دیدار وزاری خارجه آمریکا و روسیه در میانه تنش اوکراین

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وزیر امور خارجه امریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه به وقت محلی در خصوص تعاملات اخیر دیپلماتیک میان دو کشور و موضوع اوکراین بصورت تلفنی گفت و گو کردندوزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرد که  بلینکن از ۱۸ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۸ تا ۳۰ دی ماه)  به اوکراین و آلمان سفر می کند.

سفر بلینکن به اوکراین جدیدترین سفر مقامات آمریکایی به این کشور است. روز دوشنبه هیاتی از سناتورهای آمریکایی به اوکراین سفر و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کردند..ویلیام برنز رییس سازمان جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا (سیا) نیز هفته گذشته به اوکراین سفر و با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

 
 

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، عصر سه شنبه به وقت محلی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگاران آمریکایی در واشنگتن درباره سفر بلینکن اظهار داشت: این واقعیت که بلینکن و لاوروف برای دیدار با یکدیگر  در روز جمعه (۲۱ ژانویه/ اول بهمن ماه) در ژنو توافق کرده اند، نشان می دهد که دیپلماسی نمرده است.

این مقام وزارت  خارجه آمریکا گفت: بنابراین این دیدار فرصتی برای آمریکا است تا نگرانی‌های اصلی خود را با روسیه در میان بگذارد و دو طرف به صورت حضوری مسائل را با یکدیگر مطرح کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: واشنگتن معتقد است که تنها راه حل موفقیت آمیز این مناقشه از طریق دیپلماسی است.

این مقام آمریکایی افزود: ما واضح بیان کرده ایم که پیشرفت معنادار در مسیر دیپلماتیک تنها در محیطی امکان پذیر است که در آن تنش ها کاهش یافته باشد.

وی مدعی شد: ما دقیقا عکس این مساله را از روسیه، از جمله در طول و بعد از تعاملات دیپلماتیک با آمریکا در اروپا در اوایل این ماه دیده‌ایم.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) و نشست شورای ناتو و روسیه  ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دو جانبه برگزار شد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با استقرار ۱۰۰ هزار سرباز روسی در امتداد مرزهای اوکراین  این بحران را ایجاد کرده است. این بحران شامل انتقال نیروهای روسیه به بلاروس در آخر هفته نیز می شود.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: این اقدامات  نه یک رزمایش است و نه حرکت عادی نیروها. این یک نمایش قدرت است که هدف آن ایجاد بهانه های نادرست برای یک بحران است، زیرا روسیه برای تهاجم احتمالی برنامه ریزی می کند.

مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما اکنون در مرحله ای هستیم که روسیه می تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند.

وی با برشمردن گزینه های پیش روی روسیه گفت: روسیه دو گزینه دارد؛ دیپلماسی و تنش زدایی یا تشدید تنش و پیامدهای بزرگ آن.

این مقام آمریکایی تاکید کرد ایالات متحده همچنان به دیپلماسی متعهد و معتقد است  دیپلماسی بهترین و مسئولانه ترین راه رو به جلو است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری مدعی شد این ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بود که با استقرار هزاران سرباز در مرزهای اوکراین از جمله انتقال نیرو به بلاروس این بحران را ایجاد کرده است.

 سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد معتقدیم این یک وضعیت بسیار خطرناک است. معتقدیم اکنون در مرحله‌ای هستیم که روسیه می‌تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند، می‌توانم بگویم که در وضعیتی بدتر از گذشته قرار داریم.

این مقام کاخ سفید، روسیه را تهدید کرد و گفت، اگر روس ها مسیر دیپلماتیک را انتخاب نکنند، با عواقب و پیامدهای شدید مواجه خواهند شد.

این در حالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته با عقب نشینی از ادعاها و موضع گیری های قبلی واشنگتن مبنی بر "حمله قطعی" روسیه به اوکراین اظهار داشت جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده است که روسیه برای انجام اقدام نظامی در اوکراین "تصمیم قطعی" گرفته است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز مدعی شده بود جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه در حال زمینه سازی و ایجاد بهانه برای تهاجم، از جمله از طریق فعالیت های خرابکارانه و عملیات اطلاعاتی است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه