پرایس: هنوز هیچ سفری به وین را پیش‌بینی نمی کنیم

 

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی مذاکرات وین چگونه است و چه چیزی موجب تداوم وقفه پیش آمده در روند آن شده است، گفت: ما هنوز هیچ سفری به وین را پیش‌بینی نمی‌کنیم. با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا که پیام‌ها را انتقال می‌دهد، مستقیما در تماسیم. ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که  ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجامند. اگر این طور باشد، ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیم و به چند دلیل، هدف ما هنوز همین است. شما امروز اظهارات وزیر امور خارجه را شنیدید. در اصل این موضوع هدف ماست چون رئیس جمهور تعهد دارد اطمینان بیابد که ایران در موقعیت دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای قرار نگیرد.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  پرایس در ادامه گفت: واقعیت این است که وقتی برجام از اوایل ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۸ به طور کامل اجرایی می‌شد، ایران به طور دائمی و قابل راستی آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع شده بود. وقتی برجام کاملا اجرا می‌شد، زمان گریز هسته‌ای، یعنی زمانی که ایران نیاز دارد مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی را تولید کند، حدود ۱۲ ماه بود.  اما حالا، وزیر امور خارجه گفته است زمان گریز چندماهه نیست، بلکه متاسفانه چند هفته‌ای است. این به عنوان قضیه‌ای طولانی مدت برای ما غیرقابل قبول است. به همین دلیل است که همچنان سعی داریم ببینیم آیا می‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم یا نه. اما همان طور که قبلا گفتیم، ما به یک اندازه برای هر دو مورد آماده‌ایم، هم برای جهانی که در آن برجام داریم و هم برای جهانی که مجبوریم در آن دنبال ابزارها و شیوه‌های دیگری باشیم که در راستای تعهد رئیس جمهور باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: حالا چالش این است که ما هر دوی این جهان‌ها را دیده‌ایم. دیده‌ایم جهانِ با برجامی که کاملا اجرایی می‌شود چگونه است، جهانی که ایران به طور قابل راستی‌آزمایی و دائمی به واسطه زمان گریزی که طولانی‌تر شده، از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع شده است، و جهان بدون برجام را هم دیده‌ایم. بنابراین این یک تجربه ذهنی نیست.

 
 
 

او با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه افزود: در جهانی که برجام به تعلیق درآمده است، نه تنها ما شاهد گام‌های بلند برنامه هسته‌ای ایران با نصب سانتریفیوژها، انباشت مواد هسته‌ای و پیش‌رفت‌های متعددی بوده‌ایم که ناقض تعهدات تحت برجامند، بلکه شاهد این بوده‌ایم ایران با مصونیت بیشتری عمل کرده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که نیروهای نیابتی‌اش را قدرت بخشیده و از گروه‌ها و بازیگران بدنهاد در منطقه حمایت کرده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه داده است. شاهد ایرانی بوده‌ایم که همچنان یک نیروی عمیقا ثبات‌زدا در منطقه بوده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه