دو عامل مقاومت قیمت طلا چیست؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا در دو هفته اخیر به اضافه کاهش احتمال تنش در روند انتقال قدرت میان دونالد ترامپ و جو بایدن سبب شده است تا چشم‌انداز اقتصادی در بازارها شفاف‌تر از ماه‌های گذشته شود. شاخص داوجونز روز سه‌شنبه برای اولین بار در طول تاریخ از مرز ۳۰ هزار واحدی عبور کرد و این درحالی بود که ارزش این شاخص در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ در اوایل کانال ۲۸ هزار واحدی بود. شاخص S&P ۵۰۰ نیز با رشد ۱۱درصدی در ماه نوامبر اکنون به سطحی بالاتر از ماه ابتدایی سال جاری میلادی رسیده است.

طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی، پس از روند نزولی روزهای اخیر خود توانست فعلا بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری جایگاه خود را حفظ کند. این درحالی بود که ارزش فلز زرد روز سه‌شنبه و پس از دو روز افت شدید ارزش، تا قیمت ۱۸۰۰ دلاری نیز پایین آمد اما با مقاومت تقاضا مواجه شد تا فعلا وارد کانال ۱۷۰۰ دلاری نشود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه طلا مجموعا بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد تا از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه ارزش هر اونس طلا ۳/ ۳ درصد افت قیمت را در فضایی که اخبارهای امیدوارکننده واکسن باعث خروج پول‌ها از پناهگاه‌های امن شده است را رقم بزند. یکی از دلایل حفظ ارزش طلا بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری در روز گذشته افزایش ارزش دلار آمریکا در ابتدای روز بود هر چند که این افزایش ارزش برای پول آمریکایی چندان قدرتمند نبود تا شاخص دلار همچنان در ابتدای کانال ۹۲ واحدی باقی بماند.

افت ۱۵۰ دلاری طی دو هفته

شاید بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران بازار طلا، فکر نمی‌کردند طلا بیش از نیمی از اندوخته‌های خود از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون را طی دو هفته از دست بدهد؛ فلز زرد طی دو هفته اخیر حدود ۱۵۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است و همین موضوع نیز یکی از دلایلی بود که ارزش طلا را روز چهارشنبه بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری حفظ کند. در حقیقت اکنون بسیاری از معامله‌گران به‌دلیل رالی پرسرعت نزولی طلا روز گذشته را زمان مناسبی برای خرید در نظر گرفتند. در حقیقت تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که دلار تضعیف شده کنونی با پایین آوردن هزینه خرید طلا، فرصت مناسبی را برای آن دسته از معامله‌گرانی که در ماه مارس از خرید طلا جا مانده بودند را فراهم کرده است.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه