ریزش بورس‌های جهانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فعالیت های تجاری و اقتصادی در سراسر دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند تا جایی که گزارش دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل از کاهش ۴۹ درصدی حجم سرمایه گذاری خارجی در اروپا و آمریکا طی شش ماه نخست امسال خبر داده است. بیشترین کاهش در جذب سرمایه گذاری خارجی مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده که طی بازه زمانی فوق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم این سرمایه گذاری ها ۷۵ درصد ریزش کرده است. 

همزمان با افزایش سرما نگرانی ها از قدرتمندتر شدن کرونا شدت گرفته است و رشد نسبی قربانیان و افزایش محسوس مبتلایان بیانگر این موضوع است که جهان تا مدتی نامعلوم درگیر این ویروس مرگبار خواهد بود. سرعت شیوع در برخی از مناطق به حدی بالا بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که این مساله به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود. انتظار می رود اقتصاد جهان امسال را با ثبت رشد منفی قابل ملاحظه ای برساند که حتی از عملکرد دوران موسوم به رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ نیز بدتر خواهد بود.  

از طرف دیگر مناقشات بین دو اقتصاد نخست جهان نیز ذهن معامله گران را به خود مشغول کرده و اظهارات دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در خصوص نقش چین در شیوع کرونا باعث نگرانی معامله گران از شروع یک جنگ لفظی جدید بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. ترامپ با بیان اینکه چین اصلی ترین رقیب و دشمن آمریکا است، افزود: چینی ها کارهای بد زیادی انجام داده اند. می توانستند جلوی شیوع ویروس را بگیرند اما گذاشتند که همه جا پخش شود.

;
دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه