مذاکرات وین در آستانه توافق قرار دارد

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ این روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای به نوشته سالم الکتابی نوشته است: در این زمینه، نکاتی در مورد چگونگی ادامه مذاکرات ارائه شده است. از همه جالب‌تر، اخراج یا استعفای ریچارد نفیو، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از هیئت مذاکره کننده است.

 

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در پشت صحنه مذاکرات وین، دلیل این اخراج یا استعفا، تداوم اختلاف اعضای هیئت آمریکا بر سر سازوکار برگزاری مذاکرات با ایران است. نفیو به دلیل تجربه طولانی خود در مذاکرات با ایران، طرفدار اتخاذ رویکردی سختگیرانه‌تر است.

نفیو که حامی توافق اوباما است، کار خود را در زمینه تحریم‌ها و منع اشاعه هسته‌ای با تجربه‌اش درباره مذاکره با ایران قبل از توافق هسته ای سال 2015 ترکیب می کند. با این حال، او همچنین یک مذاکره‌کننده سرسخت است. نفیو تنها کسی نیست که استعفا داده یا برکنار شده است، دو نفر دیگر از اعضای هیئت مذاکره کننده آمریکا نیز همین کار را انجام داده‌اند.

 

اگرچه آمریکا رسماً در مورد دلایل خروج نفیو از این مذاکرات سکوت می‌کند و فقط می‌گوید تغییر پرسنل پس از یک سال در دولت بسیار رایج است، چند مقاله خبری ممکن است در مورد آنچه اتفاق افتاده است، اطلاعات اندکی ارائه دهند. گزارشی در مجله انگلیسی اسپکتیتر حاکی از آن است که مذاکرات در دورهای قبلی اصلا مؤثر نبوده‌اند.

 
 

مسئله فقط ناتوانی در گرفتن امتیازات از تهران نیست، در مسیر متوقف کردن اقدامات بیشتر برای ساخت بمب هسته‌ای نیز همچنان راه طولانی وجود دارد.

این گزارش به دادن امتیازهای بیشتر به ایرانی‌ها توسط رابرت مالی اشاره می‌کند. مجله اسپکتیتر با استناد به منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد: «مالی، بدترین مقام صلح دوستی است که تاکنون دیده ایم.» این مجله همچنین اعلام کرد مالی و معاونش ریچارد نفیو پیش از آنکه نفیو صحنه مذاکرات در وین را ترک کند در خصوص این رویکرد صلح‎جویانه اختلاف نظر داشتند.

اختلاف بین مالی و نفیو به اندازه‌ای بود که این دو نفر به شکلی تعجب آور پیش از کریسمس سال گذشته دیگر با یکدیگر صحبت نکردند. با توجه به این وضعیت، بسیاری از ناظران آنچه را که می‌توان به عنوان فیلتر شدن هیئت مذاکره‌کننده آمریکا توصیف کرد، با دست کشیدن ایران از خودداری از مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها مرتبط می‌دانند که پس از تاکید آمریکایی‌ها بر اهمیت برگزاری مذاکرات مستقیم صورت گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران سپس آمادگی کشورش را برای برگزاری مذاکرات مستقیم با آمریکا اعلام کرد؛ رویدادی است که چند معنی ضمنی دارد. جدی‌ترین معنی آن، عزم دولت بایدن برای دستیابی به هر گونه توافق با ایران صرفنظر از ماهیت، مدت زمان، موقتی یا قطعی بودن این توافق است.

به رغم هشدارهای مکرر آمریکا درباره از دست دادن شکیبایی خود و آخرین فرصت بودن و برخی مواضع دیگری که ایرانی‌ها بیشتر آن را با توجه به رفتار هیئت آمریکایی تعبیر می‎کنند تا آنچه در رسانه‎ها می‌خوانند، کاخ سفید به تعلل مستمر مذاکره‌کنندگان ایرانی چندان توجه نمی‌کند.

اعلام این خبر از طرف ایران و آمریکا که تمایل به مذاکره مستقیم دارند، ممکن است از نظر برخی افراد نشانه‌ای مثبت باشد. اما از نظر برخی افراد دیگر، این ابراز تمایل برای مذاکره مستقیم، نقطه عطفی است که می‌تواند به دادن امتیازهای بیشتر از طرف آمریکا و بدست آمدن امتیازهای راهبردی برای ایران منجر شود.

برخی ناظران معتقدند جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از ارائه هرگونه فرمولی برای توافق با ایران خودداری می‌کند زیرا نگران است شکست این، به بخت حزب دموکرات در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر لطمه زند. شکست در وین، ایجاب می‌کند گزینه‌های دیگری برای رسیدگی به تهدید ایران در پیش گرفته شود. این وضعیتی است که کاخ سفید تلاش می‌کند با آن روبرو نشود. کاخ سفید اکنون به تاکتیک‌های هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین برای خریدن زمان، بی‌توجهی می‌کند. کاخ سفید همچنین به این هشدارها که ایران به قابلیت هسته‌ای نزدیک‌تر می‎شود، بی‌توجه است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه