مذاکرات در کوبورگ، خبرها در تهران و واشنگتن

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد: نتایج دور جدید مذاکرات را باید خارج از وین دنبال کرد. سطح اتفاقات خارج از وین که روی مذاکرات وین تاثیر داره افزایش چشمگیری داشته است. دور جدید رایزنی‌ها در وین در حالی از روز سه‌شنبه آغاز شده که به نظر می‌رسد تعداد اختلاف‌های باقیمانده یا به اصطلاح پرانتزهای متن در باز به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است. طبق اظهارات مقامات مذاکره‌کننده احتمالاً این دور تکلیف پرونده برجام را برای همیشه مشخص می‌کند. 

در پایتخت‌ها نیز همزمان با مذاکرات وین اقداماتی صورت گرفته است. اقداماتی که تاثیرات مستقیمی بر روند مذاکرات دارد. تماس‌های دیگر کشورهای عضو برجام با مقامات تهران و واشنگتن، رونمایی از موشک خیبرشکن در ایران، نامه نمایندگان کنگره آمریکا به بایدن و اظهارات مقامات دو کشور از جمله اقدامات پایتخت‎ها در این دور از مذاکرات است. 

 

مذاکرات وین به نقطه حساسی رسیده و به خط پایان نزدیک می‌شود. به نظر می‎رسد بعد از ماه‌ها مذاکره دیگر وقت به نتیجه رسیدن مذاکرات رسیده است. حال اینکه این نتیجه تکلیف پرونده برجام را به چه صورتی روشن می‌کند، بستگی به تصمیمات تیم‌های مذاکره کننده در اتاق مستطیل شکل هتل کوبورگ دارد.

 
 

اختلافات در واشنگتن

به موازات ورود مذاکرات هسته‌ای ایران به مرحله نهایی یا حساس خود، مخالفت در آمریکا در حال بالا گرفتن است. در واقع مخالفین توافق دست به کار شده‎اند. 

چندی از نماینده کنگره به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نامه نوشته‌اند که سند توافق بباید در کنگره مورد بررسی قرار گیرد. از طرف دیگر مخالفین توافق ایران با آمریکا شروع به بررسی علل غلط بودن این کار در رسانه‌ها زده‎‎اند. اختلافات در واشنگتن به حدی بالا گرفته است که علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی در توئیتر خود نوشته است: «آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.»

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین، گفته است که صرف‌نظر از نتیجه این گفت‌وگوها، تمامی گزینه‌های ما همواره روی میز است. با این حال دولت بایدن روند مذاکره را در پی گرفته و مهلت توافق را پایان فوریه تعیین کرده است.

فشار حداکثری از تهران

مخالفین برجام در ایران نیز دست به کار شده‌اند و دست به مصاحبه و سخنرانی‌های ضد و برجامی زده‌اند. از سوی دیگر ایران چند روز پیش از موشک بالستیک خیبرشکن رونمایی کرد. 

ایران سعی دارد در این دور از مذاکرات دست بالا را داشته باشد تا بتواند در حوزه تحریم‌ها امتیازات بیشتری را بدست آورد. از سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده ایرانی به دنبال دستان پر تیم آمریکایی در این دور از مذاکرات بود. 

نتایج دور جدید مذاکرات

تحلیلگران می‌گویند تشدید مباحثات مربوط به توافق هسته‌ای ایران نشان‌دهنده آن است که احتمال احیای برجام بالا رفته است. با این حال هنوز مذاکرات پشت درهای بسته انجام می‌شود. 

وانگ کوان، نماینده چین در مذاکرات وین از بسته پیشنهادی مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی خبر داده و آن را پیشنهادی مثبت و روند مذاکرات را همراه با پیش رفت خوانده است. از سوی دیگر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به «فاز نهایی» رسیده است، عنوان کرد که احیای برجام منطقه را امن‌تر خواهد کرد. وزیر خارجه آلمان در سفر رسمی در تل‌آویو به سر می‎برد و این سخنان را در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید، وزیرخارجه اسرائیل مطرح کرده است.

اظهارات از گوشه و کنار جهان خبر از دور نهایی مذاکرات وین می‎دهد. در حقیقت مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که تکلیف پرونده برجام برای همیشه مشخص شود. چشمان بسیاری به دودکش هتل کوبورگ دوخته شده است که آیا دود سفید بلند می‎شود یا خیر. با این حال میز مذاکرات صاف نیست و ممکن است در لحظات آخر شرایط تغییر کند. باید دید که دیپلماسی تا چه میزانی می‌تواند پیروز پرونده بلاتکلیف برجام شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه