نمایش جدید رییس‌ جمهور ترکیه

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، روزنامه حریت‌دیلی، نزدیک به حزب جمهوری خلق ترکیه که بزرگ‌ترین اپوزیسیون این کشور است، نوشت: پلیس ترکیه روز شنبه، چهارم دسامبر یک وسیله انفجاری که به خودروی شخصی یک افسر پلیس چسبیده بود، پیدا کرد.

 این بمب در نزدیکی محل سخنرانی رئیس‌جمهوری ترکیه یافت شد. اردوغان برای سخنرانی به منطقه سیرت، در استان جنوب شرقی ترکیه رفته بود تا از اوضاع آرام کشورش در آینده‌ای نزدیک خبر دهد. به گفته منابع، این خودرو متعلق به یک افسر در جنوب شرقی استان ماردین است که قصد عزیمت به مراسم در سیرت را داشت. بمب پس از آن کشف شد که دوست افسر پلیس متوجه شد چیزی زیر خودرو وجود دارد. بمب اما توسط یک تیم خنثی‌کننده، مهار و بلافاصله تحقیقات در این خصوص آغاز شد.روزنامه «ینی‌شفق» هم می‌نویسد قرار بود این بمب در نزدیکی محل سخنرانی رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه منفجر شود. روزنامه حریت، نیز در گزارش تکمیلی آورد: طرح ترور اردوغان با انفجار بمب درست لحظاتی قبل از آغاز سخنرانی وی در شهر «سیرت» کشف و خنثی شد. حمزه داغ، معاون رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» نیز به «سی‌ان‌ان ترک» گفته است که «تروریست‌ها» درصدد ایجاد اغتشاش در کشور بوده‌اند.

معمولا عملیات تروریستی در ترکیه به گروه داعش یا شبه‌نظامیان کرد جدایی‌طلب نسبت داده می‌شود؛ اما طرفداران فتح‌الله گولن، یکی از رهبران مذهبی ترکیه در آمریکا نیز هم از طرف حزب حاکم و هم احزاب مخالف متهم به طرح کودتا علیه دولت در سال ۲۰۱۶ هستند. این کودتا که منجر به کشته شدن ۲۵۰ نفر شد، ناکام ماند و در پی آن هزاران نظامی، نیروهای پلیس و دولتی متهم به ارتباط با گروه گولن بازداشت یا از کار اخراج شدند. دولت ترکیه بارها اعلام کرده که هواداران گولن در دستگاه‌های مختلف، از جمله پلیس نفوذ کرده‌اند. فتح‌الله گولن که پیش‌تر خود از متحدان اردوغان بود، کم‌کم راه خود را از رئیس‌جمهوری ترکیه جدا کرد و اردوغان نیز بارها این روحانی ترک را که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، متهم کرده است که قصد براندازی دولتش را دارد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه