روسیه در خاورمیانه قدرت تجدیدنظر طلب نیست

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، به‌‌طور کلی به عنوان یک عنصر «خرابکار» در امور بین‌الملل و در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق عمل می‌‌کند و این امر به‌‌وضوح قابل مشاهده است. به نوشته فارن پالیسی، با این حال، در خاورمیانه بزرگ، شکل رفتار روسیه به‌‌طور جدی عجیب و غریب است.

در این منطقه، طی ۲۰ سال گذشته، در واقع این ایالات متحده بوده که به‌عنوان یک اخلال‌‌گر وضع موجود عمل کرده و روسیه نیز سر مسائل کلیدی این منطقه با ایالات متحده اختلافات اساسی داشته است. البته هم روس‌‌ها، هم کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی و آمریکا هم می‌‌دانند، رویکرد روسیه دقیق‌‌تر است. سیاست‌های روسیه برای خدمت به منافع روسیه طراحی شده است. همچنین مشخص شده است که تضاد منافع روسیه با غربی‌‌ها هم تصادفی نیست.این سیاست‌های روسیه بر اساس تجزیه و تحلیل‌‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی روسیه که از اساس هم رویکرد درست‌‌تری دارد، شکل گرفته است. تجزیه و تحلیل پایه‌ای رفتار روسیه که تاکنون درک شده، ممکن است ضد دموکراتیک دیده شود؛ اما دقیق‌‌تر است و ترس از شکنندگی دولت‌‌ها، هرج و مرج و جنگ داخلی و انقلاب‌‌های متوالی در آن لحاظ شده است.

رسیدن به این نگرش ریشه در تجربه‌‌های وحشتناک خود روسیه در قرن بیستم دارد. همان‌طور که ولادیمیر پوتین، رییس‌‌جمهوری روسیه در اکتبر سال ۲۰۰۳، در مورد نتیجه حمله و اشغال عراق از سوی ایالات متحده به نیویورک‌‌تایمز خاطرنشان کرد که ما از وضعیتی که به‌‌وجود آمده است، اصلا تعجب نکردیم، برای اینکه ما آینده این تحولات را دیده بودیم و حالا همان‌گونه که پیش‌بینی کرده بودیم، تحولات پیش می‌‌رود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه