نفع بیت‌کوین از سقوط طلا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همزمان با سقوط طلا به یک کانال پایین‌تر، سومین هفته نزولی متوالی طلا نیز به ثبت رسید تا تیره‌روزی‌های طلا همچنان ادامه داشته باشد. طلا طی سه هفته گذشته بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است و همزمان با آغاز انتشار اخبار امیدوارکننده درباره واکسن، از میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری تا زیر مرز ۱۷۹۰ دلاری سقوط کرد.

از نظر تحلیلگران رفتار طلا نسبت به دیگر بازارها نسبتا ناسازگار بوده است، زیرا تمام عواملی که در ماه‌های اخیر سبب شدند تا طلا قله‌های قیمتی جدید را فتح کند هنوز در بازارها حضور دارند. به‌طور کلی تحلیلگران دو عامل را تاکنون درباره سقوط قیمتی طلا نام برده‌اند؛ در درجه اول کاهش قیمت طلا و شکسته شدن پی‌در‌پی مرزهای حمایتی سبب شد تا آستانه ضرر بسیاری از سرمایه‌گذاران شکسته شود و بسیاری از آنها در موقعیت فروش قرار بگیرند. از سوی دیگر بازدهی‌های خیره‌کننده رمزارزها از جمله بیت‌کوین سبب شده است تا جذابیت بازار رمزارزها سبب خروج سرمایه‌ از بازارهایی مانند طلا شود.

اکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری ایجاد شده است که ریزش‌های اخیر فلز زرد، نشانه پایان بازار صعودی طلا در سال جاری است. حتی بسیاری از تحلیلگران در حال تصحیح پیش‌بینی‌های خود از طلای ۲ هزار دلاری هستند. با اینکه هنوز بسیاری از کارشناسان بازار جهانی بر این باورند که عوامل کلان اقتصادی همچنان فضای صعودی را برای طلا ایجاد کرده است، اما گروهی از آنها پیش‌بینی‌های خود درباره تاریخ رکوردشکنی جدید قیمتی طلا را به تعویق می‌اندازند. در حقیقت این گروه از تحلیلگران بر این باورند که طلا در صورتی هم که بتواند رکوردشکنی جدیدی را به ثبت برساند، این رکوردشکنی حتما دیرتر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد رخ خواهد داد. پایه این استدلال بر این موضوع بنا شده است که همچنان فضای اقتصادی جهان برای صعود طلا فضای مناسبی است.

کوین گرادی رئیس کمپانی Phoenix Futures and Options LLC در این باره معتقد است که طلا نه به سبب پاندمی کرونا بلکه به دلیل واکنش‌های سیاستی به پاندمی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون رالی صعودی را به ثبت رساند. بسته‌های حمایتی، کاهش ارزش دلار و نرخ‌های بهره بسیار پایین توسط بانک‌های مرکزی دلایلی بودند که سبب شدند تا طلا بتواند در سال ۲۰۲۰ رکورد قیمتی خود را جابه جا کند. گرادی در ادامه گفت به نظر من هنوز هیچ یک از این عوامل از بین نرفته است و تمام آنها در سر جای خود باقی هستند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه