فشار نرخ بهره بر طلا کاهش یافت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  فلز زرد پس از سه ماه متوالی نزولی از آغاز سال‌جاری میلادی و ثبت بدترین بازدهی در اولین فصل سال در ۳۹ سال گذشته، ماه چهارم را تا حدودی بهتر آغاز کرده تا ارزش این فلز ارزشمند در حوالی مرز ۱۷۴۰ دلاری باشد. شاخص دلار آمریکا نیز که ارزش پول آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی را نشان می‌دهد، پس از آنکه حدود یک هفته در کانال ۹۳ واحدی بود روز گذشته به کانال ۹۲ واحدی سقوط کرد.

شاخص دلار آمریکا نیز که سه ماه بازدهی صعودی داشته تاکنون که یک هفته از ماه آوریل می‌گذرد بازدهی در حدود منفی ۵/  ۰ درصد داشته است. یکی دیگر از موضوعاتی که تا حدودی فشار قیمتی از روی طلا را در روز گذشته برداشت کاهش یک درصدی سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا بود. در روزهای گذشته بازار رمزارزها شاهد ثبت دو رکورد جدید بود. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ جهان است با ثبت قیمت ۲۱۵۰ دلاری بالاترین قیمت خود را تاکنون به ثبت رساند. همچنین رالی صعودی اتریوم در هفته‌های اخیر سبب شد تا ارزش بازار رمزارزها برای اولین بار در طول تاریخ از ۲ هزار میلیارد دلار عبور کند. ارزش بازار رمزارزها که طی دو ماه دو برابر شده است اکنون حدود یک‌پنجم ارزش بازار طلاست.

طلا در قله یک هفته‌ای

طلا با صعود روز گذشته خود به بالاترین ارزش‌ در چند هفته اخیر رسید. انتشار گزارش‌های امیدوارکننده اقتصادی آمریکا سبب شد تا ارزش دلار به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های امن دارایی کاهش پیدا کند و طلا که در هفته‌های گذشته بیشتر از هر چیزی تحت‌تاثیر ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه بود از این فرصت استفاده کرد تا افزایشی شود. از سوی دیگر دلار در کف دو هفته‌ای خود قرار دارد و نرخ سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا نیز که در سقف ۱۴ ماهه خود قرار داشت مقداری از آن فاصله گرفته است. آمارهای بهتر از انتظاری که از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود سبب شده تا علاقه سرمایه‌گذاران به بازارهای پرریسک از جمله بازارهای سهام افزایش پیدا کند. روز گذشته بازارهای سهام اروپا توانستند به سطح قبل از پاندمی خود برسند.

سرنوشت طلا در دست بانک‌های مرکزی

تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که از نقطه‌نظر تکنیکال، طلا برای امید به افزایش بیشتر ابتدا باید مرز ۱۷۵۰ دلاری را بشکند. البته گزارش بازار کار آمریکا که سبب شده میل به ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران نسبت به قبل بیشتر شود احتمالا افزایش قیمت طلا را با مشکل مواجه خواهد کرد. چشم‌انداز اقتصادی آمریکا در حال بهبود است و این کشور همراه با چین با سرعت بیشتری نسبت به رقبای توسعه‌یافته خود در حال ریکاوری اقتصادی هستند. لورتا مستر، رئیس فدرال‌رزرو کلیولند نیز روز گذشته در سخنانی تاکید کرد که فدرال رزرو باید برای کمک به رشد اقتصادی بیشتر آمریکا همچنان به سیاست‌های انبساطی خود ادامه دهد. سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در سال گذشته برای حمایت از اقتصاد در برابر بحران کرونا عامل اصلی حمایت از قیمت طلا و ثبت بهترین بازدهی دهه اخیر توسط این فلز زرد بود. اگر فدرال رزرو همچنان بخواهد در چند سال آینده سیاست‌های انبساطی خود را تا اطمینان از ریکاوری کامل اقتصاد ادامه دهد، احتمال صعود طلا به مرزهای قیمتی بالاتر وجود دارد. البته این موضوع نیز اهمیت دارد که بقیه عوامل که بیشتر آنها نزولی هستند چه تاثیری بر قیمت طلا خواهد داشت.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه