توافق آکوس ضربه دیگر آمریکا به متحدان پس از بحران افغانستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، توافق و مشارکت امنیتی جدید آکوس با عنوان صلح و ثبات در هند و اقیانوس آرام  اما با هدف مقابله با نفوذ چین صورت گرفت. مقابله با نفوذ چین که در دستور کار دولت جو بایدن قرار دارد، منطقه هند و اقیانوس آرام را برای آمریکا حائز اهمیت بیشتری کرده است.
جو بایدن رییس جمهوری آمریکا با ادعای صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام معتقد است، واشنگتن باید بتواند به محیط استراتژیک کنونی این منطقه و چگونگی گسترش آن بپردازد .
 رییس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید (آکوس/ AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.
اعلام این توافق و مشارکت در حالی بود که سیاست خارجی دولت جو بایدن پس از بحران افغانستان در عرصه بین المللی مورد تردید شرکا و متحدانش قرار گرفته است.
بر اساس گزارش های رسانه ای، مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد این همکاری به خبرنگاران گفتند که تحت مشارکت اعلام شده توسط جو بایدن، بوریس جانسون و اسکات موریسون نخست وزیران انگلیس و استرالیا، آمریکا فناوری و توانایی استقرار زیردریایی های هسته ای را در اختیار استرالیا قرار می دهد.
سه کشور همچنین توافق کردند اطلاعاتی را در زمینه هایی از جمله هوش مصنوعی، قابلیت های سایبری و پدافند زیر آب به اشتراک بگذارند.
آمریکا، استرالیا و انگلیس در این همکاری امنیتی سه جانبه جدید در منطقه هند و اقیانوس آرام برنامه ریزی کرده اند که یک بررسی ۱۸ ماهه در مورد چگونگی دستیابی استرالیا به زیردریایی های هسته ای انجام دهند.
در این همکاری هیچ نامی از فرانسه که به دنبال فروش زیردریایی به استرالیا است، آورده نشد.
اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز در سخنانی گفت که زیردریایی ها در "آدلاید" با همکاری نزدیک با آمریکا و انگلیس ساخته می شوند.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز گفت: ما فرصتی جدید برای تقویت جایگاه انگلستان در خط مقدم علم و فناوری خواهیم داشت  و تخصص ملی خود را تقویت می کنیم و شاید مهمترین آن این است که انگلستان، استرالیا و ایالات متحده به یکدیگر نزدیک تر می شوند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه