تلاش آمریکا برای ایجاد فاصله میان چین و پاکستان

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ در این مطلب آمده است: مجلس ملی پاکستان با ۳۴۲ عضو روز یکشنبه اعلام کرد که با حمایت ۱۷۴ نماینده، رای عدم اعتماد به «عمران خان» نخست وزیر این کشور را تصویب کرد. عمران خان اولین نخست وزیر در تاریخ پاکستان شد که با چنین طرحی محکوم شد. پیشتر در ماه مارچ، عمران خان تلویحاً اعلام کرد که آمریکا پشت این طرح علیه او بوده است. محققان چینی استدلال می‌کنند که حتی اگر آمریکا از پشت صحنه حقه بازی کند، نمی‌تواند بین چین و پاکستان اختلاف ایجاد کند.

 

«چیان فنگ» مدیر بخش تحقیقات موسسه استراتژی ملی در دانشگاه چینگ خوا، به گلوبال تایمز گفت: آنچه در پاکستان در حال وقوع است کوچکترین تأثیری بر روابط این کشور با چین نخواهد داشت. چیان گفت: هیچ اختلافی بین احزاب سیاسی اصلی پاکستان در دوستی و مشارکت همکاری استراتژیک آنها با چین وجود ندارد. اگر تفاوتی وجود داشته باشد، در این است که کدام حزب این روابط را بهتر حفظ خواهد کرد.

روابط چین و پاکستان، خواه بین احزاب سیاسی، خواه مردم یا نظامیان آنها، از یک بنیان تاریخی قوی برخوردار بوده و با آشفتگی مختل نخواهد شد. صرفنظر از تغییرات در چشم انداز بین المللی، روابط این دو کشور همواره با ثبات پیش می رود. در ۲۳ مارچ، در طول سفر «وانگ یی» مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین به پاکستان، وانگ با «قمر جاوید باجوا» رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار کرد. در این مراسم، باجوا از همکاری‌های راهبردی در سطح عالی بین دو کشور صحبت کرد و ضمن قدردانی از سیاست‌های خارجی چین حمایت کرد.

 

مدیر بخش تحقیقات موسسه استراتژی ملی در دانشگاه چینگ خوا خاطرنشان کرد: از زمان تأسیس پاکستان، ارتش پاکستان نقش مهمی در سیاست این کشور ایفا کرده است. ارتش پاکستان در روابط چین و پاکستان، نقش تثبیت کننده در ایجاد جامعه نزدیکتر چین و پاکستان با آینده‌ای مشترک در عصر جدید ایفا کرده است. در این زمینه روابط بین دو کشور تحت تأثیر تغییرات سیاسی داخلی پاکستان قرار نخواهد گرفت.

 
 

به گفته چیان، پس از کناره گیری عمران خان، دو حزب اصلی اپوزیسیون- حزب مسلم لیگ پاکستان (شاخه نواز) و حزب مردم پاکستان – ممکن است به حزب حاکم تبدیل شوند. هر دو طرف دوستی سنتی دیرینه‌ای با چین دارند و به همین دلیل است که محققان چینی معتقدند تغییرات فعلی پاکستان بر روابط این کشور با چین تأثیری نخواهد گذاشت. عمران خان قبلاً تلویحا مداخله خارجی را به طور خاص از جانب آمریکا علیه خود مطرح کرده بود. «جائو گانچنگ» محقق موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای در این باره گفت که این مساله با آنچه که آمریکا با سایر کشورها در پرونده خان انجام داده است، مطابقت دارد زیرا واشنگتن از خان راضی نیست. جائو گفت: «زمانی که آمریکا از یک دولت خاص ناراضی است، با استفاده از اینگونه اقدامات شبیه کودتا با دادن وعده‌ها یا پول برای تحریک مخالفان استفاده می‌کند.»

چیان خاطرنشان کرد صرف نظر از اینکه کدام حزب در آینده در پاکستان به قدرت برسد، نباید به آن حزب به عنوان طرفدار آمریکا برچسب زد. پاکستان در سیاست‌ها و دیپلماسی خود استقلال دارد. حتی اگر امکان داشته باشد یک استراتژی موازنه بین قدرت‌های بزرگ اتخاذ کند، پاکستان چین را با چنین سیاستی درگیر نخواهد کرد زیرا به گفته چیان، روابط چین و پاکستان به قدری خاص است که فراتر از مقایسه با روابط پاکستان با دیگر قدرت‌های بزرگ است. در واقع، آمریکا تلاش می‌کند بین پاکستان و چین فاصله بیندازد، اما هرگز موفق نشده است.

در اکتبر ۲۰۲۱، «خالد منصور» رییس اداره کریدور اقتصادی چین و پاکستان، آمریکا را به انتشار اخبار جعلی و «تبلیغات منفی» در مورد دوام و پایداری این کریدور متهم کرد. وی گفت آمریکا با ما دشمنی دارد اما تلاش‌های آنها با شکست مواجه خواهد شد.

واشنگتن در نوامبر ۲۰۱۹ به اسلام آباد هشدار داد که «چین تأثیرات فزاینده‌ای بر اقتصاد پاکستان خواهد گذاشت.»

«آلیس ولز» سرپرست معاونت وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی در آن زمان مدعی شد که آمریکا می تواند الگوی بهتری برای پاکستان باشد. چیان در این زمینه گفت: «تلاش آمریکا برای تأثیرگذاری بر دیپلماسی پاکستان بیهوده بوده است، زیرا مردم پاکستان مدت‌هاست که عمل‌گرایی آمریکا را دیده‌اند: آمریکایی‌‌ها وقتی پاکستان را مفید می‌‌دانند با پاکستان دوست و صمیمی می‌‌شوند و زمانی که به پاکستان نیازی ندارند، با سردی با آن برخورد می‌‌کنند. تلاش آمریکا برای هدایت پاکستان بیهوده است، زیرا هیچ بخشی از جامعه پاکستان از آن استقبال نمی‌کند.»

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه