جامه ترامپ بر تن اروپا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  به نظر می‌رسد که وداع قریب‌الوقوع دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا با قدرت و جایگزین شدن او با جو بایدن، مردی که در جشن تولد توافق هسته‌ای ایران با 1+5 وقت در سال 2015، دست راست باراک اوباما، چهل و چهارمین رییس‌جمهور امریکا بود، اروپایی‌ها را امیدوار به بازگشت واشنگتن به برجام و حتی فراتر از آن یعنی توسعه دامنه آن کرده است.

همزمان در منطقه غرب آسیا، متحدان عبری و عربی ایالات‌متحده تلاش می‌کنند با طرح مساله برجام، هم به اصطلاح اولویت خود را به دولت جدید امریکا تحمیل کنند و هم به تصور خود توجه جو بایدن را از آشوب به راه افتاده در پرونده صلح فلسطین، فاجعه انسانی در یمن و همچنین پرونده همچنان نیمه‌باز قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان‌سعودی در استانبول منحرف سازند.

در این میان ایران همزمان در چند جبهه در حال نبرد دیپلماتیک، امنیتی، اقتصادی و البته سیاسی است. در شرایطی که جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب به‌کرات بازگشت به توافق هسته‌ای در دولتش را مورد تایید قرار داده و اعضای متفاوت تیم او نیز تلاش می‌کنند همین پیام را به متحدان اروپایی بدهند، تهران از بازگشت اعضای برجام به اجرای کامل تعهدات داده شده استقبال اما همزمان تاکید می‌کند که قرار نیست درباره چند و چون تعهدات هسته‌ای داده شده در سال 2015 و همچنین ورود مباحث غیرهسته‌ای به این توافق رایزنی جدیدی صورت بدهد. البته در حاشیه این پیام‌رسانی از سوی دستگاه دیپلماسی، اتمام‌حجتی هم از سوی مجلس شورای اسلامی برای ضرورت رفع هر چه سریع‌تر تحریم‌ها صورت گرفته است؛ اتمام‌حجتی که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در بازه زمانی دو ماهه پس از ابلاغ مصوبه مجلس در بر می‌گیرد. 

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه