ادامه کمک آمریکا به اوکراین

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جان کربی سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی مدعی شد روسیه گروهی از عوامل خود را در اوکراین مستقر کرده است تا بهانه ای برای حمله دیگر به این کشور ایجاد کند.وی مدعی شد هیچ کس نمی خواهد شاهد تهاجم و نفوذ دیگری به اوکراین باشد. ما هنوز معتقدیم که زمان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد که آمریکا هنوز بر این باور است که در خصوص مساله حضور نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین یک  راه حل دیپلماتیک وجود دارد.این مقام پنتاگون مدعی شد که آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه به صورت  فعالانه برای ایجاد بهانه ای جهت تهاجم احتمالی به اوکراین کار می کند.

 
 

کربی ادعا کرد عوامل روسی از قبل در اوکراین مستقر شده تا آنچه که ما آن را عملیات جعلی می‌نامیم، انجام دهند. این عملیات شبیه سازی یک حمله به مردم روس زبان در اوکراین است تا بهانه ای برای ورود به این کشور ایجاد شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در خصوص حملات سایبری به اوکراین نیز با بیان اینکه هنوز برای نسبت دادن این حملات به روسیه زود است، مدعی شد که این اقدامات در روش های روسیه وجود دارد.

کربی در عین حال گفت: که آمریکا بر این باور است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هنوز در مورد حمله به اوکراین تصمیمی نگرفته است. اما اگر تهاجمی رخ دهد، محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر در اوکراین از اهمیت بالایی برخوردار است.

 سخنگوی پنتاگون گفت: ما تمام تصمیمات مناسب را برای اطمینان از امنیت مردم خود اتخاذ خواهیم کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با عقب نشینی از ادعاها و موضع گیری های قبلی واشنگتن مبنی بر حمله قطعی روسیه به اوکراین اظهار داشت جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده است که روسیه برای انجام اقدام نظامی در اوکراین تصمیم قطعی گرفته است.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در عین حال اظهار نظر قبلی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا را تکرار کرد و مدعی شد جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه در حال زمینه سازی و ایجاد بهانه برای تهاجم، از جمله از طریق فعالیت های خرابکارانه و عملیات اطلاعاتی است.

این مقام کاخ سفید همچنین گفت روسیه این فرصت را دارد که پای میز مذاکره بیاید. آماده پیشرفت بر سر میز مذاکره هستیم.

این مقام ارشد کاخ سفید در عین حال افزود آماده ایم اقدامات لازم و مناسب را برای دفاع از متحدان خود، حمایت از شرکا و پاسخ قاطع به هرگونه تجاوز احتمالی انجام دهیم.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) و نشست شورای ناتو و روسیه  ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دو جانبه برگزار شد.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات جاری میان مقامات واشنگتن و مسکو ارائه کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و میزان نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند. مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند.

آمریکا با هیچ کدام از این درخواست‌ها موافقت نکرده است. با وجود این، مقام های آمریکایی می‌گویند دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا مایل است در مورد برخی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه