سکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی نرفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، دلار دیروز ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. در بازار سکه هم این فلز گرانبها توانست ۲۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کند و به بهای ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد. این افزایش از آن جهت برای بازار سکه اهمیت داشت که نقش حمایت ۱۲ میلیون تومانی را برای معامله‌گران بازار برجسته‌تر کرد. برخی فعالان انتظار داشتند، سکه در ادامه روند کاهشی خود دیروز به زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی برود. حتی گفته می‌شد که در انتهای روز یکشنبه در معاملات پشت خطی، فلز گرانبهای داخلی در حوالی ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هم مورد معامله قرار گرفت. با این حال، رشد دلار در بازار آزاد از قیمت سکه حمایت کرد.

به گفته برخی فعالان، افزایش کوچکی پس از دو روز افت متوالی طبیعی بود؛ با این حال عده دیگری باور داشتند، معامله‌گران دلار تصور کردند که قیمت به کف خورده است، در نتیجه خریدهای خود را بالا آوردند. در کنار این از نگاه آنها، افزایش تقاضاهای حواله‌ای نیز بر بالا رفتن قیمت اثر داشت. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در شرایطی رخ داد که دیروز برای اولین بار، قیمت این ارز در بازار متشکل ارزی حدودا به‌صورت ساعتی در تلگرام منتشر شد. در ابتدای روز نرخ دلار در بازار متشکل در حوالی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت، ولی به مرور، دلار در این بازار کاهشی شد و کمی پس از ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که در ابتدای روز دلار در بازار آزاد حدود ۲۶ هزار تومان قیمت داشت و در ادامه روز هم کمی بالاتر رفت. در واقع دیروز مسیر قیمت دلار در بازار آزاد و متشکل معکوس بود.

 در روزهای آتی مشخص می‌شود که بازار آزاد از قیمت بازار متشکل تاثیر خواهد پذیرفت یا تنها قیمت جدیدی در حاشیه بازار ایجاد خواهد شد. به گفته یکی از بازیگران رسمی ارزی،‌ بازار متشکل ارزی از مدت‌ها قبل برای صرافی‌ها و کارگزاران قابل دسترسی بود و در نتیجه از گذشته بر روند قیمت اثر داشته است. از نگاه آنها اعلام قیمت در این سامانه تنها به شفاف سازی بیشتر نرخ منجر می‌شود. با این حال، افراد عادی در نهایت، قیمتی را به‌عنوان نرخ دلار می‌پذیرند که به راحتی بتوانند با آن اقدام به خرید و فروش کنند.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه