روز آرام دلار

به گزارش رویترز، با توافق صورت گرفته بین لندن و بروکسل، بن بست در مذاکرات برگزیت پس از حدود چهار سال به پایان خواهد رسید. با وجود آنکه بخش بزرگی از مبادلات تجاری دو طرف به مانند قبل ادامه پیدت خواهد کرد اما در زمینه مهاجرت و رفت و آمد شهروندان اتحادیه اروپا و انگلیس به خاک یکدیگر با محدودیت های زیادی همراه خواهد بود. هنوز دو طرف به توافق بر سر میزان دسترسی بخش بانکی و مالی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا نرسیده اند و بعید است اتحادیه اروپا با دسترسی کامل بخش مالی و بانکی انگلیس به بازار خود موافقت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در اقدامی که می تواند به عنوان سیگنالی مثبت از طرف چین برای کاستن از تنش های تجاری با آمریکا ارزیابی کرد، وزارت دارایی چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که معافیت شش محصول وارداتی خود از آمریکا که مشمول تعرفه نمی شوند را تمدید می کند. این معافیت طبق اعلام طرف چینی به مدت ۱۲ ماه اعتبار خواهد داشت و در راستای عمل به تعدات این کشور در فاز نخست توافق تجاری با آمریکا انجام می شود. چین در قالب فاز نخست توافق تجاری خود با آمریکا متعهد به افزایش واردات خود از این کشور با هدف کاستن از مازاد تراز حساب تجاری خود است. 

سال ۲۰۲۰ برای دلار در شرایطی به پایان می رسد که آسیب گسترده کرونا به اقتصاد این کشور و وادار شدن بانک مرکزی به چاپ گسترده پول، دلار را زیر فشار شدیدی قرار داد. ارزش دلار مقابل ارزهای معتبر جهانی در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط شش درصد کاهش را تجربه کرد تا بدین ترتیب یکی از بدترین سال های دلار در طول یک دهه اخیر به ثبت برسد. بسیاری از کارشناسان ارزی معتقدند استقراض سنگین کسب و کارهای آمریکایی و کاهش توان مالی مصرف کنندگان این کشور باعث خواهد شد دلار در ماه های نخست سال ۲۰۲۱ نیز کماکان تحت فشار باقی بماند و کار دشواری را در برابر رقای اصلی خود داشته باشد. 

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه