سایه روابط ایران و روسیه بر سر مذاکرات برجام

 

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی راد؛ شروع جنگ اوکراین معادلات بسیاری از کشورها و حتی نظم جهانی را بر هم زده است. تبعات این جنگ دامن غربی‌ها مخصوصاً ساکنان قاره سبز را گرفته است. هر اندازه هم به فصل سرما نزدیک‌تر می‎شویم، نگرانی‌ها در مورد تامین انهمزمان با این جنگ و تحریم‌های گسترده روسیه، شاهد نزدیکی بیشتر روابط تهران و مسکو هستیم. روسیه به استفاده از تجارب و دستاوردهایی که ایران در طول 40 سال گذشته در حوزه تحریم‌ها به دست آورده، علاقه نشان می‎دهد. از سوی دیگر ایران که پس از خروج دونالد ترامپ از برجام اعتماد کمی به غربی‎ها دارد، از نزدیکی روسیه و حضور در بازار این کشور خشنود به نظر می‎رسد.

همزمان باید این مساله را در نظر گرفت که این روزها مسکو مسیر خود را در روابط با غرب به دلیل جنگ با اوکراین تقریبا مسدود می‌بیند؛ همچنین به نظر می‌رسد نوع عملکرد نیروهای نظامی روسیه در جنگ اوکراین سبب شده که روس‌ها به فکر تامین تجهیزات نظامی ایران بیفتند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده است ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه، گفته است: سابقه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بازمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

 
 

برخی تحلیل‌گران این سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران را یک تایید ضمنی بر اظهارات سالیوان تلقی کرده‌اند. با این حال هنوز به طور رسمی این سخنان مورد تایید قرار نگرفته است.

برجام یا روسیه؟

موضوعی که در پس سخنان سالیوان و نگرانی غربی‌ها از رابطه تهران و مسکو وجود دارد؛ سایه این مسائل بر روی مذاکرات برجامی است.

غربی‌ها به شدت نگران ادامه روابط تهران و مسکو هستند و این رابطه را خطری جدی برای خود تلقی کرده‌اند. تا جایی که رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفته است که ایران یا باید به فکر نزدیکی بیشتر روابط با روسیه باشد یا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد تا از روابط اقتصادی عادی‌تری با همه جهان بهره‌مند شود.

این در حالی است که به نظر می‎رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز خواهان احیای برجام است و ایران هسته‌ای را برای خود در منطقه مضر می‌داند. با این حال غرب به بازگشت بازار انرژی ایران نیاز دارد و ارتباط نزدیک ایران و روسیه را خطر جدی برای منافع و شرایط خود می‎داند.

بر همین اساس مقامات غربی سعی دارند با اهرم احیای برجام این ائتلاف را محدود کنند. با این حال اگرچه هنوز پایان مذاکرات اعلام نشده اما میز مذاکرات بر لبه پرتگاه نابودی حرکت می‌کند. باید دید که روابط ایران و مسکو از این پس تا کجا می‎تواند پرونده احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد.که روسیه درخواست خرید صدها هواپیمای بدون سرنشین از ایران داشته است. همچنین اعلام کرده که یک هیات روس در یک ماه گذشته دست کم دو بار از یک پایگاه هوایی در مرکز ایران بازدید کرده است.رژی افزایش می‌یابد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه