چرا قیمت دلار در سال جدید صعودی شد؟

 

اقتصاد آنلاین – پانیذ رحیمی: دلار آزاد که از روز گذشته در کانال ۲۷هزارتومان تا قیمت ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان پیش رفت، امروز معاملات را با قیمت ۲۷هزار و ۵۵۰ تومان آغاز کرد که نسبت به آخرین قیمت روز گذشته، ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. اما در ادامه معاملات، دلار آزاد روند کاهشی در پیش گرفت و تا لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۲۷هزار و ۴۳۰ تومان و با حدود ۳۰۰  تومان کاهش نسبت به روز گذشته معامله می شود.

 

کانون صرافان نیز دلار را ۲۵هزار و ۱۰۹ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۳۸۶ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز گذشته قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان برای خرید و ۲۵ هزار و ۴۱۰ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات بعد از ظهر امروز افزایش اندکی را در قیمت خرید آن داشته است..

یورو نیز در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۳۳۶ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۶۵۷ تومان برای فروش قیمت خورده است. روز گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۳۶۹ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۶۵۳ تومان برای فروش قیمت خورده بود که کاهش قیمت حدود ۳۰ تومانی را در این اسکناس نشان می‌دهد.

 

 همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ۳۳۳ تومان برای فروش و ۲۵هزار و ۸۱ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز گذشته دلار در این صرافی ۲۵ هزار و ۳۰۲ تومان برای فروش و ۲۵ هزار و ۵۰ تومان برای خرید قیمت خورده بود که با حدود ۳۰ تومان افزایش قیمت روبرو بوده است.

 
 

یورو نیز در این صرافی،  ۲۸هزار و ۵۳۸ تومان برای فروش و ۲۸ هزار و ۲۵۴ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت روز گذشته معادل ۲۸ هزار و ۵۴۲ تومان برای فروش و ۲۸ هزار و ۲۵۸ تومان برای خرید افزایش قیمت اندکی را نشان می‌دهد

در همین رابطه سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز پیرامون نوسانات قیمت دلار در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: انتشار هر خبری مثل خبر نامه ۱۹۰ نماینده مجلس به ابراهیم رییسی درباره مذاکرات وین، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طوریکه طی چند روز اخیر بازار ارز شاهد حدود ۹۰۰ تومان نوسان بوده است؛ بنابراین نتیجه مذاکرات برجام رقم زننده خواهد بود. 

وی در ادامه درباره پیش بینی نرخ ارز در سال جاری ادامه داد: عوامل داخلی و خارجی متعددی مثل رشد پایه پولی، تورم، مذاکرات برجام و سرنوشت FATF یا گروه ویژه اقدام مالی ضمن توجه به بودجه سال جاری بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارند. امیدوار هستیم تحریم ها برداشته شود و با فروش نفت، صادرات،  برگشت پول و حل مسیله FATF اقتصاد روند طبیعی خود را بازیابی کند و شرایط متفاوتی را رقم بزند. به طور کلی زمانیکه نتیجه قطعی مذاکرات مشخص شود، روند بازار و جایگاه ارز مشخص می‌شود.

این کارشناس بازار در پایان پیرامون آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع مسدود شده ارزی ایران افزود: اخبار متفاوتی از این قبیل به دست می‌رسد اما تا زمانیکه موضوع مذاکرات و تحریم ها حل نشود این آزادسازی ها تاثیر به خصوصی در شرایط فعلی بازار نمی‌گذارد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه