سفر آمریکایی‌‌ها به ونزوئلا چه پیامی برای روسیه خواهد داشت؟

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی افزود مقامات ارشد آمریکا روز شنبه به ونزویلا سفر کردند تا با دولت نیکلاس مادورو رییس جمهور این کشور دیدار کنند. این اقدام با توجه به اینکه دولت بایدن به اقدامات خود برای جدا کردن روسیه از متحدان بین‌المللی باقیمانده در میانه بن بست گسترده بر سر اوکراین شدت بخشیده، صورت گرفته است. 

 

در این سفر بلندپایه‌ترین مقامات واشنگتن به کاراکاس رفته اند که در سال‌های اخیر بی سابقه است. آمریکا در ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک خود را با دولت مادورو قطع کرد و سفارت خود را در کاراکاس پس از آنکه این رهبر را به تقلب در انتخابات متهم کرد، بست. دولت ترامپ بعداً سعی کرد دولت مادورو را با تحریم صادرات نفتی و مقامات ارشد این کشور و با به رسمیت شناختن خوآن گوایدو، رهبر مخالفان این کشور به عنوان رییس جمهور قانونی ونزویلا، سرنگون کند. 

مادورو با تلاش برای گرفتن کمک اقتصادی و دیپلماتیک از روسیه، ایران و چین به این تحریم‌ها پاسخ داد. به گفته مقامات آمریکایی، ونزویلایی و بازرگانان، شرکت‌های انرژی و بانک‌های روسیه در فراهم ساختن شرایطی که ونزویلا بتواند به رغم تحریم ها به صادرات نفت خود، بزرگترین منبع ارز خارجی این کشور، ادامه دهد، نقش اساسی داشته‌اند. 

 

حمله روسیه به اوکراین، آمریکا را واداشته است به متحدان ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور در آمریکای لاتین توجه جدی‌تری داشته باشد؛ متحدانی که واشنگتن باور دارد در صورتی که بن‌بست با روسیه عمیق‌تر شود، می توانند به تهدیدهای امنیتی تبدیل شوند. این مطلب را مقامات فعلی و سابق آمریکا که خواستند نامشان به علت حساسیت موضوعات سیاسی ذکر نشود، عنوان کردند. 

 
 

در حالیکه اقتصاد روسیه آسیب می‌ببیند، آمریکا سرگرم بهره‌برداری از این فرصت برای پیشبرد دستور کار خود بین حکام خودکامه آمریکای لاتین است که ممکن است به تدریج و به شکل فزاینده پوتین را متحدی ضعیف ببینند. 

زمانی که این ماه آمریکا و متحدانش بررسی تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز روسیه را شروع کردند تا این کشور را برای آسیب زدن به اوکراین تنبیه کنند، افراد برجسته نزدیک به هر دو حزب سیاسی اصلی آمریکا به ونزویلا به عنوان ابزاری بالقوه در این راه اشاره کردند. 

جمهوری‌خواهان با نفوذ از جمله اسکات تیلور عضو سابق کنگره از ویرجینیا در مذاکرات بر سر احیای تجارت نفت شرکت داشته است. 

تیلور جمعه شب گفت با یک بازرگان ونزویلایی صحبت کرد که می گفت تیم مادورو علاقه‌مند است دوباره با آمریکا تعامل برقرار کند. او در بیانیه‌ای گفت: "ما باید از این فرصت برای دستیابی به پیروزی دیپلماتیک و فاصله انداختن بین روسیه و ونزویلا استفاده کنیم." 

تریش ریگان، مجری سابق بخش بازرگانی فاکس‌نیوز خواستار ایتلاف با ونزویلا برای جبران خلاء نفت روسیه در بازار آمریکا شد. او در توییتر نوشت: "ونزویلا هنوز بزرگترین منبع ذخایر نفت را دارد و ما آن را به چینی ها و روس ها سپرده ایم؟"

کمی پیش از حمله روسیه به اوکراین، یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه به کاراکاس سفر کرد تا با مقامات دولت مادورو دیدار کند. مادورو ماه گذشته دستکم دو بار تلفنی با پوتین صحبت کرده است.  

مشخص نیست هییت آمریکایی که شامل مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید است، چه مدت در کاراکاس می مانند یا با چه گروهی دیدار خواهند کرد. سخنگوی مادورو و وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا به درخواست ها برای اظهارنظر در اینباره پاسخ ندادند. 

قبل از وضع تحریم های آمریکا، ونزویلا بیشتر نفت خود را به ساحل خلیج آمریکا می‌فرستاد که پالایشگاه‌هایش به شکل اختصاصی برای فرآوری نفت سنگین ونزویلا ساخته شدند. 

به گفته فرانچسکو مونالدی، کارشناس انرژی در دانشگاه رایس در هیوستون، اگر آمریکا واردات نفت از روسیه را محدود کند، ونزویلا می‌تواند بخشی از منابع از دست رفته را پر کند. به نظر می‌رسد مادورو از توافق نفتی با آمریکا استقبال می‌کند. 

او روز پنج‌شنبه در نطقی عمومی گفت: "اینجا نفت ونزویلا قرار دارد که برای هر کس که بخواهد آن را تولید کند و بخرد، در دسترس است، چه سرمایه‌گذاری از آسیا باشد، یا اروپا، یا آمریکا." 

به نظر می‌رسد مادورو و دیگر متحدان روسیه در آمریکای لاتین به تدریج فاصله گرفتن از جنگ اوکراین را شروع کرده‌اند. ونزویلا، نیکاراگویه و کوبا در رای‌گیری به دو قطعنامه پیشنهادی این هفته سازمان ملل برای محکوم کردن ستیزه‌جویی روسیه، یا رای ممتنع دادند یا اصلا رای ندادند و مقامات ونزویلا و کوبا خواستار راه حل دیپلماتیک برای این بحران شده‌اند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه