جانسون بر لبه تیغ

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، گزارش مربوط به «میهمانی های ناقض قرنطینه» در دفتر وی از «شکست رهبری و قضاوت» در قلب دولت بریتانیا انتقاد کرد. الجزیره در گزارش ۳۱ژانویه در همین رابطه نوشت: این سند روز دوشنبه از سوی کارمند ارشد دولتی «سو گری» به «داونینگ استریت» ارائه شد. او یکسری از افشاگری‌‌ها درباره گردهمایی‌‌های شلوغ را بررسی کرد؛ درحالی‌که دولت به مردم گفته بود از لحاظ اجتماعی فاصله گذاری را رعایت کنند.در این گزارش آمده است: «حداقل برخی از گردهمایی‌‌های مورد بحث نه تنها نشان‌دهنده ناکامی جدی در رعایت استانداردهای بالای مورد انتظار از کسانی است که در قلب دولت کار می‌‌کنند، بلکه نشان‌دهنده ناکامی درباره رعایت استانداردهای مورد انتظار از کل جمعیت بریتانیا در آن زمان نیز هست.» در ادامه این بیانیه آمده است: «به دنبال همه‌‌گیری، زمانی که دولت از شهروندان می‌‌خواست محدودیت‌‌های گسترده در زندگی خود را بپذیرند، توجیه برخی از رفتارهای مقام‌های دولتی پیرامون این تجمعات دشوار است.»

 این یافته‌ها ضربه‌ای شدید به جانسون تلقی می‌شود - که قبلا گفته بود تمام قوانین همواره رعایت می‌‌شد - و این یافته‌ها با وجود این واقعیت منتشر می‌شود که نتیجه‌‌گیری‌‌های «گری» تنها به چهار مورد از ۱۶ رویدادی که او بررسی کرد مربوط می‌‌شود. یافته‌های او درباره ۱۲ رویداد دیگر در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به درخواست پلیس که تحقیقات جنایی را درباره جدی‌ترین موارد ادعایی نقض قوانین کرونا آغاز کرده، پنهان مانده است.

 

من متوجه شدم و اوضاع را درست خواهم کرد

جانسون بعدازظهر روز دوشنبه پس از انتشار این گزارش در پارلمان حاضر شد تا دوباره عذرخواهی کند و متعهد شود که تغییراتی در دفترش ایجاد خواهد کرد. او گفت: «می خواهم بگویم متاسفم. من پیام را دریافت کردم و آن را درست خواهم کرد.»

 
 

او به نمایندگان مجلس گفت: «من برای کارهایی که به درستی رخ نداد و اتفاقاتی که به دنبال آن به وجود آمد، متاسفم و همچنین از نحوه رسیدگی به این موضوع هم تاسف خود را ابراز می‌دارم.» «کی‌یر استارمر» رهبر حزب اپوزیسیون اصلی کارگر، او را متهم کرد که همه را به جز خودش مقصر می‌‌داند و دوباره از او خواست استعفا کند. استارمر در پارلمان گفت: «شکی وجود ندارد که خود نخست‌وزیر اکنون در معرض تحقیقات جنایی قرار دارد.» از جمله وقایعی که پلیس در حال بررسی است، جشن تولد جانسون در ژوئن۲۰۲۰ و دو گردهمایی در آستانه تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ در آوریل ۲۰۲۱ است.

ادعاها مبنی بر اینکه نخست وزیر و کارکنانش محدودیت‌های اعمال‌شده در کشور برای مهار شیوع کرونا را نادیده گرفته‌اند، خشم عمومی را برانگیخته است. این اتفاق برخی از قانون‌گذاران محافظه کار را بر آن داشت تا خواهان استعفای جانسون شوند و باعث شد درگیری‌های داخلی شدیدی در داخل حزب حاکم به راه بیفتد. جانسون اشتباه شخصی را رد کرد و گفت که «مطمئنا قصدی» برای استعفا ندارد. اما تسلط جانسون بر قدرت با این ادعاهای تضعیف‌شده که او و کارکنانش از محدودیت‌‌هایی که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور اعمال کرده‌‌اند، با برگزاری ‌میهمانی‌‌های اداری، جشن‌‌های تولد و «جمعه‌ها به وقت نوشیدنی» سوءاستفاده کرده‌اند.

انتشار گزارش «گری» زمانی به تعویق افتاد که پلیس لندن هفته گذشته تحقیقات خود را درباره جدی‌ترین موارد ادعایی نقض قوانین کرونا آغاز کرد. پلیس گفت که خواستار این است که گزارش گری «برای جلوگیری از هرگونه پیش داوری درباره تحقیقات ما» تنها «اشاره‌ای حداقلی» به رویدادهایی داشته باشد که توسط کارآگاهان در حال بررسی است.

مخالفان جانسون دولت را متهم کردند که در تلاش است تا گزارشی را که می‌‌تواند منجر به تلاش برای برکناری نخست‌‌وزیر توسط حزب خودش شود، کم‌اهمیت جلوه دهد. برخی از قانون‌گذاران محافظه‌‌کار گفته‌‌اند درصورتی‌که «گری» متوجه شود که جانسون مقصر بوده یا درباره اقداماتش به پارلمان دروغ گفته است، برای رای عدم اعتماد تلاش خواهند کرد. این گزارش نصفه و نیمه ممکن است به جانسون حداقل یک مهلت موقت برای بررسی درخواست‌‌های مربوط به برکناری بدهد.

«ویل والدن» دستیار سابق جانسون گفت: «این یک آشفتگی و افتضاح است. احتمالا برای دموکراسی بد است؛ اما ناخواسته برای نخست‌‌وزیر خوب است.» مشخص نیست که آیا یافته‌های کامل «گری» پس از پایان تحقیقات پلیس منتشر خواهد شد یا خیر؟ «مکس بلین» سخنگوی جانسون گفت که دفتر نخست‌‌وزیر با پلیس و تیم «گری» درباره «آنچه برای انتشار مناسب است» مذاکره خواهد کرد. جانسون ممکن است از سوی کارآگاهان به‌عنوان بخشی از تحقیقات آنها مورد مصاحبه قرار گیرد و اگر مشخص شود که او قانون را نقض کرده است، ممکن است با جریمه نقدی روبه‌رو شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه