عامل نجات‌دهنده طلا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، به‌رغم اینکه طلا از پشتوانه‌های قوی برای آغاز یک روند صعودی برخوردار است، اما فلز زرد مدت‌ها است که در بازه میان دو مرز ۱۸۰۰ دلار و ۱۹۰۰ دلار گیر افتاده است. در هفته گذشته و در روز چهارشنبه یعنی روزی که جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا رسما وارد کاخ سفید شد، طلا با جهش ۷/ ۱ درصدی استقبال مثبتی از رئیس‌جمهور جدید داشت؛ با جهش روز چهارشنبه ارزش طلا تا قیمت ۱۸۷۰ دلاری نیز بالا رفت اما پس از آن مشخص شد این مرز به یکی از خطوط مقاومتی جدید برای طلا تبدیل شده است.

اغلب تحلیلگران بازار بر این باورند که طلا زمانی می‌تواند از محدوده‌ای که مدت‌ها است در آن گرفتار شده، خارج شود که عامل تورم وارد اقتصاد شود. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با افزایش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا احتمالا اقتصاد با مشکل کاهش عرضه مواجه خواهد شد و در آن زمان طلا می‌تواند به قله‌های قیمتی بالاتر فکر کند.

ترس طلا از جمهوری‌خواهان

در حقیقت رفت و برگشت طلا در میانه روزهای چهارشنبه و جمعه از مرز ۱۸۷۰ دلاری بیشتر  مربوط به مسائل سیاسی داخلی ایالات متحده بود. روز چهارشنبه طلا با امیدواری نسبت به ریاست جمهوری جو بایدن و اجرای بسته حمایتی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری صعود قیمتی را تجربه کرد اما پس از آن سرمایه‌گذاران این بازار با افزایش نگرانی‌ها نسبت به مقاومت جمهوری‌خواهان برای تصویب این بسته، بیشتر در صف فروش قرار گرفتند. همزمان با این اتفاقات جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا ابراز نگرانی کرده است که امکان دارد آمریکا در ماه آینده میلادی شاهد بیش از ۱۰۰ هزار مورد مرگ در اثر ویروس کرونا باشد.

کاتالیزور مشروط فلز زرد

تحلیلگران بازار بر این باورند که بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری مد نظر جو بایدن می‌تواند کاتالیزور قدرتمندی برای افزایش قیمت طلا باشد؛ به ویژه اینکه کمیته مالی مجلس سنا به اتفاق آرا نامزدی جنت یلن برای تصدی وزارت خزانه‌داری آمریکا را تایید کرده است. یلن در اغلب صحبت‌های خود و به ویژه در سخنان خود در برابر نمایندگان کنگره از لزوم افزایش هزینه‌ها در راستای کمک به اقتصاد آمریکا سخن به میان آورده است. اما دو شرط مهم برای تاثیر این کاتالیزور بر قیمت طلا وجود دارد؛ فرم و جزئیات این بسته و همچنین مقدار سرعت تصویب و اجرای این بسته عوامل مهمی هستند که در شدت تاثیر بسته محرک مالی بر بازارها بسیار موثرند. در حقیقت مساله اصلی این است که هنوز کار این بسته تمام نشده است و این امکان وجود دارد که جو بایدن با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شود. به همین دلیل بسیاری هنوز بر این باورند که سرنوشت این بسته هنوز مشخص نیست. این نااطمینانی از اینکه در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد به احتمال زیاد سبب به وجود آمدن ترس‌های زیادی در بازارها خواهد شد. با اینکه رقم هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار به اندازه کافی برای بازارهایی مانند طلا سیگنالی صعودی به حساب می‌آید اما اکنون نگرانی بر سر آن است که این بسته با چه سرعتی به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تزریق خواهد شد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه