کرونا درد مضاعف مردم یمن

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ یکی از این کشورها یمن است. کشوری که باید گفت کرونا به دردهای تحمیل شده بر مردم آن اضافه شده است. در یمن تا به امروز موارد معدودی از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و مقام‌های بهداشتی این کشور در تلاش برای مهار سریع آن هستند، چراکه شیوع گسترده این ویروس در یمن می‌تواند به فاجعه‌ای در سطح ملی تبدیل شود. همزمان حملات عربستان سعودی به مناطق مختلف یمن متوقف نشده و خبرهایی درباره بمباران محموله‌ کمک‌های بشردوستانه به یمن توسط جنگنده‌های سعودی منتشرمی شود.

ترس از کرونا علاوه بر جنگ و وبا

اولین آمار جانباختگان ویروس کرونا در یمن روز 29 آوریل منتشر شد. وزیر بهداشت دولت مستعفی یمن که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، اعلام کرده بود که از میان 5 مورد ابتلا به ویروس در بندر جنوبی عدن دو نفر جان خود را از دست دادند. همچنین گزارش‌هایی از موارد ابتلا به این بیماری در صنعا نیز منتشر شده است. از سوی دیگر از مدت‌ها پیش از اعلام عمومی در خصوص ابتلای افراد به ویروس کرونا در یمن، نگرانی‌های گسترده‌ای درباره شیوع این ویروس مطرح شده بود. با این حال مقام‌های دولت مستعفی یمن می‌گویند تمام تلاش خود را برای ممانعت از انتشار بیشتر این ویروس به کار خواهند گرفت. این مقامات به بی‌بی‌سی گفته‌اند به سرعت برای مهار ویروس وارد عمل شده و افرادی که با بیماران و مبتلایان در ارتباط بودند را شناسایی و مورد آزمایش قرار دادند. دولت مرکزی یمن در صنعا که کنترل آن در اختیار انصارالله است نیز اعلام کرده که از اوایل فوریه که شیوع کرونا گسترش یافت، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و مسافرانی که از چین بازگشته بودند را در قرنطینه نگهداری کردند. با این وجود هر چه زمان می‌گذرد خطر شیوع ویروس در یمن بیشتر می‌شود. نکته اشتراک در یمن پس از سال‌ها این بود که همه طرف‌های داخلی در جنگ تلاش کردند در مسیر جلوگیری از همه‌گیری کرونا در این کشور قدم بردارند. یمن اکنون درگیر بدترین بحران بشردوستانه جهان است و تا پیش از شیوع کرونا در یمن خطر وبا نیز این مردم را تهدید می‌کرد.

همه‌گیری کرونا و شیوع آن در یمن را می‌توان یکی از هزاران مشکلی دانست که اکنون مردم این کشور با آن دست به گریبان هستند و کرونا تنها می‌تواند مشکلی بر مشکلات دیگر افزون کند، چراکه اکنون اگر مردم از کرونا جان سالم به در ببرند وبا به شکل فراگیرتر از کرونا جان بسیاری از مردم را تهدید می‌کند. مردم یمن با گرسنگی و تلاش برای تامین نیازهای اولیه دست و پنجه نرم کرده و در فقر مطلق به سر می‌برند. حدود چهار میلیون نفر از خانه‌های خود در این کشور آواره شده‌اند و همه آنها در معرض ابتلا به کرونا هستند. وزیر بهداشت دولت مرکزی در صنعا پیش‌بینی کرده که در صورت همه‌گیری کرونا، حداقل 50 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. هر چند هیچ برآورد دقیقی در خصوص این اعداد و ارقام وجود ندارد، اما مقام‌های کمک‌رسان خارجی در خصوص تاثیر ویران‌کننده این ویروس در یمن هشدار دادند.

حمله به کمک‌های بشردوستانه

مردم این کشور به خصوص ساکنان شمال از مارس 2015 تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار دارند و عملا هرگونه رفت و آمد به داخل این کشور پیش از آن محدود شده بود. در فرودگاه صنعا که اکنون در اختیار انصارالله یمن قرار دارد تنها هواپیماهای غیرنظامی حامل بسته‌های بشردوستانه اجازه فرود دارند. این فرودگاه یک مسیر حیاتی برای ارسال کالاهای بشردوستانه به حساب می‌آید. غیرنظامیان نمی‌توانند از این فرودگاه استفاده کنند، لذا شهروندان برای هرگونه رفت و آمد هوایی باید به جنوب سفر کنند که در کنترل دولت مستعفی یمن است. حوثی‌ها و دولت مستعفی برای جلوگیری از شیوع کرونا سعی کردند ورودی‌ها را از مسیرهای زمینی و دریایی محدود کنند.

به نظر می‌رسد عربستان علاقه‌ای به برقراری آتش‌بس در این منطقه ندارد و حتی کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را با جنگنده مورد هدف قرار می‌دهد. روز شنبه ائتلاف سعودی مرکز گمرکی عفار در استان البیضاء در مرکز یمن را هدف گرفت که در نتیجه آن چندین کامیون حامل مواد غذایی در آتش سوخته و چندین نفر مجروح و مفقود شدند. به گزارش بی‌بی‌سی طی سال‌های اخیر تمام زیرساخت‌های بهداشتی یمن در حملات ائتلاف از بین رفته است. علاوه براین محاصره یمن توسط نیروهای ائتلاف و جلوگیری از تحویل کمک‌ها به نیروهای انصارالله مردم این کشور را به ‌شدت در تنگنای تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی قرار داده است. در جنوب یمن تلاش‌ها برای اجرای اقدامات پیشگیرانه وجود دارد، اما درگیری میان دولت مستعفی و شورای انتقالی یمن که مورد حمایت امارات متحده عربی قرار دارد عملا شرایط را پیچیده کرده است. با اعلام اولین پرونده ابتلا به کرونا در عدن همه استان‌های همجوار ورودی‌های خود را بستند. همین موضوع تبدیل به چالش میان نیروهای دولت مستعفی و شورای انتقالی شده است و همین اتفاق باعث شده رفت و آمد وسایل حمل و نقل تجاری بین استان‌های جنوبی با اختلال مواجه شود.

با گسترش شیوع کرونا و اعلام موارد جدید نیروهای شورای انتقالی یمن سعی کردند تا کنترل اوضاع را به دست گیرند و عملا مدیریت استان‌های جنوبی را برعهده گرفتند و قوانین سختگیرانه‌ای را برای مقابله با کرونا اعمال کردند. آخرین آماری که روز گذشته منتشر شده نشان می‌دهد میزان ابتلا به کرونا در یمن به 10 نفر و دو فوتی رسیده است. به گزارش الجزیره، سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که ممکن است بیماری در میان افراد با سوء‌تغذیه حاد قابل شناسایی نباشد. علاوه بر عدن، استان تعز نیز درگیر این بیماری شده است و فرماندار این استان روز شنبه اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس به مدت دو هفته مرزهای این استان را جز کالاهای غذایی و اساسی بسته نگه می‌دارد. به گفته الجزیره اولین مورد شناسایی قطعی کرونا در استان حضرموت در روز 10 آوریل به ثبت رسید. سازمان بهداشت جهانی به ‌شدت نگران تاثیر شدید کرونا بر یمن است، زیرا این جمعیت در مقایسه با سایر کشورها پایین‌ترین میزان ایمنی در برابر کرونا را دارد. تقریبا 80 درصد جمعیت یعنی حدود 24 میلیون نفر متکی به کمک‌های بشردوستانه هستند و 10 میلیون نفر نیز در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه