: دوربین ها به شرط کنار گذاشتن موارد اتهامی علیه ایران روشن می شود

محمد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا با تکرار رفتار آژانس، جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای خاموش کردن سایر دوربین‌ها دارد، گفت: خیر، دوربین‌هایی که جمع کرده‌ایم برجامی یا طبق واژه حقوقی آن فرا پادمانی بود، این دوربین‌ها همراه با توافقنامه برجام به این منظور نصب شد تا محدودیت، ظرفیت و فعالیت هسته‌ای ایران را با آن اندازه گیری کنند.

وی خطاب به طرف‌های مقابل برجام تاکید کرد: وقتی در برجام باقی نماندید و به تعهدات خود عمل نکرده و از آن خارج شده‌اید دلیلی وجود ندارد که ما همچنان یک طرفه با یک قرارداد شبه منسوخ آن را ادامه دهیم.

اسلامی درباره اینکه آیا اگر در برجام به توافق برسیم دوربین‌ها از نو روشن و فعال می‌شود گفت شرط برداشته شدن آن این است که همه موارد ادعایی را کنار بگذارند و امروز هم اعلام می‌کنیم تا وقتی که آنها به تعهدات خود بازنگردند و این موارد ادعایی و کذب را  کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

معاون رییس‌جمهور موارد ادعایی را بهانه ای دانست که سالیان سال است با فشار حداکثری علیه ایران دنبال می شود و تصریح کرد: موضع ما همواره این است که موارد اتهامی کنار گذاشته شود.

وی درباره مذاکرات وین هم گفت: وقفه‌ای در مذاکرات روی داده بود که البته مذاکرات فقط حضوری انجام نمی‌شد اما به شکل غیرحضوری در جریان بود. 

اسلامی با بیان اینکه مذاکرات در حال پیگیری است، ابراز امیدواری کرد طرف مقابل برای به سرانجام رسیدن آن حسن نیت و اراده کافی داشته باشد و بدعهدی نکند.

معاون رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی به دنبال توافق خوب است و توافق خوب هم یعنی رعایت منافع ملت ایران چراکه آنها از این طریق به منافع ایران ضربات زیادی وارد کردند.

ساعت ۱۳:۳۵

گفت‌و‌گوی وزرای خارجه قطر و آمریکا درباره مذاکرات وین

 «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر امروز (پنجشنبه) خبر داد که با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در کامبوج گفت‌و‌گو کرده است.

وزیر خارجه قطر در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این باره نوشت: «از دیدار دوستم وزیر خارجه آمریکا در کامبوج در حاشیه نشست‌های آسه‌آن خرسند شدم.»

بن‌عبدالرحمن اضافه کرد: «ما گفت‌وگوی ثمربخشی درباره راه‌های توسعه روابط دوجانبه داشتم و در نشستمان به آخرین تحولات توافق هسته‌ای و اوضاع افغانستان پرداختیم.»

این در حالی است که هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها ساعاتی پیش وارد شهر وین پایتخت اتریش شد.

گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز (۱۳ مردادماه) در فرمت‌های مختلف برگزار خواهد شد. علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه‌شب، در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.»

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: «آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.»

پیش از این، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیأت مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری به وین خبر داد و اعلام کرده بود: «در این دور از گفت‌وگوها درباره ایده‌های همه طرف‌ها از جمله ایده‌های هفته جاری ایران بحث می‌شود.»

به گفته کنعانی، در این دور از گفت‌وگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند. 

ساعت ۱۳:۲۲

دیدار باقری و اولیانوف در وین

دیدار و گفتگوی مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال برگزاری است.

ساعت ۱۳:۰۵

رابرت مالی: انتظار پیشرفت در مذاکرات آتی برجام در وین را ندارم

در حالی که چند ساعت دیگر دور جدید مذاکرات میان ایران و کشور‌های امضا کننده توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ در وین آغاز خواهد شد، رابرت مالی گفت: من به وین می‌روم، اما انتظار پیشرفت زیادی ندارم.

وی در توییتر نوشت: انتظارات ما قابل کنترل است، اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و برای تلاشی با حسن نیت برای دستیابی به توافق آماده است. به زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران برای همین کار آماده است یا خیر.

مالی گفت که مذاکرات بر اساس متنی که اخیرا توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ پیشنهاد شده، ادامه خواهد یافت.

در همین حال یک مقام ایرانی به رویترز گفت که مذاکرات در وین در قالب نشست دوحه خواهد بود، در مذاکرات قطر گفتگوی میان ایران و آمریکا غیرمستقیم بود.

ساعت ۱۳:۰۰

یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده: ادعای وال استریت ژورنال فاقد اعتبار است/ ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است

یک منبع آگاه در تیم مذاکره کننده در مورد ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران شرط خود را برای حذف سپاه پاسداران از گروه‌های تروریستی کنار گذاشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.

این منبع آگاه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حسن‌نیت خود در مذاکرات را نشان داده است و و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق دارد.

وی ادامه داد: اکنون توپ در زمین آمریکا است و اگر آن‌ها خواهان به نتیجه رسیدن توافق با ایران هستند، باید از فرصتی که اعضای برجام در اختیارشان گذاشته استفاده کرده و مسولانه عمل کنند.

وال استریت ژورنال مدعی شده بود که ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته، اما همچنان خواستار تضمین های قوی‌تر از امریکاست.

ساعت ۱۲:۲۰

وال استریت جورنال : ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته و خواهان تضمین های قوی‌تر است

وال استریت ژورنال مدعی شد که ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته، اما خواستار تضمین های قوی‌تر از امریکا شده است.

به گفته افرادی که نسبت به مذاکرات مطلع هستند، ایران در حال حاضر موافقت کرده است که درخواست خود برای حذف سپاه از فهرست تروریستی ایالات متحده را کنار بگذارد. اما همچنان خواستار تضمین‌های قوی‌تر است مبنی بر اینکه واشنگتن از برجام خارج نشود یا تحریم‌ها را دوباره علیه تهران اعمال نکند.

دیپلمات ها می گویند که مهمتر از همه، تهران همچنین خواستار پایان دادن به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته ای یافت شده در ایران است، خواسته ای که ایالات متحده و متحدان اروپایی اش مکرراً با آن مخالفت کرده اند.

این کشورها گفته‌اند که تحقیقات تنها زمانی پایان می‌یابد که آژانس قانع شود ایران به سؤالات خود درباره منشأ آن مواد هسته‌ای و اینکه برای چه چیزی استفاده شده را پاسخ داده است.

ایران و آژانس سازمان ملل در فوریه بر سر چارچوبی برای تلاش برای پایان دادن به تحقیقات هسته‌ای با جدول زمانی برای پاسخگویی تهران به سؤالاتش توافق کردند، اما ایران نتوانست به آن عمل کند.

با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر و پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، دیپلمات های غربی می گویند شکست توافق بر سر احیای برجام می تواند احیای توافق هسته ای را غیرممکن کند.

ساعت ۱۲:۰۵

ورود هیات مذاکره کننده ایرانی به وین

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین پایتخت اتریش شد.

گفتگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

ساعت ۱۲:۰۰

چادر خبرنگاران جلوی کوبورگ

احداث چادر برای هیئت‌های رسانه‌ای در بیرون هتل «پاله کوبورگ» در وین که قرار است میزبان دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد.

ساعت ۱۱:۰۰

واکنش آلمان به ازسرگیری مذاکرات وین

در پی اعلام خبر از سرگیری مذاکرات وین، وزارت امور خارجه آلمان گفت که برلیت « در سطح کارشناسان» در مذاکرات شرکت می‌کند.

وزارت خارجه آلمان همچنین با گفتن این که از تلاش‌ها برای احیای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند؛  «اگرچه امید کمی نسبت به آن وجود دارد.»

آلمان در ادامه از ایران خواست که توافق را نهایی کند و گفت که این به معنای «صرف‌نظر کردن از مواضع بیشنه‌گرایانه در زمینه‌هایی است که فراتر از توافقند.»

واکنش وزارت امور خارجه آلمان به ازسرگیری مذاکرات وین در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات اعلام کرد که برای ازسرگیری مذاکرات برجامی درباره طرح ارائه شده از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین می‌رود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عصر امروز در این رابطه گفت: در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

او با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نیز برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به وین سفر کرده‌ است.

ساعت ۹:۲۵

واشنگتن: آماده نهایی کردن توافق وین در اسرع وقت هستیم

در پی اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات وین در روزهای آتی از سوی تحادیه اروپا، ایران و آمریکا، یک مقام ارشد دولت بایدن در واکنش به این موضوع تاکید کرد که آن‌ها(آمریکا) چندان امیدوار نیستند که دور بعدی دیدارها درباره احیای توافق هسته‌ای گشایشی در تلاش‌های با بن بست رو به رو شده برای احیای این توافق ایجاد کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گقت که این کشور قدردان تلاش‌های جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین لست و اشاره کرد که آمریکا «آماده نهایی کردن یک توافق در این زمینه و اجرای دوباره(برجام) در سریع‌ترین زمان ممکن بر اساس طرحی بوده است که از ماه مارس روی میز مذاکرات قرار داشته.»

او در ادامه با تکرار سیاست آمریکا در مذاکرات برجامی مبنی بر مقصر جلوه دادن ایران، گفت: ایران برای رسیدن به یک‌ توافق، باید از درخواست‌های فرابرجامی صرف‌نظر کند. ما امیدواریم این طور باشد، اگرچه در این مرحله، انتظارات کلی پایین است.

اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، روز گذشته راهی وین شد و در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات [جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، روز گذشته از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عصر امروز در این رابطه گفت: در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

او با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نیز برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، به وین رفته‌ است.

 

ساعت ۸:۵۹

تخت‌روانچی: وقتی آمریکا درست تصمیم بگیرد، ایران اجرای تدابیر هسته‌ای را از سرخواهد گرفت

 مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی در دهمین کنفرانس بین المللی بازنگری ان پی تی در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: در حالی که ایران به گواهی  ۱۵ گزارش صریح آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال اجرای تعهدات هسته ای خود طبق توافق هسته ای بود، آمریکا در می ۲۰۱۸ از آن خارج شد و به اعمال مجدد تحریم های یکجانبه و راه اندازی یک کارزار فشار حداکثری علیه ایران دست زد تا مانع از انتفاع ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق گردد.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولانه رفتار نموده و با صبر راهبردی و مقاومت حداکثری خود توانست این توافق را حفظ کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: از آوریل ۲۰۲۱، ایران با حسن نیت مشغول مذاکره با طرف های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق است. حصول این هدف به تاخیر افتاده زیرا دولت آمریکا هنوز تصمیم نگرفته است تا بهره مندی ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق را تضمین کند.

وی تاکید کرد: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

کنفرانس ان پی تی فرصتی برای تحقق جهان عاری از سلاح هسته‌ای

تخت روانچی ادامه داد: دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای فرصتی برای تحقق جهان و خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با حمایت از بیانیه عدم تعهد، با تاکید بر سه رکن اصلی معاهده شامل خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز، با اشاره به سابقه امر، تصریح کرد که در کنفرانس بازنگری سال ۲۰۰۰، کشورهای هسته ای با ۱۳ گام عملی برای اجرای ماده ۶ معاهده درباره خلع سلاح هسته ای موافقت کردند که گام ۶ آن شامل تعهد واضح و بدون ابهام این کشورها به امحاء کامل زرادخانه هسته ای شان در نیل به خلع سلاح هسته ای بوده است.

انتقاد از کشورهای دارای سلاح هسته ای برای رها کردن تعهدات خود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: در طرح اقدام سال ۲۰۱۰ نیز، این کشورها متعهد شدند همه انواع سلاح های هسته ای خود را کاهش داده و نهایتا امحاء کنند.

تخت روانچی اظهار داشت: با وجود این، نیم قرن پس از لازم الاجرا شدن این تعهد حقوقی الزام آور، هنوز هزاران سلاح هسته ای آماده به پرتاب در انبارها وجود دارد، صدها میلیارد دلار برای جایگزینی و ارتقاء زرادخانه های هسته ای هزینه می شود و یک مسابقه تسلیحات هسته ای کمی و کیفی مداوم همچنان در جریان است. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به این که از زمان آخرین کنفرانس بازنگری در سال ۲۰۱۵، مذاکره ای میان کشورهای هسته ای جهت کاهش یا امحاء سلاح های هسته ای شروع نشده و کاهش جدیدی در نیروهای هسته ای رخ نداده است، نسبت به تداوم سیاست کشورهای هسته ای به صورت کاملا ناسازگار با معاهده و خلاف هدف دستیابی به دنیای عاری از سلاح هسته ای ابراز نگرانی کرد.

 وی تصریح کرد که در حالی که دیوان بین المللی دادگستری در سال ۱۹۹۶ بر این تعهد حقوقی کشورهای هسته ای صحه گذاشته است، با توجه به اقدامات و سیاست های برخی کشورهای هسته ای این طور به نظر می رسد که آنها در عمل تعهدات خلع سلاح هسته ای خود را رها کرده و دیگر قصد ندارند آنها را محترم بشمارند.

 پیامدهای بحران عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح بسیار نگران کننده است

تخت روانچی ادامه داد: به عنوان مثال در یک اقدام اشاعه ای، آمریکا با صرف بودجه ای بالغ بر یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار در حال نوسازی زرادخانه هسته ای خود بوده و طی سال های اخیر تعداد و نقش سلاح های هسته ای را افزایش داده است. انگلستان قصد خود را برای توسعه و ساخت ۸۰ کلاهک هسته ای جدید اعلام کرده و بدین ترتیب سقف فعلی سلاح های هسته ای خود را بالا می برد. فرانسه نیز با صرف میلیاردها یورو به تدریج در حال تقویت و ارتقاء سلاح های هسته ای خود و سامانه های پرتاب آنهاست.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد که پیامدهای بحران عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاحی بسیار نگران کننده است و ما معتقدیم این بحران، اعتماد به معاهده را به طور جدی تضعیف کرده است. این معاهده توازنی ظریف بین خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز برقرار کرده و ماده ۶ بخش محوری معامله ای است که ان پی تی بر آن مبتنی می باشد یعنی: عدم اشاعه در ازای خلع سلاح هسته ای.

تخت روانچی با تاکید بر این که اگر هدف این کنفرانس بازنگری، همانگونه که برخی کشورها اخیرا پیشنهاد کرده اند،  فقط مدیریت ریسک های هسته ای باشد، به جایی نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد که هدف و اولویت اصلی این کنفرانس بازنگری باید تعریف مسیری رو به جلو برای تغییر وضع موجود و از بین بردن ریسک های ناشی از سلاح های هسته ای باشد؛ در این راستا، ما معتقدیم که توافق در مورد شروع فوری مذاکره برای تدوین کنوانسیون جامع سلاح های هسته ای به منظور امحاء کامل این تسلیحات در یک چارچوب زمانی مشخص مسیر واقعی برای تغییر وضع موجود را فراهم خواهد ساخت.

بنا به اظهار نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، کشورهای غیرهسته ای به استثنای چند کشور اروپایی از جمله آلمان که  با نقض روح و نص معاهده میزبان تعداد زیادی از سلاح های هسته ای در قلمرو خود هستند، به تعهد عدم اشاعه ای خود پایبند بوده اند.

آژانس به وظایف خود عمل کند

 تخت روانچی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته ای است، به عدم اشاعه نیز متعهد است و از اجرای غیر تبعیض آمیز و بیطرفانه نظام پادمان‌های توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.

 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ایران تاکید می کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظایف خود را به صورت حرفه ای و فارغ از فشار طرفهای ثالث و بخصوص اتهامات بی اساس سازمانهای جاسوسی انجام دهد.

انتقاد از استانداردهای دوگانه 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران  در راستای مواضع اصولی کشورمان یادآوری کرد که مفاد عدم اشاعه باید به طور جهانشمول و بدون استثنا اجرا گردد.

تخت روانچی تصریح کرد: متاسفانه در نتیجه استانداردهای دوگانه در اعمال مفاد عدم اشاعه، سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی که با حمایت و کمک آمریکا تولید شده اند، همچنان تهدیدی جدی علیه امنیت کشورهای خاورمیانه ای عضو معاهده محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: این رژیم تروریستی چندین دانشمند هسته ای بیگناه را ترور کرده است. این رژیم اشغالگر و متجاوز، در تلاشی باج خواهانه، اخیرا تهدید کرده به تاسیسات هسته ای صلح آمیز  تحت پادمانهای آژانس در جمهوری اسلامی ایران حمله می کند.

هشدار به رژیم صهیونیستی 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: به منظور جلوگیری از وقوع یک بحران جدی برای معاهده، کشورهای عضو علاوه بر محکومیت این تهدید به استفاده از زور، لازم است یک اقدام بازدارنده مناسب علیه این رژیم قانون شکن اتخاذ نمایند.

وی تاکید کرد: بدون تردید، در صورت ارتکاب چنین تجاوز احمقانه ای، این رژیم بهای سنگینی پرداخت خواهد  کرد. بعلاوه، منافع عالی ما به عنوان یک عضو معاهده به خطر خواهد افتاد و کنفرانس بازنگری باید سریعا با تهدید رژیم اسرائیل برخورد کند.

  تخت روانچی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه قویا حمایت می کند و نگرانی عمیق خود را نسبت به تاخیر مستمر و طولانی در قطعنامه ۱۹۹۵ و برنامه اقدام ۲۰۱۰ در خصوص خاورمیانه ابراز می دارد.

وی تصریح کرد: بدون شک تا زمانی که به خطر برنامه سلاح های هسته ای مخفیانه رژیم صهیونیستی رسیدگی نشود، خطر اشاعه بیشتر سلاح های هسته ای در خاورمیانه باقی خواهد بود.

پس از قریب به دو سال و نیم تعویق، دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای -۱ لغایت ۲۶ آگوست ۲۰۲۲ - با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل آغاز بکار کرد. 

ساعت ۲۳:۴۵

وال استریت ژورنال: ایران به دنبال تضمین قوی تر از سوی ایالات متحده است

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام بلندپایه غربی اعلام کرد: مذاکرات وین فرصتی است که بر روی نقاط نهایی احیای توافق هسته‌ای توافق شود.

 این مقام غربی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، در این باره گفت: باید تا پایان هفته جاری توافق حاصل شود.

براساس گزارش این مقام غربی، در صورتی که توافق حاصل شود، وزیران امورخارجه کشورهای عضو راهی وین خواهند شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد، هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عازم وین می‌شود تا در گفت‌وگو با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا درباره ایده‌های مطرح‌شده از سوی  طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت گیرد.  

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش در توئیتی نوشت: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل کنند.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و رییس هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها روز چهارشنبه در توئیتی نوشت:نمایندگان روسیه آماده مذاکرات سازنده به منظور نهایی کردن توافقنامه ازسرگیری پایبندی همه طرف ها به برجام هستند.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت که برای انجام مذاکرات برجامی راهی وین است.

مورا در این پیام نوشت: در راه وین برای رایزنی درباره اجرا شدن کامل برجام بر پایه متن ارائه شده توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در ۲۰ ژوئیه هستم.  

این توئیت مورا در حالی منتشر شده است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان اخیرا گفت: جوسپ بورل از مجموعه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات پیش‌نویسی تهیه کرده و به عنوان پیشنهاد هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها ارائه داده و در پایتخت‌ها در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران در زمینه هسته ای دست یافتند، اما ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور یکجانبه از این توافق خارج و تحریم های ضد ایرانی از سر گرفته شد.

در حالیکه واشنگتن بارها مدعی تمایل به احیای برجام بوده اما زیاده‌خواهی‌های مغایر با چارچوب اصلی برجام داشته و جمهوری اسلامی ایران به طور قاطع در برابر این زیاده‌خواهی‌های واشنگتن ایستاده است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز چند روز پیش مدعی شده بود که واشنگتن و متحدانش طرحی را برای بازگشت به برجام به منظور بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای آماده کرده اند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آستانه دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها در وین با تکرار ادعای آماده بودن واشنگتن برای رسیدن به توافق، در صدد فضاسازی برای فشار بر ایران در این دور از مذاکرات برآمده و روز چهارشنبه به وقت محلی قبل از عزیمت به وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حال آمادگی برای سفر به وین بر اساس متن جوسپ بورل (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)  هستم.

مذاکره کننده آمریکا ادعا کرد انتظارات ما محدود است، اما آمریکا از تلاش های اتحادیه اروپا استقبال می کند و آماده است تا با حسن نیت جهت رسیدن به توافق تلاش کند.

رابرت مالی در تداوم فرافکنی های آمریکا ادامه داد: به زودی مشخص خواهد شد که ایران به صورت مشابه آماده رسیدن به توافق است یا خیر.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی  می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده  و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

ساعت ۲۲:۳۶

 باقری: در مذاکرات اراده آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود

«پاسکواله فررارا» مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه ایتالیا در سفر به تهران، امروز (چهارشنبه) ۱۲ مرداد ماه با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و رایزنی درباره مسائل بین‌المللی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه‌های گسترش همه جانبه مناسبات بین دو کشور تأکید کردند.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان درباره آخرین وضعیت مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه اظهار داشت: هدف مذاکرات، تعیین شرایط بازگشت آمریکا به توافق است، از این رو آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند.

باقری درباره روند آتی مذاکرات گفت: در مذاکرات پیش رو، اراده جدی و واقعی آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود.

ساعت ۲۲:۳۵

 آژانس اتمی: ایران نصب سومین آبشار نسل ششم سانتریفیوژها را تکمیل کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه در گزارشی به اعضای خود اعلام کرده ایران فرایند نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای IR-۶ در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز را به اتمام رسانده است.

در این گزارش محرمانه که «رویترز» مدعی شده به رویت این خبرگزاری رسیده آژانس همچنین گفته که ایران اطلاع داده که قصد دارد شش آبشار از سانتریفیوژهای نسل دوم را در یک واحد عملیاتی جدید در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کند.

ادعای رویترز درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز بعد از آن مطرح شده که «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ از جمله ماشین‌های پیشرفته در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی صادر شده و این موضوع قبلا به اطلاع آژانس رسیده است.

اقدام ایران در تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ در حالی انجام می‌شود که شورای حکام آژانس ۱۸ خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای را تصویب و ایران را به عدم همکاری در موضوع هسته‌ای متهم کرد. همان روز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

چند ساعت‌ قبل‌تر منابع خبری گزارش دادند که مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی قرار است برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات رفع تحریم‌ها عازم شهر وین شوند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها از چند ماه پیش دچار وقفه شده بود. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

ساعت ۲۲:۰۰

ند پرایس: پیشنهاد جدید بورل بر اساس متن ماه مارس است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا در خصوص توافق برای بازگشت به برجام مبتنی بر متنی است که در ماه مارس در مذاکرات وین حاصل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از تلاش‌های [جوزپ] بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای به خاتمه رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات قدردانی می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «پیشنهاد جدید او بر اساس متن ماه مارس است. برای حصول توافق، ایران باید مطالباتی که بر برجام فرعی هستند را کنار بگذارد.»

ند پرایس درباره دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که قرار است برگزار شود هم گفت: «بورل ما را دعوت کرد در هفته جاری به وین بیاییم تا ببینیم امکانی برای اتمام مذاکرات وجود دارد یا خیر.»

وی اضافه کرد: «ایران باید مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد، اگرچه در مرحله کنونی انتظارات کنونی ما کماکان پایین است.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا مدعی شده اصلاحاتی در متن توافق پیشتر حاصل‌شده در وین ایجاد کرده و آن را تحویل مقام‌های ایران و آمریکا داده است. او در مقاله‌ای برای فایننشال تایمز نوشت «پس از ۱۵ ماه مذاکره، به این نتیجه رسیده که فضا برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده است».

کشورهای غربی در حالی تلاش می‌کنند ایران را مقصر وضعیت فعلی برجام نشان دهند که عدول آنها از تعهداتشان عامل بن‌بست فعلی در اجرای این توافق هسته‌ای است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خارج شد و دولت فعلی این کشور به ریاست «جو بایدن» تا کنون به وعده‌های خود برای بازگشت به آن خودداری کرده است. بعد از خروج آمریکا از برجام دولت‌های اروپایی به وعده‌هایشان برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خلف وعده طرف‌های غربی اعلام کرد طبق مفاد مندرج در متن برجام تعهدات خودش ذیل این توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند. آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است. جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۱۲ مرداد ماه گفت در این دور از مذاکرات در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

ساعت ۲۱:۲۵

باقری: آمریکا قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است

علی باقری کنی معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.

وی افزود: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.

ساعت ۲۰:۴۴

روسیه: آماده نهایی کردن توافق در وین هستیم

مذاکره‌کننده ارشد روسیه می‌گوید مذاکره‌کنندگان این کشور آماده انجام گفت‌وگوهای سازنده در وین برای نهایی کردن توافق هستند.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها و نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از آمادگی کشورش برای نهایی‌سازی توافق در وین خبر داد.

اولیانوف در توییتر نوشت: «خبر فوری! به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای وین در خصوص احیای برجام به زودی از سر گرفته خواهد شد.هیئت‌ها قصد دارند بعد از یک وقفه تقریباً پنج ماهه به وین بازگرداند.مذاکره‌کنندگان روسیه آماده گفت‌وگوهای سازنده برای نهایی کردن توافق هستند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خارج شد و دولت فعلی این کشور به ریاست «جو بایدن» تا کنون به وعده‌های خود برای بازگشت به آن خودداری کرده است.

تحلیلگران به دلایل مختلفی درباره دلایل بی‌میلی آمریکا برای بازگشت به توافق اشاره کرده‌اند. فشارهای رژیم صهیونیستی، نماینده‌های کنگره و کشورهای عربی، در کنار مشکلات داخلی بایدن در آمریکا از جمله عمده‌ترین عواملی بوده‌اند که آمریکا را برای بازگشت به این توافق بی‌میل کرده‌اند.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

ساعت ۲۰:۲۸

پولیتکو: اتحادیه اروپا آخرین تلاشش را برای نجات برجام انجام می‌دهد

نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت که دیپلمات‌هایی از آمریکا، ایران، چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین شرکت خواهند کرد.

منابع نزدیک به مذاکرات به پولیتیکو گفتند که سطح انتظارات پایین است و عنوان کردند که هنوز برای اینکه بگوییم مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه، بسیار زود است و اینکه مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عصر امروز در این رابطه گفت: در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد.

به گفته کنعانی، در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف ها از جمله ایده های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

رویترز ساعاتی پیش گزارش داد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته برای احیای توافق هسته‌ای با ایران عازم وین خواهد شد.

یک "منبع ایرانی" که نامش فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفت که گفت‌وگوهای وین غیر مستقیم و همانند فرمت "نشست دوحه" - که در آن انریکه مورا پیام‌ها میان باقری و رابرت مالی را منتقل می‌کرد- برگزار می‌شود.

پایگاه خبری اکسیوس نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات وین بر سر احیای برجام فردا (پنج‌شنبه) از سرگرفته خواهد شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز ساعاتی پیش راهی وین شد و در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات [جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه. از مقامات اتریش کمال قدردانی را دارم.

     
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
۴  این مطلب برایتان مفید است؟
ارسال نظر
 
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظر

 

 
 
 
 
 

آخرین خبر ها

حذف
شارژر همراه شیائومی رسید !
شارژر همراه شیائومی رسید !

 

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه