مذاکرات برجامی تیر ۱۴۰۱

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات برجامی به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل این پرونده می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.در هفته‌های اخیر تنش میان تهران و واشنگتن و حتی ایران و آژانس بالاتر رفته است. بسیاری از کارشناسان به بن‌بست رسیدن مذاکرات را محتمل می‌دانند. با این حال هنوز مشخص نیست که پایان یک سال و خورده‌ای مذاکره به کجا خواهد رسید.

گروه ۷ درباره احیای برجام رایزنی می‌کند

یک مقام ارشد فرانسوی بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران مدعی شد که سران گروه ۷ درباره احیای برجام رایزنی خواهند کرد.

 
 

به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک مقام ریاست جمهوری فرانسه گفت پس از دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات ارشد در تهران برای رفع وقفه پیش آمده در مذاکرات، سران گروه هفت درباره چشم انداز احیای مذاکرات هسته‌ای ایران گفت وگو خواهند کرد.

این مقام فرانسوی که به نام او اشاره‌ای نشده، گفت: «مذاکرات بین تیم‌های ما تشدید شده است.»

وی افزود، احیای برجام برای بهره‌مند شدن از مزایای منع اشاعه هسته‌ای، امنیت منطقه و بررسی اثرات آن بر بهای نفت خام حیاتی است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز شنبه  میزبان «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌‌وگو با بورل اظهار داشت: «گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است.»

وی افزود: «امروز گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم اولا آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم و ثانیا آن‌چه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای دکتر رییسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.»

رییس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: «سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد را در مسیر گفت‌وگوهایی که بزودی از سر گرفته خواهد شد، برطرف کنیم. امیدواریم به صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسؤولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.»

در همین خصوص نیز یک مقام ایرانی به شبکه «الجزیره» گفت که تهران در تلاش برای یک توافق محکم و قوی است و در این راستا زبان زور فایده‌ای ندارد .

این مقام ایرانی افزود که به احتمال زیاد مذاکرات در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جای شهر وین آغاز شود و در این میان شانس قطر برای میزبانی مذاکرات بیشتر است و این کشور تمامی ظرفیت‌ها را برای این کار در اختیار دارد.

ساعت ۱۶:۲۰

زمان دقیق مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نیست

ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: دیپلماسی فعال، پویا و به‌روز از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم است. شاهد این امر هم ترافیک حضور روسای جمهور و وزرای کشورهای مختلف در ایران است.

عزیزی افرود: ایران هرگز از مذاکره و گفتگو رویگردان نبوده و روی اصول و منافع خود همچنان ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: سفر بورل اگر برای ابراز پیشمانی و بازگشت طرفین به تعهدات خود باشد، ایران استقبال می‌کند. اما اگر این سفر برای زیاده‌خواهی و استمرار روحیه قلدرمآبانه آمریکا و اروپا باشد حتما این پیام را از دستگاه دیپلماسی کشور و مجلس گرفته و خواهد گرفت که ایران اهل باج دادن به هیچ کشوری نیست.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: حضور بورل در ایران را به فال نیک می‌گیریم به شرط اینکه ادامه رفتارهای قبلی را شاهد نباشیم.

ساعت ۱۴:۰۰

حاشیه جالب ملاقات بورل با شمخانی

حضور هم‌زمان شمخانی و بورل در کنار نقشه ایران که در اتاق ملاقات‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی نصب شده و توضیحاتی که شمخانی برای مهمان خود ارائه می‌کند، کنجکاوی مخاطبین در مورد محتوای گفتگوی دو مقام ایرانی و اروپایی همراه با بررسی نقشه ایران را به‌دنبال داشت.

ماجرا از این قرار بود که پس از مصافحه رسمی شمخانی و بورل و قبل از آغاز رسمی گفتگوها، دیپلمات اروپایی با حضور در کنار نقشه ایران از دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در مورد ویژگی کوه‌های اطراف تهران از جمله تعداد قلل مرتفع این رشته کوه‌ها سوالاتی را مطرح کرد.

دریابان شمخانی نیز بر خلاف رویه همیشگی خود که با مهمانان خارجی صرفا با زبان فارسی صحبت می‌کند، توضیحات جامعی را به زبان انگلیسی برای جوزپ بورل ارائه کرد.

بورل در ادامه به شمخانی گفت که از کوهنورد بودن او اطلاع دارد و چون خود نیز به صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کند، خواستار دریافت این اطلاعات از او شده است.

البته بورل در پایان این گفتگوی کوتاه و غیر رسمی با صمیمیت از شمخانی خواست که در برنامه کوهنوردی مشترک با او شرکت کند و پاسخ شمخانی این بود که؛ کاملا آماده‌ام. منبع: ایسنا

ساعت ۱۲:۴۹

نورنیوز: قطر میزبان احتمالی مذاکرات آتی احیای برجام

 نورنیوز رسانه دبیرخانه شورای امنیت ملی در توئیتی خبر داد: پس از پایان سفر بورل به تهران، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی شده است. بورل در این باره گفته بود مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد. اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکیست با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است.

نورنیوز همچنین درباره سفر جوزب بورل مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا نوشت: سفر «جوزپ بورل» به تهران که پس از گفتگوی او و معاونش «انریکه مورا» با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بروکسل انجام شد، به‌دلیل قصد او برای خارج کردن مذاکرات رفع تحریم‌ها از وضعیت کنونی در کانون توجه رسانه‌های گروهی جهان قرار گرفت.

مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا قصد خود برای سفر به ایران را این‌گونه شرح داده بود: سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد؛ این‌که بن‌بست را بشکنم و تنش‌ها را درباره مذاکرات برجام کم کنم و اینکه یک انگیزه و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که گفت‌وگوها روی ریل قرار گیرد.

بورل پس از گفتگو با مقامات ایران از موفقیت سفرش به تهران گفت و اظهار داشت: مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن‌بست را بشکنیم. سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم. خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که در تهران و واشینگتن گرفته شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت‌وگوهای انجام شده با بورل را مفصل، عمیق و دقیق عنوان کرد و گفت: مطالبات ایران را به بورل گوشزد کردیم و تأکید نمودیم که برای از سرگیری مذاکرات در روزهای آینده آمادگی داریم.

او همچنین خاطرنشان کرد: آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت قابل قبول نخواهد بود.

اما موضوع مهمی که می‌تواند سفر بورل به تهران را از رایزنی‌های معمول میان مقامات سیاسی متفاوت نماید، ملاقات نسبتا طولانی او و هیئت همراهش با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با مدیریت شورای عالی امنیت ملی به پیش رفته و ملاقات اعلام نشده و نسبتا طولانی جوزپ بورل با مسئول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حاوی پیام‌های متفاوتی باشد.

گرچه در اظهارات منتشر شده از دریابان شمخانی در ملاقات با بورل جنبه‌های انتقادی نسبت به بدعهدی و بی‌عملی آمریکا و اروپا در برجام کاملا پررنگ است اما تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر حضور مستمر ایران در میز مذاکرات و قصد تهران برای دستیابی به توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار نشان می‌دهد که از نظر ایران پنجره دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان باز است.

به نظر می‌رسد مهمترین دستاورد سفر بورل به تهران را باید در جلب نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات و تلاش مجدد برای رفع مشکلات موجود برای نزدیک شدن به توافق جستجو کرد.

جوزپ بورل نیز با اشاره به سعی نهاد اروپاییِ هماهنگ کننده مذاکرات برای رفع مشکلات و بر طرف نمودن نقاط اختلافی اظهار داشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این بود که ما بن‌بست اخیر را بازگشایی کرده و مذاکرات متوقف ‌شده بر سر برجام از سر گرفته می‌شود.

اکنون و پس از پایان یافتن سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و اخباری که در مورد از سرگیری مذاکرات طی روزهای آینده منتشر شده، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی است.

جوزپ بورل در این باره نیز بدون اشاره به جزئیات اظهار داشت: مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین برگزار نخواهد شد چرا که گفت‌وگوها در فرمت ۱+۴ با آمریکا نیست.

او افزود: احتمالا این گفت‌وگوها در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس و به صورت مشخص‌تر در یک کشور حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

برخی اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیش از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

 

روز صد و سی و سوم مذاکرات

ساعت ۲۲:۵۰

همزمان با رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم

رییس‌جمهور گفت در گفت و گوی زنده تلویزیونی درمورد تحریم ها گفت: این تحریم‌ها ظالمانه و بر خلاف تعهدات آمریکا و اروپاست.

رییسی افزود: برای خنثی سازی تحریم ها قرارگاهی در دولت به ریاست آقای دکتر مخبر معاون اول رییس جمهور ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: کار آمریکا و اروپا در پیشنهاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام بسیار ناشایست بود.

ساعت ۲۱:۴۴

مذاکرات در وین ادامه می یابد؟

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری تصریح کرد که بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی انجام نخواهد شد.

او گفت: «ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد بلکه من و تیمم من به عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها را تسهیل خواهیم کرد.»

بورل اضافه کرد: «مذاکرات متوقف شوند و چشم‌اندازی برای شروع مجدد آنها وجود نداشت. به لطف رایزنی امروز، طی روزهای آینده تماس‌های نزدیک بین ایران و آمریکا از سر گرفته خواهد شد. این خبر خوبی است و باید امیدوار باشیم که این، برجام را بار دیگر به ریل بازخواهد گرداند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که محل برگزاری مذاکرات میان ایران-اتحادیه اروپا و آمریکا شهر وین نخواهد بود.

او گفت: «گفت‌وگوهای بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد چون گفت‌وها در فرمت ۱+۴+آمریکا انجام نمی‌شوند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات احتمالاً «در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس» و به عبارت مشخص‌تر «در یک کشور حاشیه خلیج فارس» برگزار خواهد شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

جوزپ بورل در نشست خبری امروز بار دیگر بخش‌هایی از این ادعاهای اثبات نشده را تکرار کرد. او گفت: «در یک مقطع مشخص، روسیه بسیار با توافق مخالف بود چون نفت ایران وارد بازار می‌شد و به یک منبع جایگزین برای روسیه تبدیل می‌شد. اما بعد از تماس‌هایی که ایرانی‌ها خودشان با روس‌ها داشتند روس‌ها مخالفتشان با توافق را کنار گذاشتند.»

بورل همچنین درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین ابراز تردید کرد. او گفت: نمی‌توانم بگویم که توافق نهایی چه زمانی حاصل خواهد شد و اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اجازه بدهید ببینیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. باید فضای مذاکرات را در جلسه بعد مورد ارزیابی قرار دهم. نمی‌تونم پیش‌بینی کنم.

وی همچنین گفت: «از حسن نیت طرف ایرانی تقدیر می‌کنم. از سمت طرف آمریکایی هم حسن نیت وجود دارد. اما هنوز نمی‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌های سیاسی‌شان فائق بیایند یا خیر. چون مسئله الان مشکلات سیاسی است.»

اندکی قبل‌ترُ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با بورل گفته بود: «اقدامات جبرانی ایران دربخش هسته‌ای تا زمانی که رویه غیر قانونی غرب تغییر نکند، ادامه می‌یابد.»

ساعت ۲۲:۳۸

توییت امیرعبداللهیان پس از دیدار با بورل

حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت :«امروز در تهران با آقای جوزپ بوررل دیدار کردم. گفتگوی ثمربخشی در مورد طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل آخرین وضعیت مذاکرات لغو ‌تحریم‌ها داشتیم. اگر سایر طرف‌ها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق خوب، قوی و پایدار است.»

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه