مذاکرات وین فروردین ۱۴۰۱

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل برجام می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

 

روز پنجاه و ششم مذاکرات وین بنت و مودی درباره مذاکرات احیای برجام  صحبت کردند

 نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با «نارندرا مودی» همتای هندی خود در زمینه چشم انداز احیای توافق هسته‌ای ایران و چالش‌های منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد.

 

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» در اولین تماس تلفنی بین «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از زمانی که بنت هفته گذشته سفر برنامه ریزی شده خود به هند را به دلیل ابتلای به کرونا به تعویق انداخت،  طرفین درباره امور مهم جهانی و منطقه‌ای از جمله چشم انداز توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

 
 

نخست وزیر رژیم اسرائیل پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ مجبور شد سفر خود را به هند تعویق بیاندازد.

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورت گرفت که رییس جمهور هند روز یکشنبه از انجام اقداماتی در بندر چابهار در ایران جهت عملیاتی کردن آن خبر داد.  «رام ناث کونید» رییس جمهور هند طی سخنرانی در جمع دیپلمات‌ها در «موسسه روابط بین‌الملل عشق آباد» در زمینه بندر چابهار در ایران گفت: «اقداماتی را برای عملیاتی کردن بندر چابهار در ایران انجام داده‌ایم که می‌تواند دسترسی امن، قابل دوام و بدون مانع به دریا را برای کشورهای آسیای مرکزی فراهم کند.»

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز «جی‌اس جایشانکار» وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد.

وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود. وزیر خارجه هند گفته بود که دهلی نو مجموعاً ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار متعهد شده است. وزیر خارجه هند در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه بندر چابهار نیز اظهار داشته بود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه به این پروژه مربوط نیست.

۱۵:۴۵

طرح  کنگره آمریکا علیه لغو تحریم سپاه

اعضای کنگره طرحی را برای ممنوع کردن اقدام احتمالی کاخ سفید به منظور حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست «تروریستی» ارائه دادند.

به گزارش فارس، وبگاه آمریکایی نزدیک به محافظه‌کاران در این کشور، از تلاش تقنینی قانونگذاران عضو این حزب در کنگره برای ممنوعیت اقدام احتمالی دولت جو بایدن جهت حذف سپاه پاسداران از فهرست ادعایی «تروریسم» خبر داد.

«واشنگتن فری بیکن» در گزارش روز دوشنبه (امروز) خبر داد، به یک نسخه کپی از طرح پیشنهادی «برایان ماست» و اسکات پری» دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دسترسی یافته است که موضوع آن ممنوع کردن تلاش احتمالی دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌های مربوط به سپاه در راستای توافق جدید هسته‌ای با ایران است.

برایان ماست نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا به همراه اسکات پری نماینده پنسیلوانیا در این مجلس، امروز دوشنبه طرحی با عنوان «قانون جلوگیری از مماشات با تروریست ها توسط حامیان تروریسم» ارائه دادند. این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون، کاخ سفید را از حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بدون تایید کنگره منع می‌کند.

لازم به یادآوری است که دموکرات‌ها با چند کرسی بیشتر از جمهوری‌خواهان، اکثریت  مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و در مجلس سنا هم به لطف حضور «کامالا هریس» معاون رییس‌جمهور آمریکا به عنوان رییس مجلس سنا، ترکیب این مجلس 51 سناتور دموکرات در برابر 50 سناتور جمهوری‌خواه است.

برایان ماست عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در مصاحبه با وبگاه واشنگتن فری بیکن، به شدت به مواضع دولت دموکرات جو بایدن در قبال ایران و مذاکرات وین تاخته و اتهام‌زنی‌های بی اساس مقام‌های امریکایی و رژیم صهیونیستی علیه سپاه پاسداران را تکرار کرد.

این قانونگذار عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «رییس‌جمهور بایدن نه تنها آشکارا قانون اساسی را که به آن سوگند یاد کرده دور می‌زند، بلکه آمریکایی‌ها را نیز در تلاش برای راضی کردن تروریست‌ها در معرض خطر قرار می‌دهد. از آنجایی که رییس‌جمهور از انجام سوگند ریاست‌جمهوری خودداری می‌کند، ما این طرح را ارائه می‌کنیم تا او را از اتخاذ تصمیمات اجرایی در مورد امنیت ملی مانند حذف سازمان‌های تروریستی شناخته شده از فهرست، منع کنیم».

در طرح پیشنهادی او و اسکات پری آمده است که امکان برداشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم وجود ندارد مگر با تصویب آن در هر دو مجالس نمایندگان و سنای آمریکا.

این طرح پیشنهادی با حمایت «مری میلر» و «جف ون درو» دو قانونگذار دیگر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان برای بررسی‌های بیشتر به کمیته روابط خارجی این مجلس ارائه شده است.

این طرح ضد ایرانی در شرایطی ارائه شده که طی هفته‌های اخیر اظهارنظرهای زیادی درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین با موضوع برجام مطرح شده است.

پیش از این و به دنبال انتشار اخبار تأییدنشده‌ای مبنی بر احتمال تصمیم آمریکا برای حذف کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا خواستند که نام سپاه را از لیست سازمان‌های تروریستی خود حذف نکند.

آنها در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است که هزاران نفر از جمله آمریکایی‌ها را به قتل رسانده است. برای ما سخت است باور کنیم که ایالات متحده تعریف خود را به عنوان یک سازمان تروریستی حذف کند».

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های ایران صحبت کرد. خطیب زاده با بیان اینکه توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم، تصریح کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. ما ملت صبوری هستیم، ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم 

ساعت ۱۱:۰۰

خطیب‌زاده: توافق بسیار در دسترس است اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم

خطیب‌زاده درباره اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا و وضعیت مذاکرات وین و ممانعت از ورود (علیرضا قربانی) هنرمند ایرانی نیز بیان کرد: آمریکا از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آن‌چه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد، همه عزیزان آگاهی دارند که این یکی از نمونه‌ها از صدها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است. آمریکا به همه نشان داده که از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است، از نظر واشنگتن همه چیز امنیتی است. از نظر واشنگتن یک ابزاری است در جعبه ابزار سیاست خارجی اشت و هر زمان لازم بداند همه ارزش‌ها را قربانی می‌کند که یک قدم هم شده اهداف سیاسی خود را جلو ببرد. برخلاف تمام شعارهایش، آن‌چه برایش مهم است صرفا سیاست‌هایی است که در واشنگتن و در کاخ سفید بر علیه ملت ایران فرمول بندی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه ما فراموش نکنیم آنکه امروز در مقابل ما قرار دارد، دولتی نیست که بخواهد به وظایفش عمل کند بلکه می‌خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند که به وظایفش عمل نکند. برای اینکه پیچ و مهره‌هایی قرار دهد که این کار جلو نرود. آنچه امروز در وین است به خاطر همین رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد و آمریکا تصمیم سیاسی درباره موضوعات نگرفته و تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خودش کند.

وی تصریح کرد: طبیعی است ایران و ایرانی نمی‌تواند از حق و منافع خودش بگذرد، ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و منتظر هیچ کسی نمی‌مانیم. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد، باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

وی درباره سفر «انریکه مورا» هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین به تهران و آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی نیز گفت: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند. موضوعات مدنظر خودمان را به مورا گفتیم، در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شده بود. پیام، پاسخ‌ها و خواست ما روشن بود. از وین هم روشن بود و البته سفر مورا برای این بود که بتوانیم از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران، مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم  برای این‌که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا امروز بیشترین ابتکارات را جمهوری اسلامی ایران داشته است، به شهادت آنهایی که پیام بردند و آوردند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:  آقای مورا با پیام و پاسخ‌های ایران، تهران را ترک کرد و ما همچنان منتظر پاسخ‌های طرف مقابل هستیم، ولی پاسخ جدیدی هنوز دریافت نشده است. موضوع زندانیان موضوع انسانی است که همچنان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است همچنان در همان نقطه‌ای که قرار داشتیم، هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره توقف در مذاکرات و این‌که تا چه زمانی این روند ادامه دارد؟ گفت: آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده است این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده است و همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان. توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد این‌که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند آمریکا تصمیم خود را نگرفته است.

وی گفت: آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم. توافق بسیار در دسترس است اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم.

وی درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات هم گفت: اصلا اینگونه نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. انتقاع ایران از برجام مطابق نص توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ماموریت اصلی وزارت خارجه است. الان در گام‌های پایانی آمریکا دارد تلاش می‌کند انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام را مانع شود. ما در نقطه‌ای هستیم که دولت بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسؤول عمل و توافق انجام شود. بازیگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن همان مسیر دولت قبلی را می‌رود.

خطیب‌زاده بیان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و باورش شده است  که پلیس دنیاست و قوانین داخلی این کشور قوانین بین‌المللی است. گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: موضوع اصلی انتفاع ایران مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و تا چرخه انتفاع ایران کامل نشود× ایران بر سر خطوط قرمز خودش باقی خواهد ماند. خطوط قرمز ما منافع مردم و انتفاع آن چیزی است که یک بار بحث و مذاکره شده است.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: وزارت خارجه وزارت همه است و وزارت خارجه این جریان یا آن جریان نیست. هم وزارت خارجه آنهایی است که موافق توافق هستند و هم وزارت خارجه آنهایی است که شاید موافق توافق نباشند. وزارت خارجه مسؤولیت قطعی در حفظ و صیانت از منافع مردم دارد. مخالفان و موافقان همه جایگاه خود را دارند. وزارت خارجه یک ماموریت دارد دستگاه حاکمیتی است. روابط دولت و مجلس و روابط وزارت خارجه و مجلس در بسیاری از ابعاد در مسیر همکاری هستند. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را دارد در این شورا رییس مجلس و در کمیته هسته‌ای حضور دارد. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر امروز پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت نبود شاید توافق نیم بندی ماه‌ها قبل حاصل می‌شد. همه را دعوت می‌کنم خوانش غیرگزینشی داشته باشند. جلسات منظم و خصوصی و عمومی با حضور نمایندگان مجلس داریم و همه قابل طرح در همه جلسات بوده و هست و پاسخ‌هایی داده شده است. بیان بیش از من جزییاتی از توافق و مذاکرات را علنی می‌کند که خواست ما در مذاکرات نیست.

وی درباره جمع شدن چادر خبرنگاران در مقابل کوبورگ گفت: باید از شهرداری وین بپرسید شاید سد معبری اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره روند مذاکرات و موضوعات باقیمانده گفت: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. الان هفته‌هاست که وضعیت همین است. موضوع اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند به اضافه انتفاع اقتصادی ایران در چرخه کامل انتفاع. اینها موضوعاتی است که معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: دولت بایدن باید نشان دهد نماینده واقعی دولت آمریکاست.

وی درباره زمان بازگشت هیأت‌ها به وین نیز گفت: ما هنوز جواب آخری از واشنگتن دریافت نکردیم و اگر پاسخ واشنگتن مناسب باشد با نکات مطرح می‌توانیم در اسرع وقت به وین برویم نه برای مذاکرات جدید برای نهایی کردن توافق. پاسخ و سیگنال باید از واشنگتن داده شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بین ایران و آژانس مطابق اقدامی که در تهران توافق شد رفت و برگشت هایی بوده و مسیر در حال پیگیری است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه