سوداگران به اسم تاجر میلیون‌ها دلار گرفتند/ افزایش ثبات اقتصادی در گرو حذف ارز دولتی است

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با اشاره به اخباری که این روزها در خصوص تخصیص ارز دولتی4200تومانی به فرهاد مجیدی سرمربی اسبق تیم فوتبال استقلال تهران منتشر می‌شود، گفت: این واقعیت که یک عده ویژه‌خوار در کشور وجود دارند که حتی در شرایط سخت معیشتی و در روزهایی که مردم برای تامین اقلام اساسی هم با مشکل مواجه هستند، دسترسی گسترده‌ای به دلار 4200تومانی و سایر فرصت‌های اقتصادی دارند، برای افکار عمومی آزاردهنده است. سالهاست که اقتصاد ایران، ضرباتی متعددی از ارز چند نرخی خورده است، اما همچنان افراد و جریاناتی به رانت سرشار متصل هستند. ضمن اینکه این جریانات با استفاده از شبکه رسانه‌ای قدرتمندی که در اختیار دارند به گونه ای فضاسازی می‌کنند که در صورت حذف ارز دولتی، اقتصاد با مشکلات و گرانی‌های دامنه داری رو به رو می شود.

او در ادامه افزود: گذشته از اینکه ماجرای تخصیص ارز به فرهاد مجیدی تا چه اندازه مستند است، روند کلی تخصیص ارزهای 4200 تومانی در اقتصاد را معقول و منطقی نمی‌دانم. یک زمانی در اقتصاد کشور ارز 4200 به کار گرفته شد تا در برابر جنگ همه جانبه دشمن  در نقش یک سوپاپ اطمینان، بخشی از فشارهای معیشتی وارد شده بر مردم را جبران کند، اما آمارهای مستند حاکی است که نه تنها این ارز در بهبود شاخص‌های معیشتی اثری نداشته، بلکه متولیان امر با با استفاده نا به جا از ابزار ارز ترجیحی و تخصیص ارز به افراد غیر متخصص و سوداگر، زمینه عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی را افزونتر کرده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین یادآور شد: تبعات ارز 4200 تومانی تنها در حوزه اقتصاد و معیشت متبلور نمی شود، تبعات این نوع رفتارها در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز کاملا نمایان است. گسترش فقر، شکاف طبقاتی و تقویت این رویکرد که افراد از طریق روابط خاص، دلالی و پشت هم اندازی می توانند به ثروت های نجومی و باد آورده برسند، بدون تردید اثرات مخرب خود را در رشد آسیب های اجتماعی وناهنجاری های فرهنگی نیز نشان خواهند داد. افرادی سوداگر به اسم صادرکننده، تاجر یا وارد کننده از طریق ارتباطات خاص به این ارز دسترسی پیدا کردند و باعث شد تا امروز ضربات سنگین‌تری در حوزه هایی چون تورم، کاهش ارزش پول ملی و... به کشور وارد شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه