اولین مذاکره تجاری در دولت بایدن با چین انجام شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این تماس گمانه‌زنی درباره بهبود شرایط تجارت بین‌الملل را تقویت کرده است. درعین حال برخی رسانه ها سه مانع اصلی توافق جامع میان آمریکا و چین را «حمایت‌های گسترده یارانه‌ای دولت چین از صنایع داخلی»، «عدم پایبندی به خرید محصولات کشاورزی و صنعتی آمریکا» و «مساله انتقال فناوری» می‌دانند که آینده دوئل تجاری بین چین و آمریکا را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

جز این سه مورد، چالش‌های سیاسی بین پکن و واشنگتن شانس ورود دو کشور به فاز دوم توافق تجاری را کمرنگ کرده است. روز گذشته خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی»، از قول وزارت بازرگانی چین اعلام کرد «مذاکرات دو کشور در زمینه تجارت صریح، عملگرا و سازنده بوده است.» هرچند نماینده آمریکا اعلام کرده چالش‌ها میان دو کشور جدی است.این اظهارنظر مسوول مذاکرات تجاری آمریکا با چین گویای اختلافات جدی در مذاکرات دو کشور است. هنوز مشخص نیست جدال آمریکا و چین بر سر نحوه تنظیم تعرفه‌های واردات که از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اوج گرفت، پایان می‌یابد یا نه. برخی از خبرگزاری‌ها نظیر رویترز بر عمیق بودن اختلافات دو کشور تاکید کرده‌اند. با این حال روزنامه نیویورک تایمز در شماره ۲۷مه خود تحلیل کرده توافقات تازه‌ای در راه است که روی پایداری تجارت بین‌الملل برمبنای برخی اقدامات متقابل میان دو کشور تمرکز دارد.

از آنجا که توافق موقت (فاز۱) در پایان سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، سرعت گرفتن مذاکرات در ماه‌های آتی برای ورود به توافق فاز۲ بعید نیست، هرچند وقوع این موضوع قطعی هم نیست. تعدد مشکلات دو کشور که به مسائل تجاری محدود نیست و به حیطه‌های حقوق بشر و پاندمی گسترش یافته، وقوع یک توافق را به سایه‌ برده است.  پیشتر دو کشور گام‌هایی  برای رفع تعارضات برداشته بودند شروع پاندمی اما همه چارچوب‌های جهانی را تا مدت‌ها به حاشیه راند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه