چرا بایدن نامزد ۲۰۲۴ نخواهد شد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، رسانه محافظه کار فاکس نیوز با حمله به سیاست‌های دموکرات‌ها و شخص جو بایدن نوشته است: روزنامه "واشنگتن پست" اخیرا فهرستی از نامزد‌های سیاسی دموکرات ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد و بایدن را در آن فهرست قرار داد. این در حالیست که در رتبه بندی‌های پیشین نام بایدن قرار نداشت. بالاخره آیا بایدن در فهرست قرار دارد یا خیر؟ این یک سردرگمی در میان این طبقه سیاسی و رسانه‌ای است."واشنگتن پست" اذعان می‌کند که ممکن است بایدن در سال ۲۰۲۴ میلادی نامزد نشود، زیرا میزان محبوبیت او در سراشیبی قرار دارد و نظرسنجی اخیر "نیویورک تایمز" نشان داد که حتی ۶۴ درصد دموکرات‌ها فرد دیگری را ترجیح می‌دهند.

چرا کسی باید نامزدی بایدن را جدی بگیرد؟ واشنگتن پست می‌گوید، چون شخص بایدن در این باره جدی است! ظاهرا تیم او در حال آماده شدن برای یک رقابت است مانند شخص رئیس جمهور. همان نظرسنجی نشان می‌دهد علیرغم کاهش محبوبیت بایدن او کماکان ۴۴ بر ۴۱ از ترامپ جلوتر است.

 

منطق این است که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود و عمو "جو" تنها دموکراتی است که می‌تواند او را شکست دهد. همه چیز در مورد این استدلال و ادعا بی معنی است. جو بایدن در سال ۲۰۲۰ میلادی دونالد ترامپ را شکست داد، زیرا رای دهندگان از شخصیت تهاجمی و غیرقابل پیش بینی ترامپ خسته شده بودند و متقاعد شده بودند که بایدن شرایط "عادی را به امریکا باز خواهد گرداند. رای دهندگان زمانی که بایدن وعده داد کشور را گردهم خواهد آورد او را باور کردند و بسیاری انتظار داشتند او یک رئیس جمهور با خط مشی سیاسی "میانه رو" باشد. نظرسنجی‌ها نشان داد که میلیون‌ها نفر علیه دونالد ترامپ به جو بایدن رای دادند. امریکایی‌ها از ملودرام ترامپ خسته شده بودند، اما مهم‌تر از همه راحت بودند. بدان معنا که طی سالیان متمادی اقتصاد به طور پیوسته رشد کرده بود و تورمی وجود نداشت و در کشور آرامش حاکم بود. رای دهندگان فریب خوردند و نمی‌دانستند که جو بایدن تا چه اندازه می‌تواند آسیب برساند.

 
 

بله، ما مصیبت کووید -۱۹ را تحمل می‌کردیم و بسیاری ترامپ را مسئول ویرانی ناشی از واردات ویرانگر چینی می‌دانستند. دموکرات‌ها او را به خاطر سوء مدیریت اش در مورد شیوع کرونا مورد نکوهش قرار دادند حتی با وجود آن که او بر مهم‌ترین اقدامات یعنی ساخت واکسن نظارت داشت. در دوره شیوع کرونا علیرغم آن که اقتصاد امریکا یکی از شدیدترین رکود‌های اقتصادی در تاریخ را متحمل شده بود رکود اقتصادی کوتاه‌ترین دوره خود را ثبت کرد.

در زمان انتخابات وضعیت در حال بهبود بود. تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه پیش از رای گیری سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت. کسب و کار‌ها نسبت به آینده خوش بین بودند و مصرف در حال افزایش بود. کارفرمایان در سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی ۶۷۲۰۰۰ شغل و در ماه پس از آن ۶۳۸۰۰۰ شغل ایجاد کردند.

قیمت سهام در اواخر مارس ۲۰۲۰ میلادی به پایین‌ترین حد خود رسید و شاخص S&P تا پایان اکتبر تقریبا ۳۰ درصد افزایش یافت. به لطف بازار‌های رو به رشد سهام و کمک‌های سخاوتمندانه دولت مصرف کنندگان ده‌ها تریلیون دلار ارزش خالص اضافی و تریلیون‌ها پس انداز اضافی روی هم انباشته بودند. آمریکایی‌ها نسبت به آینده مالی خود خوش بین بودند.

نتیجه انتخابات، اما چه بود؟ نتیجه را وضعیت اقتصادی یا چشم انداز شغلی که معمولا انتخاب رای دهندگان را تعیین می‌کند رقم نزد. مردم چهره‌ای تازه را انتخاب کردند. اگرچه تاریخ راهی برای تکرار دارد، اما بعید است که بایدن دوباره ترامپ را شکست دهد.

دلایلی برای این امر وجود دارد:

نخست آن که نظر مردم نسبت به شخصیت بایدن به طرز چشمگیری بدتر شده است. نظرسنجی YouGov نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از کشور اکنون فکر می‌کنند که رئیس جمهور صادق و قابل اعتماد نیست در مقایسه با ۳۸ درصد که چنین نظری را ندارند.

نکته دوم آن که توخالی بودن طرح‌های اصلی کارزار انتخاباتی بایدن به اثبات رسیده اند. آمریکایی‌ها می‌بینند که جو بایدن نمی‌تواند حزب خود را گردهم آورد چه برسد به آن که بتواند کشور را متحد سازد. مترقی‌ها (جناح چپ حزب دموکرات) او را به دلیل ناتوانی در پیشبرد دستور کارشان مقصر می‌دانند. میانه رو‌ها نسبت به مواضع افراطی او در مورد برابری نژادی، حقوق اقلیت‌های جنسیتی، سقط جنین و تغییرات آب و هوایی برخوردی محتاطانه دارند.

نکته سوم آن که تورم و واکنش فدرال رزرو بدان معناست که اقتصاد ما برای اولین بار در بیش از یک دهه اخیر با مشکل واقعی مواجه شده است. رکود در حال رخ دادن است و از دست دادن مشاغل در حال افزایش است.

نکته چهارم بحث سن است. اکثریت آمریکایی‌ها (۶۴ درصد در نظرسنجی اخیر) فکر می‌کنند که بایدن برای رئیس جمهوری در حال حاضر خیلی پیر است. به نظر می‌رسد که وخامت هوشیاری ذهنی رئیس جمهور در حال تشدید است.

نکته پنجم آن که بایدن هواداران "برنی سندرز" سناتور سوسیالیست حزب دمکرات از ورمونت را از دست داده است. آنان با عدم حمایت خود از بایدن در سال ۲۰۱۶ میلادی به نوعی از ترامپ حمایت کردند. مترقی‌ها از این که بایدن نتوانسته اقدامات اقلیمی مدنظر آنان را پیش ببرد از این که کد‌های مالیاتی امریکا را بازنویسی نکرده تا میلیونر‌ها و میلیاردر‌هایی که سندرز آنان را دوست ندارد حذف کند و از این که در دفاع از اقلیت‌های جنسیتی بسیار ضعیف عمل کرده از او خشمگین هستند. آنان هم چنین می‌گویند بایدن در بازنویسی قوانین مهاجرت امریکا شکست خورده است.

در همین حال، بایدن ممکن است ترامپ را شکست ندهد. اگرچه نظرسنجی "نیویورک تایمز" که پیش‌تر ذکر شد نشان می‌دهد که او از این برتری برخوردار است، اما سایر نتایج نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهند که بایدن از ترامپ شکست خواهد خورد. امریکایی‌ها ممکن است دونالد جی ترامپ را دوست نداشته باشند، اما زمانی که او رئیس جمهور بود وضعیت بهتری داشتند.

چگونه دموکرات‌ها از فاجعه بیش‌تر جلوگیری خواهند کرد و بایدن را از نامزدی مجدد باز خواهند داشت؟ می‌توان یک حدس زد: رهبران حزب دموکرات و جیل همسرش او را متقاعد خواهند کرد که کناره گیری کند. پرسش واقعی این نیست که آیا آنان برای جلوگیری از حادثه قطار مداخله خواهند کرد یا خیر بلکه پرسش این است که چه زمانی مداخله می‌کنند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه