سفر پوتین به تهران، صف آرایی در مقابل سفر بایدن به منطقه است

 

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ گزارش‌های روز سه شنبه حاکی از آن بود که طی هفته آینده، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه قرار است سفری به تهران داشته باشند. موضوعی که به گفته برخی تحلیل‌گران سیاسی نوعی صف آرایی در مقابل سفر جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه تلقی شده، اگرچه این دیدارها در چارچوب مذاکرات آستانه اعلام شده است.ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در روسیه در مورد سفر آتی ولادیمیر پوتین به تهران گفت: سفر سه شنبه آتی پوتین به تهران در چارچوب مذاکرات آستانه و اجلاس سه جانبه ایران روسیه و ترکیه است که قرار است در خصوص حل بحران سوریه برگزار شود. 

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر تحولات بسیار متنوع و مهمی از زمان شکل‌گیری این اجلاس در صحنه‌های بین المللی و منطقه‌ای به وجود آمده که طبیعتا مورد توجه سه کشور خواهد بود. مواضع و تلاش‌های جدید ترکیه در شمال سوریه هم در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت. بحران اوکراین و مواضع متفاوت سه کشور هم مورد توجه خواهد بود تا امکان نزدیک شدن مواضع طرفین، مورد رایزنی قرار گیرد. نوبری با اشاره به نقش میانجیگر ترکیه در جنگ اوکراین توضیح داد: ترکیه برای میانجیگری در بحران اوکراین دارای موقعیت است و لذا در این خصوص تلاش ویژه خواهد کرد. البته اخیراً در برخی محافل ترک این مساله با توجه به سرخوردگی ترکیه در اروپا و غرب نگاه به شرق و خروج از ناتو مطرح شده که بیشتر یک مانور است. 

 
 

این دیپلمات سابق در ادامه تصریح کرد: در مناسبات ایران و روسیه همکاری‌ها در خنثی‌سازی تحریم‌ها و مساله برجام و هماهنگی‌های مربوطه از یک طرف و مواضع ایران در قبال اوکراین و اروپا از طرف دیگر از محورهای مهم و اصلی بحث خواهد بود. 

وی در مورد سفر بایدن به منطقه مطرح کرد: ایران، محور سفر بایدن به خاورمیانه است و طبیعتا سفر متعاقب پوتین به ایران نوعی صف آرائی در برابر آن خواهد بود. البته روس‌ها به روابط با شیوخ اهمیت ویژه قائل هستند و لذا در این جبهه‌بندی محتاط عمل خواهند کرد و متعاقب این سفر، اقداماتی هم برای متعادل سازی خواهند داشت. 

نوبری در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که پس از بحران اوکراین، روس‌ها در روابط با اسرائیل دچار مشکل شده‌اند. این اجلاس دارای محتوای چند جانبه مهم و متنوعی خواهد بود، اما از نظر من، مهمترین محتوای آن، روابط دوجانبه و هماهنگی‌های ایران و روسیه در این شرایط حساس و دیدار پوتین با رهبری عامل اصلی شکل‌گیری این سفر در این مقطع شده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه