ایران و آمریکا راهی جز توافق ندارند

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی‌ راد؛ علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مذاکرات برجامی عنوان کرد: شرایط عمومی مذاکرات دچار آشفتگی شده است. هر دو کشور (ایران و آمریکا) نیازمند برجام و رفع مشکل هستند و به صورت پنهانی دیپلماسی را در پیش گرفته‌اند تا آخرین روزنه‎های امید بسته نشود.او با بیان اینکه از سوی دیگر تغییر و تحولاتی در منطقه در حال رخ دادن است که سطح فشارها بر ایران افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: اسرائیل با میدان داری در شیخ ‌نشین‌های خلیج‌فارس در آینده نزدیک پایگاه‌های خود را در نزدیکی ایران مستقر می‎کند. همچنین سفر آینده بایدن به منطقه و دیدار او از اورشلیم و ریاض شرایط منطقه را به زیان ما تغییر می‌دهد.

بیگدلی در مورد شکل‌گیری حلقه جدیدی در خاورمیانه که برای ایران خاین کارشناس درباره تبعات فشارهای منطقه‎ای بر مذاکرات برجامی توضیح داد: این اجماع علیه ایران در منطقه باعث می‌شود که ایران از انتظار اصلی خود که خروج نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی است، مقداری عقب‌نشینی کند.

 
 

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل ما با غرب فقط برجام نیست، تاکید کرد: برجام باب ورود به حل مشکلات دیگر ما با غرب است. ممکن است سال 2024 رییس‌جمهوری آتی آمریکا هم مانند دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شود.

بیگدلی ادامه داد: با این وجود مشکل اساسی غرب با ما به دلیل حضور منطقه‌ای و مسائل موشکی ایران است. تا این دو موضوع حل نشود؛ رابطه ما با غرب سازنده نمی‎شود و به همین دلیل است که نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی خارج نشد. بایدن گفته بود اگر قرار است نام سپاه از این لیست خارج شود باید تعهد دهید که در کشورهای همسایه حضور پیدا نکنید.

وی در ادامه توضیح داد: بر همین اساس بود که آقای روحانی از  برجام 2 و 3 صحبت کرد. البته این دو موضوع ظاهراً پنهان است، ولی اصلی‌ترین مشکل ما با غرب همین دو مساله است که اشاره کردم. در واقع غرب می‌خواهد از دروازه برجام و آژانس وارد مسائل دیگر شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه مذاکرات برجامی به بن بست نرسیده، بیان کرد: هنوز روزنه‎های امیدی وجود دارد. به دلیل اینکه هر دو طرف نیازمند دستیابی به برجام هستند و اگر انعطاف بیشتری از خود نشان دهند، به توافق دست می‌یابند.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم که برجام به نقطه ناامید کننده‌ای نرسیده است و امیدواریم در روزهای آینده گشایشی صورت گیرد. در حال حاضر ما و آمریکا مشغول یک دیپلماسی پنهانی از کانال اروپا، قطر و پاکستان هستیم.طرناک است، گفت: اخیراً اعلام شد که حلقه جدیدی در منطقه خاورمیانه در حال شکل‌گیری است که شامل ترکیه، عربستان، اسرائیل، اردن و مصر خواهد بود. بنابراین شاهد بوجود آمدن یک اجماع علیه ایران در منطقه هستیم.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه