نقشه متفاوت بایدن برای مهار چین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه، ۱۵کشور آسیا و اقیانوسیه با محوریت چین بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان موسوم به «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) را امضا کردند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی تشکیل این بلوک تجاری بزرگ را یک «کودتای بزرگ» در راستای توسعه نفوذ چین توصیف کرد. الجزیره در گزارش ۱۷ نوامبر نوشت، وقتی از بایدن در کنفرانس خبری در «ویلمینگتون»، دلور، پرسیده شد که آیا ایالات‌متحده به RCEP ملحق خواهد شد یا نه، وی پاسخ داد او هم اکنون نمی‌تواند در مورد سیاست تجاری آمریکا سخنی بگوید؛ زیرا هنوز در قدرت مستقر نشده است «و در زمان حاضر فقط یک رئیس‌جمهور وجود دارد.»

او در این کنفرانس خبری گفت: «ما ۲۵ درصد از اقتصاد دنیا را در دست داریم. باید به دیگر دموکراسی‌ها دست یاری بدهیم، یعنی آن ۲۵ درصد دیگر (یا بیشتر) تا اینکه بتوانیم قواعد راه را وضع کنیم و چین و دیگران را به پذیرش آنها واداریم.» امضای «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) در اجلاس منطقه‌ای در‌هانوی، ویتنام، بزرگ‌ترین توافق تجاری دنیا را تشکیل می‌دهد که ۳۰ درصد از اقتصاد جهان و یک‌سوم جمعیت جهان را پوشش می‌دهد و قدرت‌های آسیایی مانند ژاپن، چین و کره جنوبی را برای اولین بار گرد هم می‌آورد. توافق RCEP همچنین ضربه‌ای دیگر به آمریکا محسوب می‌شود؛ چراکه ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۷ از «شراکت ترانس پاسیفیک» (TPP) که متشکل از ۱۲ کشور بود، خارج شد؛ این توافق در زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور بود مورد مذاکره قرار گرفته و اجرایی شده بود. در حالی که اعضای TPP شامل ژاپن و بسیاری از حامیان تجارت آزاد ابراز امیدواری کرده بودند که ایالات‌متحده بار دیگر به این توافق بازگردد، اما بایدن و مشاورانش در این رابطه سخن چندانی نگفته‌اند. در عوض گفته‌اند که به سرعت تعرفه‌ها را بر کالاهای چینی «بر نمی‌دارند».

«میرون بریلیانت» معاون اجرایی اتاق بازرگانی ایالات‌متحده، روز دوشنبه گفت که نگران است واشنگتن به‌دنبال امضای RCEP از تحولات منطقه عقب بماند. او در عین حال افزود که اگرچه واشنگتن از مزایای آزادسازی تجاری استقبال می‌کند، اما نباید به این بلوک ملحق شود. این مقام بازرگانی آمریکا افزود: «با توجه به نقایص RCEP، ما توصیه نمی‌کنیم که ایالات‌متحده به این توافق ملحق شود.» او افزود که توافقات تجاری اخیر آمریکا شامل قواعد قدرتمندتر و قابل اجراتری در مورد مسائلی مانند تجارت دیجیتال، موانع غیرتعرفه‌ای و حفاظت از مالکیت فکری است. او افزود: «با این حال، ایالات‌متحده باید یک تلاش رو به جلوتر و استراتژیک‌تری را برای حفظ حضور قوی‌تر آمریکا در منطقه اتخاذ کند. در غیر این صورت، ما به‌عنوان یکی از موتورهای محرک رشد جهانی چاره‌ای نخواهیم داشت که بیرون بنشینیم و فقط نظاره‌گر باشیم.» بایدن گفته بود به رهبران اعلام کرده است که آمریکا با اصرار بر این مساله به تجارت خواهد پرداخت که واشنگتن «روی کارگران آمریکایی سرمایه‌گذاری کند و کار و کارگر آمریکایی را رقابتی‌تر سازد» و اطمینان یابد که کار و منافع زیست‌محیطی در مذاکرات تجاری جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت و «دیگر انگشت در چشمان متحدانمان نخواهیم کرد.»

اما پرسشی که در بسیاری از محافل مطرح است این است که سیاست‌های ایالات‌متحده در برابر چین چه خواهد بود و کدام حوزه‌ها را دربرخواهد گرفت؟ «جین ویلن» در گزارش ۱۶ نوامبر برای واشنگتن‌پست نوشت، دونالد ترامپ در دوران ریاست ۴ساله خود بر کاخ سفید، آمریکا را در مسیر جدید و البته نبرد درازدامنی با چین در انداخت. یکی از این حوزه‌های نبرد با چین «تکنولوژی» است؛ مساله‌ای که ترامپ آن را تهدید امنیتی برای آمریکا و ابزاری برای گسترش نفوذ چین می‌دانست. بایدن، رئیس‌جمهور منتخب هم همین رویکرد را در پیش خواهد گرفت. بنابراین چین نباید انتظار یا پیش‌بینی این مساله را داشته باشد که دوران بایدن شاهد تحول عمیق یا دگرگونی اساسی در سیاست خارجی آمریکا باشد. متخصصان بر این باورند که اگرچه ممکن است لحن آمریکای بایدن نسبت به آمریکای ترامپ نرم‌تر شود، اما این لزوما به این معنی نیست که در زمینه تکنولوژی شاهد کوتاه آمدن آمریکایی‌ها باشیم. این گزارشگر بر این باور است که از بایدن انتظار می‌رود که در برخی مسائل رویکرد سختی در برابر چین اتخاذ کند؛ از جمله محدودیت در صادرات برخی اقلام که به کار «هوآوی» می‌آید. کارشناسان بر این باورند که بایدن احتمالا حمایت بیشتری را از متحدانش نسبت به ترامپ به دست خواهد آورد و بنابراین، دست بازتری خواهد داشت تا سیاست‌هایی همگون‌تر نسبت به ترامپ در قبال چین درپیش‌بگیرد. شرکت چینی هوآوی که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی در جهان به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای توسعه و راه‌اندازی زیرساخت‌های مربوط به نسل پنجم شبکه اینترنت همراه موسوم به شبکه ۵G کرده است، در یکی دو سال گذشته به شدت از سوی دولت آمریکا تحت فشار قرار گرفته و با محدودیت‌های جدی در فعالیت فروش محصولات و همکاری در جهت توسعه زیرساخت‌های شبکه ۵G مواجه شده است. در ماه مه سال ۲۰۱۹ وزارت بازرگانی آمریکا به دستور کاخ سفید، شرکت هوآوی را در لیست سیاه قرار داد و تمام شرکت‌های آمریکایی را از ادامه همکاری با این شرکت بزرگ منع کرد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه