امیدواری طلا به بسته حمایتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر مشاهده نوع جدیدی از ویروس کرونا که مسری‌تر از گونه‌های دیگر آن است در بریتانیا سبب شد تا آغاز معاملات بازارهای جهانی در آخرین هفته کامل از سال ۲۰۲۰ با نوسانات زیادی همراه شود. انتشار اخبار نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا و همچنین به نتیجه نرسیدن مذاکرات مربوط به قرارداد تجاری برگزیت روز گذشته سبب شد تا ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا طی یک روز سقوط ۲ درصدی را به ثبت برساند تا این نرخ برابری از ۳۵/ ۱ در هفته گذشته، به مقدار ۳۲/ ۱ واحد برسد. همچنین هجوم سرمایه‌ها به سوی دلار آمریکا سبب شد تا ارزش پول آمریکا در برابر پنج ارز مهم جهانی به نزدیکی مرز ۹۱ واحدی برسد. این در حالی بود که هفته گذشته شاخص دلار آمریکا تا مرز ۷/ ۸۹ واحدی هم سقوط کرده بود و هفته‌ای با بازدهی منفی یک درصدی را پشت سر گذاشته بود.

همچنین نوسانات دلار آمریکا در برابر ارزهای اروپایی، بازار طلا را نیز بی‌نصیب نگذاشت. در حالی که طلا روز دوشنبه را با قدرت آغاز کرده بود و بعد از حدود ۶ هفته مجددا توانسته بود به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری بازگردد، با قدرت گرفتن شاخص دلار در میانه روز، قیمت فلز زرد تا میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری سقوط کرد. همچنین روز گذشته بیت‌کوین نیز نوساناتی مشابه با طلا را تجربه کرد و در حالی که در ابتدای روز معاملاتی با ثبت قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ دلاری به رکورد تاریخی روز یکشنبه نیز نزدیک شده بود، در ادامه روز و با افزایش ارزش دلار قیمت پرطرفدارترین رمز ارز جهان مجددا به کانال ۲۲ هزار واحدی بازگشت.

ضربه محکم دلار به طلا

در حالی که طلا پس از یک ماه و نیم تمام شرایط را آماده صعود به کانال ۱۹۰۰ دلاری می‌دید و حتی در اوایل روز توانسته بود این سد محکم را پشت سر بگذارد، شرایط بریتانیا سبب شد تا طلا نتواند جایگاه خود را بالاتر از مرز روانی مهم ۱۹۰۰ دلاری حفظ کند. طلا در ابتدای روز گذشته با انتشار اخباری مبنی‌بر نزدیک شدن رهبران دو حزب در کنگره آمریکا آماده آغاز روند صعودی بود. خبرها حکایت از آن دارد که نمایندگان کنگره آمریکا بر سر بسته ۹۰۰ میلیارد دلاری به توافق رسیده‌اند؛ بسته محرک مالی که در شرایط کنونی که وضعیت پاندمی در آمریکا بغرنج‌تر از گذشته شده است و آمار روزانه مبتلایان به این ویروس به بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، بیشتر از گذشته ضروری به نظر می‌رسید. عامل دومی که سبب شده است تا تحلیلگران به صعود طلا تا پایان سال به بالای مرز ۱۹۲۵ دلاری امیدوار باشند، سیگنال‌های انبساطی فدرال رزرو در آخرین نشست خود در سال ۲۰۲۰ میلادی بود. فدرال رزرو هفته پیش متعهد شده بود تا زمانی که ریکاوری اقتصادی آمریکا به شرایط باثباتی نرسد انتقال پول به بازارهای مالی را ادامه دهد و نرخ بهره هدف را نیز در سطوح پایین نگه دارد

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه