اسکناس آمریکایی به قعر قیمتی ۶ماهه رفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ تحلیل ترامپی‌های بازار ارز این بود که ترامپ پیروز انتخابات آمریکا خواهد بود و پیروزی او باعث تداوم انتظارات تورمی در بازار و مانع تخلیه حباب ارزی خواهد شد؛ قماری که باخت سنگینی را بر آنان تحمیل کرد.

بازار ارز از اواخر مهرماه، سه موج نزولی را تجربه کرده است. موج اول، قبل از انتخابات آمریکا رخ داد، جایی که عده‌ای از فعالان تصور کردند ممکن است ترامپ برنده انتخابات آمریکا نباشد. در این موج، بازار از سقف تاریخی ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب نشست و به زیر کانال ۳۰ هزار تومانی رفت. موج دوم ریزش دلار، پس از انتخابات آمریکا رخ داد، زمانی که عنوان شد برنده این رقابت نامزد دموکرات بوده است. در واکنش به این اتفاق، اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم نزول کرد، ولی پس از آن وارد فاز اصلاح قیمت شد و مدت زیادی در کانال ۲۵ هزار تومان نوسان کرد. موج سوم ریزش دلار از زمانی آغاز شد که احتمال تایید نتایج انتخابات آمریکا در کنگره این کشور زیاد شد؛ این اتفاق موجب شد، معامله‌گرانی که تصور می‌کردند ترامپ در لحظه آخر ورق را بازگرداند، ناامید شوند و شروع به فروش ارزهای ذخیره خود کنند. دلار در ادامه حرکت در موج سوم ریزش، کانال ۲۳ هزار تومانی را از دست داد و وارد کانال ۲۲ هزار تومانی شد. در معاملات پشت خطی روز یکشنبه نیز گفته می‌شد که اسکناس آمریکایی به کانال ۲۱ هزار تومان رفته است. بازار از اوایل شهریورماه کانال ۲۲ هزار تومان را به چشم ندیده بود و آخرین باری که کانال ۲۱ هزار تومان را تجربه کرده بود، به مردادماه سال‌جاری بازمی‌گشت.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت، هواداران ترامپ در بازار دلار در سه مرحله از بازار خارج شدند، قبل از انتخابات، بعد از انتخابات و در مرحله آخر با تایید انتخابات آمریکا توسط کنگره.

اثرات یک انتخابات بر بازار ارز

تاثیرگذاری عامل انتخابات آمریکا بر بازار ارز را می‌توان با یک اتفاق ترسیم کرد؛ زمانی که اعلام شد برخلاف نظرسنجی‌ها، ترامپ در ایالت فلوریدا پیروز شده است، خریداران به بازار هجوم آوردند و اسکناس آمریکایی را تا مرز ۳۰ هزار تومان بالا بردند. مدت کوتاهی نگذشت که در خبرها عنوان شد بایدن در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا شانس پیروزی بالایی دارد. با اعلام این خبر، اسکناس آمریکایی در چنان مسیر ریزشی قرار گرفت که قیمت به سرعت به کانال ۲۷ هزار تومانی رفت و با قطعی شدن پیروزی بایدن، عقب‌گرد قیمتی تا مرز ۲۳ هزار تومانی نیز صورت گرفت. پس از اینکه موج دوم نزولی دلار در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان متوقف شد، بازار روزگار آرامی را پشت‌سر می‌گذاشت؛ قیمت از آذر تا اواسط دی‌ماه، نوسانات بسیار محدودی داشت. با این حال، آرامش بازار در روزهای انتهایی دی ماه با ورود موج جدیدی از فروشندگان از دست رفت.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه