خوش‌بینی بازارها به واکسن دوم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ تمام بازارها از شرق تا غرب، از بازارهای آسیایی گرفته تا سهام‌های اروپایی و شاخص‌های آتی وال‌استریت در ابتدای هفته جاری یک‌دست سبزپوش شدند. از طرفی خبرهای امیدوارکننده اقتصادی از ژاپن و چین و ازسوی دیگر مخابره سیگنال مخالفت دولت آینده جو بایدن با قرنطینه سراسری با پشتوانه خبر امیدوارکننده آزمایش موفقیت واکسن در هفته گذشته دست به دست هم داده‌اند تا چشم‌انداز اقتصادی جهان، بازارها را وارد روند صعودی کند.

همچنین در میانه روز گذشته دومین خبر خوب مربوط به واکسن نیز به بازارها مخابره شد. خبری که از یکسو سرعت روند صعودی بازارها را افزایش داد و ازسوی دیگر سبب شد تا دومین ضربه شدید  طی یک هفته به قیمت پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا وارد شود. مدرنا دومین شرکت داروسازی آمریکایی است که دقیقا یک هفته بعد از اعلام شرکت Pfizer از موفقیت ۵/ ۹۴ درصدی آزمایشات واکسن کرونا خبر داده است. تخمین زده می شود تا پایان ماه دسامبر، یعنی پایان سال‌جاری میلادی، ۶۰ میلیون واکسن برای استفاده اضطراری در آمریکا آماده استفاده باشد. با این‌که طلا تا اواسط روز دوشنبه قیمت خود را در نزدیکی مرز ۱۹۰۰ دلاری حفظ کرده بود با انتشار خبر واکسن مدرنا، تا قیمت ۱۸۶۴ دلاری نیز سقوط کرد. در ادامه روز و تا ساعت ۴ بعدازظهر طلا توانست کمی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد.  با اینکه گفته می‌شد خبر واکسن دوم کرونا مهم‌تر از واکسن اول است، ‌ولی اثر آن بر بازارها و به‌خصوص بازار طلا محدودتر بود. مدرنا تایید کرده است که ماندگاری واکسنش در دمای یخچال بیشتر است. واکسن مدرنا به مدت ۳۰ روز در دمای یخچال پایدار باقی می‌ماند. از آنجا که یکی از چالش‌های مهم برای واکسن کرونا،‌ نحوه حمل و نقل آن بوده است،‌خبر ماندگاری از اهمیت زیادی برخوردار بود.

مدرنا اعلام کرده است که طی هفته‌های آتی مجوز استفاده اضطراری را از FDA اخذ خواهد کرد. نگرانی‌هایی هم در مورد اثرات جانبی واکسن وجود دارد ، ‌ولی این شرکت اعلام کرده است که استفاده از این واکسن عوارض خاصی به دنبال نداشته است.

مخالفت بایدن با قرنطینه سراسری

علاوه‌بر فضای خوش‌بینانه‌ای که در بازارها با انتشار دومین خبر امیدوارکننده واکسن مسلط شد، روز دوشنبه هر کدام از بازارها دلایل خاص خود را برای افزایش در ارزش شاخص‌های خود داشتند. شاخص آتی S&P ۵۰۰ در حالی که در دو هفته اخیر بیش از ۵/ ۹ درصد افزایش ارزش داشته است، روز گذشته نیز به مسیر صعودی خود ادامه داد و نزدیک به یک درصد افزایش در ارزش را رقم زد. در حالی که این شاخص و دیگر شاخص‌های وال‌استریت اکنون با پشتوانه خبری آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن به کار خود ادامه می‌دهند، بیشترین نگرانی‌شان در ارتباط با افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی در آمریکا و ترس از اعمال قرنطینه‌ای سراسری در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود. اما این نگرانی هم پس از اعلام نظر یکی از مشاوران ارشد جو بایدن درباره مخالفت احتمالی او با قرنطینه سراسری در آمریکا تا حد زیادی مرتفع شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند دولت آینده آمریکا به رهبری جو بایدن احتمالا محدودیت‌های هدفمندی را در ایالت‌هایی که وضعیت ویروس کرونا در آنها وخیم است مورد اجرا قرار دهد.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه