هفته های مثبت احیای برجام

 

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ برجام به انتهای تونل مذاکرات نزدیک می‌شود. در هفته‌های اخیر شاهد اتفاقات متعدد هستیم که پالس‌های مثبتی برای پرونده احیای برجام محسوب می‌شود. از آزادسازی پول‌های بلوکه شده تا شروع دوباره مذاکرات ایران و عربستان و... می‎توان ردپای پرونده احیای برجام را رصد کرد. 

 

به تازگی هم ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: «ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که  ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجام‌اند. اگر این طور باشد، ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیم و به چند دلیل، هدف ما هنوز همین است.»

در واقع تهران و واشنگتن هنوز بهترین راه را دیپلماسی می‎دانند و به نظر می‌رسد روند به سمت تواق پیش می‌رود. 

 

عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات سابق در خصوص اتفاقات چند هفته اخیر می‎گوید: «بعد از آخرین گفتگوها در وین توقفی ایجاد شد، اما بعد با تلاش اروپایی‌ها دوباره مذاکرات ادامه پیدا کرد. مذاکرات در وین ادامه پیدا نکرد اما با واسطه گری اقای مورا بین ایران و آمریکا ادامه پیدا کرد. به نظر من وضعیت بهتر شده است. یعنی آن چیزی که از خبرها می توانیم بیرون بکشیم این است که آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که سپاه از لیست تروریستی خارج شود. اما یک امتیازی می‌خواهند و این امتیاز را به خاطر مخالفت‌های شدیدی که در داخل آمریکا وجود دارد می‎خواهند تا فشار را بر روی خودشان کم کنند. 

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه