چپ‌های فرانسوی در انتظار معجزه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  با این حال، سوسیالیست‌های مبارز فرانسه امیدها را برای احیای گسترده‌تر سوسیال دموکراسی در اروپا از دست داده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، برای حزب سوسیالیست‌های فرانسوی که از حمایت ۴درصدی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده برخوردار است، خبر پیروزی غافل‌گیرکننده یکشنبه گذشته توسط همتای چپ میانی‌شان در آلمان، امیدواری‌هایی را به همراه داشت.

برتری شکننده اولاف شولتز و حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، به همراه بازگشت مورد انتظار حزب کارگر نروژ به قدرت پس از پیروزی در انتخابات اخیر، امیدها را برای موفقیت سوسیال‌دموکرات‌های اروپا بیشتر کرده است. اگر شولتز موفق به تشکیل دولت شود، سوسیال‌دموکرات‌های قدرتمندترین کشور اروپا یعنی آلمان به صف دولت‌های چپ میانه در اسپانیا، پرتغال و کشورهای اسکاندیناوی سوئد، دانمارک و فنلاند و همچنین نروژ ملحق شده‌اند.پس از آن توجهات به فرانسه معطوف خواهد شد؛ جایی که انتخابات ریاست‌جمهوری در آوریل آینده برنامه‌ریزی شده است. اما کارشناسان می‌گویند در فرانسه امیدهای سوسیال‌دموکرات‌ها برای احیا در این قاره سبز کمرنگ‌تر شده است. با این وجود با پیروزی اخیر سوسیالیست‌ها در آلمان، کارشناسان به این باور رسیده‌اند که شاید این نشانه‌ای بر تغییر جریانات سیاسی در اروپا باشد. اولیویه فور، رهبر سوسیالیست‌ها در یک پست توییتری اخیرا گفته است: «هرگز تصور نکنید که در نبرد از پیش شکست خورده‌اید.» «آن هیدالگو» نامزد ریاست‌جمهوری این حزب هم خاطرنشان کرد که اولاف شولتز، به لطف سیاست‌های مشترک هر دو حزب سوسیال دموکرات- در آلمان و فرانسه- شانس این حزب برای پیروزی بیشتر شده است.

با این حال زمان بیشتری نیاز است که این حزب، که در زمان‌های نه چندان دور بر فرانسه تلسط داشت، بتواند خود را در این کشور احیا کند. خانم هیدالگو، ۶۲ ساله، شهردار پاریس پس از ماه‌ها حدس و گمان برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، سرانجام در اواسط سپتامبر نامزدی خود را اعلام کرد. اما به جای آنکه انتظار می‌رفت در نظرسنجی‌ها جهش خوبی داشته باشد، اما مدام محبوبیتش آب رفته است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه