دلار در معاملات جهانی صعود کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چشم انداز اقتصادی جهان رو به بهبود است و این مساله به نوبه خود باعث کاهش دارایی های امن تر و افزایش تقاضا برای دارایی های پرریسک شده است. در ماه نوامبر، رشد بخش تولیدات چین به بالاترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسیده است و این مساله می تواند نقش رهبری چین در رهبری رشد اقتصادی جهان را تقویت کند.از سوی دیگر در اروپا زمان برای انگلیس و اتحادیه اروپا به سرعت در حال گذشتن است و طرفین هنوز نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده خود با یکدیگر برسند. نخست وزیر اسکاتلند با انتقاد از روند فعلی مذاکرات برگزیت از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس دفاع کرده است. دو سال پیش همه پرسی استقلال اسکاتلند شکست خورد اما نظرسنجی های فعلی حاکی از افزایش شمار طرفداران استقلال از انگلیس است. 

حساسیت بازارهای مالی نسبت به خبر توسعه واکسن کرونا بیشتر شده است؛ چرا که اگر این تولید انبوه این واکسن ها بیشتر از حد انتظار طول بکشد یا واکسن ها اثربخشی لازم را در بین تمامی سنین و گروه ها نداشته باشند، احتمالا شاهد اعمال جدید قرنطینه ها و تعطیلی کسب و کارها خواهیم بود؛ به ویژه آن که این قرنطینه ها هزینه اقتصادی کاملا قابل توجهی دارند. برای مثال، یک مدل سنجی صورت گرفته توسط مدرسه کسب و کار پاریس و دانشگاه میلان ایتالیا نشان می دهد که بین ماههای می تا مارس قرنطینه سراسری به میزان ۱۶۸ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت زده اما جان حدود ۲۹ هزار نفر را نجات داده است.  این بدان معنی است که تقریبا به ازای جان هر شهروند آمریکایی حدود ۶ میلیون دلار هزینه به اقتصاد آمریکا تحمیل شده است.  

احتمال تقویت سیاست حمایتی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر با توجه به باقی ماندن ریسک کرونا شدت گرفته است و اگر چه شماری از مدیران ارشد این نهاد احتمال تغییر رویکرد محسوس در کوتاه مدت را رد کرده اند اما ممکن است باهدف جلوگیری از موج ورشکستگی کسب و کارها در آمریکا، بانک مرکزی آمریکا بیش از پیش در بازارهای مالی مداخله کند. از سوی دیگر با توجه به اعلام برنامه برخی از دولت های اروپایی نظیر انگلیس برای استقراض بیشتر، انتظار نمی رود چشم انداز اقتصادی اروپا نیز چندان روشن باشد و چین موتور محرک رشد اقتصادی خواهد بود.  

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه