تهران و واشنگتن به خط پایان نزدیک می شوند

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ هوای سرد وین هم حتی از گرم بودن روند مذاکرات در این دور نکاسته است. در حالی که مذاکرات دور هشتم وین پشت درهای بسته و محرمانه دنبال می‌شود، با این حال اخبار منتشر شده احتمال توافق را مطرح می‌کنند. البته نتیجه نهایی را باید در پایتخت‌های ایران و آمریکا دنبال کرد.انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشته است: «هشتمین دور مذاکرات وین بر سر برجام که از بیست و هفتم دسامبر آغاز شده و تاکنون طولانی‌ترین دور مذاکرات بوده با وقفه مواجه شده است. مشارکت‌کنندگان جهت رایزنی و دریافت دستور العمل راهی پایتخت‌هایشان خواهند شد تا هفته دیگر بازگردند. هم‌اکنون به اتخاد تصمیمات سیاسی نیاز است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارتخارجه در خصوص سفر هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها گفته است: «در حوزه رفع تحریم‌ها مواردی وجود دارد که هنوز به نتیجه نرسیده است و باید طرف غربی در این باره تصمیم بگیرد.» و لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال گفته است: «انتظار می‎رود مذاکرات از اواخر هفته شروع شود.»

 

این وقفه یک هفته‌ای نشان از وجود اختلافات جدی دارد که به تصمیم سیاسی پایتخت‌ها مربوط می‌شود. تصمیمات سیاسی هم بدون شک در ایران به وسیله هسته سخت قدرت گرفته می‌شود که با بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست، مجوز کلی داده شده است. با این حال باید دید نتیجه این وقفه یک هفته‌ای چه چیزی را رقم می‌زند.

 
 

به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای وین به مراحل نهایی خود رسیده و حالا نگاه‌ها از هتل کوبورگ وین به سمت تهران و واشنگتن دوخته شده است. شاید در این بازگشت هیات‌ها آخرین تصمیم سیاسی پایتخت‌ها پیش از حصول توافق نهایی صورت گیرد. 

همه راه‌ها به توافق ختم می‌شود

در چند هفته اخیر خبرها از وین به صدر اخبار رسانه‌های ایران و جهان تبدیل شده است. در حالی که مذاکرات در سکوت خبری و دیپلماسی رسانه‌ای انجام می‌شود، کوتاه‌ترین خبر هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. بر همین اساس در این مدت خبرها نشان از روند رسیدن مذاکرات به توافق دارند. 

اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا، خبر اختلاف در تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده آمریکا و جدا شدن چهره‌هایی چون ریچارد نفیو و آریان طباطبایی، سفر محمد بن عبدالرحمن آل‌‌ثانی، وزیرخارجه قطر به تهران و سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به چین و دیدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در مسکو خبرهایی است که همه تحلیل‌ها را به سمت شکل‌گیری توافق سوق می‎دهد. 

در ادامه این اخبار می‌توان مهمترین خبر برای حصول توافق در هفته‌های آینده را مذاکرات برای آزادسازی پول‎های بلوکه شده ایران دانست. طبق گزارش‌ها کره جنوبی و ایران ماه آینده برای مذاکره بر سر دارایی‌‌های مسدود شده وارد مذاکره خواهند شد. بیش از ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌ جنوبی مسدود شده است. از سوی دیگر خبر آزاد شدن دلارهای بلوکه‌شده ایران در عراق نیز مخابره شده است. این دو خبر از آنجا مهم است که مقامات تهران همواره تاکید داشتند که واشنگتن برای نشان دادن حسن نیت خود باید مجوز آزاد شدن بخش‌هایی از اموال بلوکه‌شده ایران را صادر کند. 

همه این اخبار در واقع زنگ به فینال رسیدن مذاکرات و حصول توافق را زده است. 

دود سفید از دودکش کوبورگ بلند می‌شود؟

آیا دود سفید از دودکش هتل کوبورگ بلند می‌شود یا خیر؟ این سوالی است که در چند هفته اخیر تمام تحلیلگران و سیاستمدارن به دنبال پاسخی برای آن هستند. 

مذاکرات وین از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز شده و با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است. در هفته‌های اخیر خبر رسیدن به یک پیش‌نویس برای توافق مطرح شده است. با این حال پرونده احیای برجام دو مرحله دارد. یک مرحله به مباحث فنی مربوط می‌شود و بحث مهم و اصلی به مباحث سیاسی برمی‌گردد. بدون شک زمانی با قطعیت می‎توان از بلند شدن دود سفید صحبت کرد که مباحث سیاسی در پایتخت‌ها به طور جدی حل شود و تیم‌های مذاکره‎کننده برای پایان بخشیدن به مذاکرات به وین بازگردند. باید دید آیا هفته آینده سکانس پایانی برای مذاکرات رقم می‌خورد یا خیر؟

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه