امیدواری برای صعود طلا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که معامله‌گران خود را برای تعطیلات سال نوی میلادی آماده می‌کنند، آخرین موضوع مهم و بلاتکلیف سال پرماجرای ۲۰۲۰ موضوع بسته محرک مالی در آمریکاست؛ موضوعی که بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا هفته آینده به سرانجام برسد.

در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین عامل صعود طلا، سخنان جرومی پاول بعد از آخرین نشست فدرال رزرو در سال جاری بود؛ سکان‌دار بانک مرکزی آمریکا اطمینان داد تا زمانی که بازار کار آمریکا در شرایط باثبات قرار نگیرد، این نهاد به برنامه خرید دارایی‌های خود و حمایت از اقتصاد آمریکا ادامه خواهد داد.

پشتوانه‌ای به نام فدرال رزرو

جرومی پاول در صحبت‌های خود تاکید کرد که فدرال رزرو نهایت انعطاف را برای مطابقت با شرایط اقتصادی به خرج خواهد داد. تحلیل‌گران هدف ۱۹۲۵ دلاری طلا تا کریسمس را هنوز در دسترس می‌دانند. پیتر هاگ مدیر بخش تجارت جهانی سایت کیتکو در این مورد گفت: صحبت‌های پاول این موضوع را به خوبی شفاف کرد که مقامات بانک مرکزی همچنان با تمام قدرت قصد حمایت از اقتصاد را دارند و پیش‌بینی نمی‌شود حداقل تا سال ۲۰۲۳ خبری از اقدامات انقباضی باشد. این موضوع به این معنی است که سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو و همچنین هدف‌گذاری شناور نرخ تورم آن، تا دو سال آینده به طول می‌انجامد. هاگ نسبت به روند قیمتی طلا حداقل تا زمانی که اقتصاد جهانی به شرایط نرمال خود بازگردد، یعنی حدودا فصل سوم سال ۲۰۲۱، بسیار خوشبین است. این کارشناس در این مورد افزود که از نظر سیاست‌های پولی و همچنان از چشم‌انداز بانک‌های مرکزی، همه چیز بر وفق مراد طلا است؛ سیاست‌هایی که موجب افزایش کسری و تضعیف روند دلار خواهند شد و همین موضوع سبب می‌شود تا طلا همچنان وضعیت خوبی داشته باشد.

دو عامل اصلی در هفته آخر ۲۰۲۰

در مورد هفته آینده که آخرین روزهای معاملات در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، دو عامل اصلی را می‌توان برای نوسانات ارزش فلز زرد برشمرد. به‌طور کلی سرمایه‌گذاران به‌دنبال سرانجام دو اتفاق مهم در آخرین روزهای سال هستند؛ دو اتفاقی که می‌توانند تاثیر مهم بر بازارها بگذارند. سرمایه‌گذاران در وهله اول مذاکرات سیاست‌مداران اروپایی را در مورد مساله قرارداد تجاری برگزیت دنبال می‌کنند و در قاره دیگری پیگیر آخرین وضعیت مذاکرات در کنگره برای بسته محرک مالی جدید خواهند بود. نمایندگان هر دو حزب در آمریکا ساعت کمی مهلت دارند تا قبل از پایان سال جاری درباره بسته ۹۰۸ میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد آمریکا به توافق برسند. در هر صورت تا آخر هفته آینده معلوم خواهد شد که بالاخره بسته مالی جدید به تصویب خواهد رسید یا خیر. البته تحلیل‌گران بر این باورند که بازارها هفته‌ها است که روی بسته مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری حساب باز کرده‌اند و عدم توافق در کنگره و عدم تصویب آن می‌تواند شرایط بازارها را معکوس کند. در مورد موضوع برگزیت نیز در حال حاضر تحلیل‌گران سیاسی شانس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق تجاری را بیش از ۵۰ درصد تخمین می‌زنند؛ موضوعی که اگر به تحقق بپیوندد مطمئنا برای فلزات گرانبها از جمله طلا خبر خوبی خواهد بود. عدم توافق تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا نگرانی‌ها و نااطمینانی‌ها در بازارها را افزایش خواهد داد و این موضوع همواره به سود طلا تمام شده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه